- Een interactieve workshop over de invloed van generatieve artificiële intelligentie-tools op het onderwijs.
- Gericht op leerkrachten secundair onderwijs, om hen te inspireren en te motiveren om artificiële intelligentie te integreren.
- Aangepast aan de meest recente ontwikkelingen relevant voor de onderwijssector.
Over scholengemeenschap Voorkempen
Scholengemeenschap Voorkempen groepeert katholieke secundaire scholen actief in en rond Antwerpen.
Vraag van scholengemeenschap Voorkempen
- Scholengemeenschap Voorkempen schakelde KdG Academy in voor een inspirerende workshop over artificiële intelligentie (AI).
- De sessie maakte deel uit van een pedagogische studiedag.
10 à 15 procent van leerkrachten geeft aan bezig te zijn met AI. Maar wat betekent dat? Er is een verschil tussen tools zoals Copilot of Gemini uitproberen of ze functioneel inzetten. Het percentage dat ze gebruikt om teksten, afbeeldingen of ander cursusmateriaal te ontwikkelen, ligt nog lager.
Tom Venstermans
Docent
Aanbod van KdG Academy
Een interactieve workshop die antwoord geeft op de vraag: hoe kan je als leerkracht generatieve AI-tools inzetten?
- Een sessie van anderhalf uur voor 20 tot 25 leerkrachten secundair onderwijs uit verschillende vakgebieden.
- Voorbeelden en toepassingen moedigen leerkrachten aan om AI uit te proberen in de klas.
- De docent is lid van de KdG-vakgroep die richtlijnen voor het gebruik van AI ontwikkelt.
- De combinatie van literatuur en praktijkervaring maakt de workshop relevant en herkenbaar voor deelnemers.
Deel 1 – context
- Overzicht van de meest recente ontwikkelingen in het landschap van generatieve AI-tools.
- Interactieve peiling naar de attitudes en ervaringen van leerkrachten, in vergelijking met die van leerlingen.
- Blik op de toekomst: wat staat het onderwijs nog te wachten?
Deel 2 – demonstratie
- Demonstraties van tekst-, video- en designtools tonen hoe AI nieuwe mogelijkheden biedt en het onderwijs verrijkt.
- Deelnemers delen wat ze nodig hebben of waar ze tegenaan lopen. Met een passende tool bouwt de docent ter plekke een oplossing.
Deel 3 – aanbevelingen
- Uitleg van een 3-stappenplan voor generatieve AI-tools:
- Informeren: uitleggen welke relevante tools beschikbaar zijn.
- Ondersteunen: toelichten hoe je die tools praktisch inzet.
- Voorbereiden op de realiteit: bepalen op welke onderwijs- of leeractiviteiten en toetsing je wil ingrijpen.
AI verbieden op school heeft geen zin, omdat je er geen grip op hebt. Tijdens de sessie verkennen we alternatieve aanpakken en bespreken we bezorgdheden die leven.
Tom Venstermans
Docent
Feedback van scholengemeenschap Voorkempen
Boeiend om in gesprek te gaan over het potentieel en de uitdagingen van AI – zeker nu de technologie een vaste plek veroverd heeft binnen onze schoolmuren. Het demonstratiegedeelte heeft me overtuigd om zelf tools in te zetten voor mijn lesvoorbereiding.
Deelnemer workshop generatieve AI-tools voor het onderwijs
Klop aan bij KdG Academy
Geïnteresseerd in deze workshop? Of op zoek naar een opleiding gelinkt aan onderwijs of onderzoek & valorisatie? Contacteer onze business developer Eve Baert.

Nog vragen?
Eve Baert
eve.baert@kdg.be
+32 3 613 14 68