Studenten helpen WWF in strijd tegen ontbossing

Studenten maken jongeren deel van de oplossing 

Vrijdag 31 maart organiseert het Wereld Natuur Fonds (WWF) samen met de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool (KdG) het sluitstuk van een internationale competitie. Studenten van verschillende Europese hogescholen en universiteiten komen een crossmedia-strategie voorstellen die jongeren wakker moet schudden en in beweging zetten tegen ontbossing.
 
WWF daagde studenten uit drie landen uit om aan de slag te gaan rond de vraag: ‘Hoe jongeren mobiliseren rond een breed en complex thema als ontbossing?’ De jury duidt vrijdag een winnaar aan wiens strategie het beste past bij WWF’s probleemstelling.
 
Koen Stuyck, woordvoerder WWF-België: “Ontbossing is vandaag een van de grootste bedreigingen voor de planeet. Bossen bedekken 31% van het totale aardoppervlak. Ze herbergen uitzonderlijke biodiversiteit, zijn een thuis voor velen en een cruciale bron van zuurstof, water, medicijnen en voedsel. Toch verdwijnt er nog steeds elk jaar 13 miljoen hectare bos, wat overeenkomt met 40 voetbalvelden per minuut.”
 
Studenten uit de richtingen ‘Event- en Projectmanagement’ en ‘Cross Media Management’ aan KdG zoeken samen met studenten van de Franse Université Grenoble Alpes en de Poolse universiteit van Katowice de juiste communicatiekanalen om jongeren op een effectieve manier te bereiken en te motiveren tot actie. “We zetten digitale media in om sociale verandering en activisme te bekomen”, vertelt Gaëlle Buysschaert, docente in de opleiding. “Het gaat dus verder dan clicktivisme: er is meer nodig dan likes en shares om echte verandering teweeg te brengen.”
 
“Door onze studenten op een reëel en relevant project te laten werken, willen we hun motivatie en talenten een boost geven”, vervolgt de docente. “In een prikkelende competitie vol onderlinge interactie streven ze naar topkwaliteit en leren ze bijdragen aan een betere samenleving. Ze gaan voor een concrete, no-nonsense aanpak. Ze bestuderen de sociale media en het bezoekersgedrag op de WWF-website, gaan op zoek naar verhalen om online te delen en formuleren een crossmedia-strategie en een contentplan.”
 
”Jongeren bereiken van met onze boodschap is niet eenvoudig voor een organisatie zoals WWF”, duidt Koen Stuyck. “Toch zijn we er zeker van dat de betrokkenheid en het potentiële engagement er is voor belangrijke milieuthema’s. Daarom dat we zo blij zijn met deze samenwerking met drie Europese hogescholen. De jonge creatievelingen weten immers beter dan wie ook hoe ze jongeren kunnen bereiken. Ze krijgen dan ook de kans om hun talent in te zetten voor een maatschappelijk thema dat iedereen aanbelangt. De strijd tegen ontbossing is een van de grote uitdagingen van onze tijd.”
 
Vrijdag 31 maart om 10.30 u. stelt elk land haar crossmedia-strategie voor aan een beroeps-, academische en vakjury. Het winnend team wordt aansluitend bekendgemaakt.
 
#XMMINT
 
WWF België, Boulevard Emile Jacqmain 90, Brussel