Workshop: differentiatie in lichamelijke opvoedingslessen

  • Een interactieve workshop over differentiatie in de lessen lichamelijke opvoeding.
  • Focus op didactische inzichten en tips rond gedifferentieerd werken met gemengde klasgroepen in graadklassen.
  • Ontwikkeld door een divers team op basis van evidence-based kaders uit de literatuur en praktijkervaring.

Over Het Leercollectief

Het Leercollectief is een scholengroep van het gemeenschapsonderwijs (GO!), actief in de regio Dendermonde, Hamme, Lokeren, Moerbeke en Wetteren. De groep omvat basis- en secundaire scholen, volwassenonderwijs, een internaat en CLB.

Vraag van Het Leercollectief

  • Het Leercollectief vroeg KdG Academy een workshop te organiseren over differentiatie in de lessen lichamelijke opvoeding (l.o.) voor het lager onderwijs.
  • Verschillende scholen van de scholengroep werken met graadklassen in plaats van jaarklassen, waardoor de nood aan gedifferentieerd onderwijs toeneemt.
  • Bovendien vergt differentiatie in een sporthal een andere aanpak dan in een klassieke klasopstelling.
De bedoeling is niet om l.o.-leerkrachten te vertellen hoe ze moeten differentiëren, want een kant-en-klare oplossing bestaat niet. In plaats daarvan willen we samen nadenken over hoe ze dat (beter) kunnen aanpakken. We helpen hen de voor- en nadelen van alle methodes begrijpen, zodat ze die gericht kunnen inzetten.
Steven Decroos
Docent

Aanbod van KdG Academy

Een interactieve workshop die l.o.-leerkrachten ondersteunt in gedifferentieerd werken met gemengde klasgroepen.

  • Een sessie van drie uur voor 16 l.o.-leerkrachten.
  • Samengesteld door een complementair team van pedagogen, vakdidactici en ervaringsdeskundigen.

Deel 1 – introductie

  • In kleine groepen reflecteren deelnemers over het concept differentiatie.
  • De focus ligt op differentiatie op niveau, omdat dat de basis is. Differentiatie op bijvoorbeeld persoonsdoelen, leerprofiel, interesse, motivatie of evaluatie komen kort aan bod.
  • De docent reikt concrete onderzoeksresultaten en kaders aan die helpen om differentiatie in l.o.-lessen vorm te geven.

Deel 2 – praktijkvoorbeelden

  • Omdat l.o.-leerkrachten doorgaans het liefst leren door praktijkervaring, doen ze activiteiten in een sporthal – in sportkleren.
  • Deelnemers voeren oefeningen uit op basis van gedifferentieerde instructies in spelvormen.
  • In functie van differentiatie zet de docent digitale leermiddelen zoals iPads in.
  • Achteraf bespreken deelnemers de oefeningen in groep:
    • Welke vormen van differentiatie komen aan bod?
    • Hoe zinvol zijn die vormen?
    • Welke leereffecten kan je verwachten?
Het praktische gedeelde vind ik heel nuttig, omdat je echt voorbeelden krijgt die je zelf kan gebruiken. De uitwisseling met andere l.o.-leerkrachten maakt de sessie extra leerrijk.
Deelnemer workshop differentiatie in l.o.-lessen

Klop aan bij KdG Academy

Geïnteresseerd in deze workshop? Of op zoek naar een opleiding gelinkt aan onderwijs of onderzoek & valorisatie? Contacteer onze business developer Eve Baert.