“Like us on Facebook and we’ll vaccinate zero children against polio. We don’t have anything against likes, but vaccines cost money.”
Met deze provocerende woorden bracht UNICEF studenten uit 5 landen samen om innovatief aan de slag te gaan rond een reële business case. Ze vroegen studententeams uit verschillende landen om een digitale strategie uit te denken en voor te stellen aan een beroeps-, academische en vakjury.
Op 18 maart organiseert UNICEF België deze Internationale Competitie tussen teams van studenten in de opleiding ‘Cross Media Management’ (die studenten klaarstoomt voor een job bv. als social media manager). In groepjes van 8 gaan studenten van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) de UNICEF-uitdaging aan met studenten van de universiteiten van Vigo (Spanje), Katowice (Polen), Grenoble (Frankrijk) en Northumbria (Verenigd Koninkrijk).
“In verschillende teams linken de studenten hun theoretische kennis aan de praktijk”, vertelt Philip De Wulf, docent in de opleiding. “Ze gaan voor een concrete, no-nonsense aanpak. Ze bestuderen de sociale media en het bezoekersgedrag op de UNICEF-website. Ze gaan op zoek naar verhalen om online te delen, formuleren een cross-media strategie en een content-plan en houden rekening met de impact van hun campagne op de reputatie van UNICEF. De Belgische studenten werken samen een voorstel uit, maar coachen ook elk een team.”
Een project dat het verschil maakt
“We stimuleren onze studenten om hieraan mee te werken,” vult mede-docente Gaëlle Buysschaert aan. “Omdat ze zo ervaring opdoen in een levensechte en betekenisvolle case: ze bedenken een strategie die rekening houdt met de richtlijnen en realiteiten van UNICEF. De bedoeling is dat ze tegelijkertijd de loyaliteit van donateurs verbetert en nieuwe donateurs werft.” Deze donateurs zijn vitaal voor UNICEF, want ze vergroten de impact voor kinderen en hun gemeenschappen op het terrein.
Damien Vincent, algemeen directeur van UNICEF België vult aan: “Onze pledge donateurs - mensen die onze organisatie steunen met een vast maandelijks bedrag - vormen als het ware de ruggengraat van onze organisatie. Dankzij hen kunnen we onze terreinactiviteiten op de meest efficiënte wijze ondersteunen en duizenden kinderen helpen en beschermen.”
Daarom waren ze meteen enthousiast over een samenwerking met studenten. “We staan steeds open voor vernieuwende initiatieven die ons hierbij kunnen helpen. Deze internationale competitie past perfect in dit plaatje: jonge, gemotiveerde, enthousiaste mensen met het hart op de juiste plaats die hun talenten en krachten bundelen voor het goede doel. We kijken er naar uit om hun innoverende voorstellen te integreren in onze toekomstige digitale aanpak om zo nog meer kinderen te helpen en een echte kindertijd te kunnen geven.”