Europees congres rond empowerment, armoede en risicojongeren

Vorige week waren vertegenwoordigers van 8 deelnemende partners te gast op onze hogeschool om te werken aan een internationaal project.

Erasmus-project

8 Europese hogescholen en orthopedagogische organisaties werken gedurende 2 jaar samen binnen een Erasmus-project. Ze ontwikkelen pedagogische vormingspakketten voor onderwijzers en opvoedkundigen die werken rond empowerment, armoede en risicojongeren.

Het project is ingediend door Educ-Europe, de Europese koepelorganisatie die opleidingen orthopedagogie en organisaties uit dit werkveld verbindt.
De hogescholen en organisaties krijgen 263 868 euro projectsubsidie om de doelstellingen van het Erasmus-project te halen.

2 jaar samenwerken

Elke deelnemende organisatie en instelling levert welzijnswerkers, docenten en ervaringsdeskundigen aan die twee jaar samen een pedagogische module ontwikkelen rond empowerment en armoede en een module rond empowerment en risicojongeren.

“We willen tot twee Europese pedagogische modules komen die inzetbaar zijn in het werkveld en binnen de opleidingen die hulpverleners voorbereidt op dit werkveld”, vertelt Mario Haine, coördinator internationalisering van de opleiding Orthopedagogie aan KdG. “Het unieke aan dit project is dat er niet alleen docenten en mensen uit het werkveld aan deelnemen, maar dat ook ervaringsdeskundigen hun bijdrage leveren.”

Parijs, Polen, Antwerpen, Rome en Valencia

  • Vertegenwoordigers van de 8 deelnemende partners kwamen de eerste keer samen in november 2014 in Parijs.
  • In mei werkten ze samen in Polen.
  • Deze maand kwamen ze samen in Antwerpen.
  • In februari ontmoeten ze elkaar in Rome.
  • De afgewerkte modules stellen ze voor aan het betrokken Europese werkveld  op een internationaal seminarie in Valencia in mei 2016.