deeltijds onderzoeker
Bio
Ik ben onderwijskundig pedagoge en leerkracht lager onderwijs, met meer dan 15 jaar ervaring in de lerarenopleiding secundair onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Naast mijn werk als lector werk ik mee aan praktijkgericht onderzoek binnen het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs. Mijn expertise ligt vooral bij de thema’s klasmanagement, groepsdynamica, psychosociaal functioneren en welbevinden in de klas. Ik hou van praktijkgericht onderzoek omdat het de reflecties van leerkrachten over de eigen praktijk versterkt en vaak heel waardevol materiaal oplevert voor het werkveld.
Onderzoeksaffiliaties
Publicaties
-
Inspiratiegids en webinar: De Neve, D., Leroy, A., & Struyf, E. (z.j.). Sterk klasmanagement begint bij de basis: 9 bouwstenen. Inspiratiegids & webinar. KdG – Toekomstgedreven Onderwijs Website
- De Neve, D., Bronstein, M. V., Leroy, A., Truyts, A., & Everaert, J. (2023). Emotion regulation in the classroom: A network approach to model relations among emotion regulation difficulties, engagement to learn, and relationships with peers and teachers. Journal of Youth and Adolescence, 52(2), 273-286.
- De Neve, D., Leroy, A., Struyven, K., & Smits, T. (2020). Supporting formative assessment in the second language classroom: An action research study in secondary education. Educational Action Research, 30(5).