Sint Lucas brengt koffie op de markt: een bakje inspiratie

Sint Lucas Antwerpen (kunstendepartement van de Karel de Grote Hogeschool) vangt creativiteit in een kopje koffie, en die koffie heet DRD4-7R. De benaming komt van een gen dat slechts 1 op 5 mensen heeft, en dat creativiteit en experiment stimuleert. Daardoor werkt de koffie als compensatie voor wie het gen mist. Zo is de Sint Lucas-koffie een mooi voorbeeld van de waarden van de hogeschool.

Tweedejaarsstudenten reclamevormgeving verzamelden allerlei objecten die bijdragen aan het magische ritueel van uiteenlopende kunstenaars en creatievelingen: het vilt van Nathalie Teugels, dat ze gebruikte voor haar afstudeerproject Moov. Of de alcoholstift die Bart Peeters steevast gebruikt voor zijn muziekteksten, en de houtskool in het werk van Arpaïs Dubois. Deze objecten werden verwerkt tot een poeder waarmee ze elke koffieboon (voor het branden) stuk voor stuk subtiel bestoven. En in die zin helpt de koffie iedereen die wil creëren, zoals de baseline Koffie voor Makers zegt.

Docent Tom Loockx: “We zochten een oefening trouw aan de realiteit. Deze koffie is een eigen passieproject voor de studenten, maar ze zetten hem ook écht zelf in de markt.”

Over de smaak en kwaliteit waken Cuperus en Viggo’s Coffeebar continu. De koffie wordt gelanceerd tijdens een driedaagse bij Viggo’s Antwerpen op 29/06, 30/06 en 1/07. Die wordt omgetoverd tot de Sint-Lucas pop-up koffieshop waar je zelf kan ervaren hoe DRD4-7R smaakt en hoe hij je kan inspireren.

Vertel het verder
Dit bericht werd gepubliceerd op 29 juni 2017.