Inschrijvingen voor ondernemersopleidingen stijgen opvallend

De ondernemersopleidingen aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) doen het opvallend goed in de inschrijvingscijfers. Zo kennen de opleidingen Internationaal Ondernemen, KMO-management en International Business samen een stijging van 67%.

Ondernemen krijgt een bijzondere plaats op KdG. De hogeschool heeft als enige hoger onderwijsinstelling haar eigen ondernemerscentrum. “In ons centrum delen docenten met ondernemingservaring hun kennis”, vertelt Annemie Soetewey, coördinator van het centrum. “Zij brengen de studenten in contact met ondernemers binnen en buiten KdG. We bouwen aan hun netwerk en organiseren inspirerende events zoals speeddates met ondernemers of ideeënrondes.”

Studenten kunnen er ook het statuut van student-ondernemer bekomen. Een statuut dat hen het voorrecht geeft om bv. werkplekken en vergaderzalen op de campus te gebruiken. Het geeft hen ook meer flexibiliteit in hun studietraject. “Dankzij het ondernemerscentrum kunnen deze studenten in hun laatste jaar zelfs stage lopen in hun eigen bedrijf ”, aldus de coördinator.

Voorlopig combineren er al meer dan 70 studenten hun onderneming met hun studies en steeds meer studenten vragen dit statuut aan. “Internationaal Ondernemen en KMO-Management brengen tot nu toe de meeste student-ondernemers voort, maar ook in de niet-economische richtingen vragen studenten het statuut aan”, stelt Annemie Soetewey.

“Voor iemand die al een eigen zaak heeft, zijn onze ondernemersopleidingen in combinatie met het statuut extra interessant natuurlijk”, zegt Luc De Bast, opleidingshoofd Internationaal Ondernemen aan de hogeschool. “Ondernemingszin is de rode draad in onze opleidingen, een leerlijn in alle curricula. Het maakt deel uit van het DNA van KdG. Dit zou de stijging in het aantal studenten dat kiest voor een ondernemersopleiding mee kunnen verklaren.”

“De Karel de Grote Hogeschool stimuleert ondernemingszin ook in andere opleidingen zoals bijvoorbeeld Rechtspraktijk en Autotechnologie, waar ondernemen ook een plaats krijgt in het curriculum”, stelt directeur van de onderwijsgroep management en technologie, Vicky Van Bouwel.

www.kdg.be/ondernemen