Toekomstgedreven Onderwijs

Onderzoekscentrum

  • Ons onderzoek gaat over deze drie thema’s
  • We geven antwoorden op vragen hierover in jouw school.  
  • We ontwikkelen praktijktools die jij direct op de werkvloer kunt inzetten, zoals praktijkgidsen, ICT-toepassingen, maar ook bijscholingen. 
  • Centrale vraag: Hoe brengen we de wereld binnen in een diverse klas en hoe geven we onderwijsloopbanen duurzaam vorm? 

Onderzoek op maat

Heb je een vraag over een onderwijskwestie? Heb je een goed idee voor de onderwijspraktijk, maar wil je weten hoe je dit op een goede manier uitwerkt? Wil je iets op een wetenschappelijk onderbouwde manier uittesten? We ontwikkelen met jou een traject op maat.  

Neem contact met ons op: haydee.deloof@kdg.be

KdG Academy

We bieden een gevarieerd aanbod van bijscholingen en lezingen waarin we kennis vanuit onze onderzoeksprojecten met je delen. We doen dit zowel op onze campus als bij jou op de werkvloer.  

Bekijk het aanbod van opleidingen voor professionals, studiedagen en lezingen

Dienstverlening op maat

We hebben al heel wat interventies en tools ontwikkeld die jij kunt inzetten in jouw organisatie. Deze interventies worden telkens op maat van jouw noden en organisatievorm afgestemd. Contacteer ons voor meer informatie: haydee.deloof@kdg.be

Voorbeelden:

  • Problemen rond klasklimaat.
  • Hoe word je een aantrekkelijke werkgever als school.
  • Toepassing van differentiatie.

Ondersteuningsnoden van leerlingen 

Een diverse samenleving is een diverse klas. Hoe zorg je dat alle leerlingen zich goed in hun vel voelen in de klas? Wij bieden ondersteuning aan om dit te realiseren. We ontwikkelen tools om cultureel en talig diverse klassen te ondersteunen, en onderzoeken hoe we een positief klasklimaat kunnen stimuleren. 

Voorbeelden

  • Hoe gebruik je een ondertitelingsapp voor anderstalige leerlingen in de klas? 
  • Hoe geef je met behulp van artificiële intelligentie leerkrachten feedback op hun taalondersteunend lesgeven? 
  • Hoe stimuleer je taalontwikkeling bij buitenschoolse activiteiten
  • Hoe zet je op school optimaal in op een positief klasklimaat
  • Hoe gaan we op een goede manier om met diversiteit in klasgroepen. 

Realisaties

Naar het onderzoeksdomein.

Authentiek leren 

Met authentiek leren breng je de echte wereld binnen in je klas, of je zoekt met je klas de echte wereld op. Daardoor liggen relevante uitdagingen en problemen aan de basis van het leerproces. Wat is de meerwaarde van authentiek leren en hoe pas je het toe in je school? Ons onderzoek helpt je hierbij. We ontwikkelen tools en denkkaders, maar werken ook aan samenwerkingsverbanden met externe partners om dat authentiek leren echt te kunnen waarmaken in je school. 

Voorbeelden

  • Hoe boek je als school leerwinst door aan projecten van burgerwetenschappen (zoals CurieuzeNeuzen of AIRbezen) mee te doen? 
  • Hoe kunnen we duaal leren optimaal vormgeven? 
  • Hoe bespreek je controversiële thema’s in de klas
  • Hoe evalueer je moeilijker meetbare competenties? 

Realisaties

  • GHLOBO
  • Inspratiegids Citizen Science
    We lanceerden samen met Scivil de gids Citizen Science in de klas. Download hem gratis. Met deze gids laten we aanbieders van citizen science-initiatieven kennismaken met de opportuniteiten en eventuele struikelblokken bij de implementatie van hun project in het Vlaamse onderwijs. 
  • Boek De Kracht van Spel
    De Kracht van Spel biedt achtergrond, inspireert met boeiende praktijkvoorbeelden en laat je groeien in spel. Voor iedereen met een passie voor het jonge kind.

Naar het onderzoeksdomein.

Duurzame loopbanen en duurzaam leiderschap

Leerkrachten aantrekken en houden is geen eenvoudige opdracht. Schoolleiders vinden is dat ook niet. Wij bieden tools en ondersteuning aan om motiverende loopbanen in het onderwijs mogelijk te maken, en leiderschapspotentieel te detecteren. 

Voorbeelden

  • Hoe word je als school een aantrekkelijke werkgever? 
  • Hoe vind je goede schoolleiders en behoud je ze? 
  • Wat is een motiverende loopbaan voor een leerkracht? 

Realisaties 

  • Inspiratiegids job shadowing voor leiderschap in onderwijs
    Hoe pak je job shadowing aan? Welke methoden zijn er en welke tools kunnen je als school en als schaduwer helpen? In de inspiratiegids staan we stil bij de diversiteit aan manieren om job shadowing in de praktijk te brengen en lichten de succesfactoren toe die in de wetenschappelijke literatuur aangehaald worden.
  • Opvolgingsbeleid voor schoolleiders
    Ben jij lid van een schoolbestuur, HR-medewerker of leidinggevende in het onderwijs? Dan weet je hoe uitdagend het is om schoolleiders aan te trekken, aan te werven en aan boord te houden. We reiken in dit e-book ideeën en denkkaders aan over hoe je een opvolgingsbeleid voor schoolleiders kan vormgeven en proactief en doelgericht kan inzetten op leiderschapsopvolging en -ontwikkeling. We lichten de verschillende onderdelen van een opvolgingsbeleid toe, met praktisch toepasbare tips, getuigenissen en praktijkvoorbeelden.
  • Klasse: Nooit meer directeurs te kort? 6 tips voor proactieve schoolbesturen – Klasse. Hoe kunnen leraren in het basisonderwijs zichzelf als potentieel schooldirecteur zien? 
  • E-book Schoolleiderschap 
    Ben jij een schooldirecteur of bepaal je mee het aanwervingsbeleid van een secundaire school? Dan weet je hoe uitdagend het personeels- en loopbaanbeleid is op scholen. Wij schieten je met dit e-book te hulp. We ontwikkelden denkkaders en theorieën die een antwoord bieden op die uitdagingen. 

Voor elk van deze onderwerpen kunnen we onderzoek op maat opzetten en een evaluatie ontwerpen. Contacteer ons via haydee.deloof@kdg.be

In Vlaanderen kiezen steeds meer scholen voor gedeeld leiderschap. Maar hoe gedeeld is onze visie op gedeeld leiderschap? We doen een analyse van de visie van directeurs en hun basisschoolteams.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
  • dr. Haydée De Loof
    Hoofd onderzoekscentrum
    haydee.deloof@kdg.be
    +32 3 613 10 78
  • dr. Debbie De Neve
    Verantwoordelijke onderzoeksdomein Ondersteuningsnoden Leerlingen
    debbie.deneve@kdg.be
    • Lien Fret
      Taalondersteuning diverse klassen
    • Joëlle Verelst
      Taalondersteuning diverse klassen 
    • Saskia Vets 
      Klasklimaat 
    • An Leroy 
      Klasklimaat 
    • Dr. Kathleen Bodvin
  • Dr. Ayla De Schepper
    Verantwoordelijke onderzoeksdomein Authentiek Leren
    ayla.deschepper@kdg.be
    • Sien Coenen
      Differentiatie 
    • Lieve Van den Eynde
      Differentiatie 
    • dr. Kendra Geeraerts
      Simulatie leren 
    • Philippe Bastiaenssens
      STEM
    • dr. Ama Amitai 
      Burgerschap 
    • Ruben Macquoy 
      Burgerschap
    • Mart Doms
      Duurzaamheid
    • Julie Willems
      STEM
    • Geert Van de Weyer
      Simulatie leren
    • dr. Deborah Hilderson
      Simulatie leren
    • Saar Bevernage
      Ervaringsgericht onderwijs
  • dr. Loth Van Den Ouweland
    Verantwoordelijke onderzoeksdomein Duurzame loopbanen en Leiderschap
    loth.vandenouweland@kdg.be 
    • dr. Katelijne Barbier 
      Duurzame loopbanen onderwijs 
    • Hannelore De Greve 
      Interesse job schooldirecteur
    • Saar Bevernage 

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.

Contacteer ons vrijblijvend