Ondersteuningsnoden van Leerlingen

Onderzoeksdomein

  • Wij doen onderzoek naar de ondersteuningsnoden van leerlingen.
  • We geven antwoorden op vragen hierover in jouw school, zoals hoe je op school inzet op een positief klasklimaat, maar ook hoe artificiële intelligentie de leerlingen helpt?
  • We ontwikkelen praktijktools die jij direct op de werkvloer kunt inzetten, zoals praktijkgidsen, ICT-toepassingen, maar ook bijscholingen.
  • We werken vanuit het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs.

Wat kunnen we voor jou doen?

Onderzoek op maat

Heb je een vraag over een onderwijskwestie? Heb je een goed idee voor de onderwijspraktijk, maar wil je weten hoe je dit op een goede manier uitwerkt? Wil je iets op een wetenschappelijk onderbouwde manier uittesten? We ontwikkelen met jou een traject op maat.

Bijscholingen en lezingen

We bieden een gevarieerd aanbod van bijscholingen en lezingen waarin we kennis vanuit onze onderzoeksprojecten met je delen. We doen dit zowel op onze campus als bij jou op de werkvloer.

KdG Academy lezingen, studiedagen, vormingen

Dienstverlening op maat

We hebben al heel wat interventies en tools ontwikkeld die jij kunt inzetten in jouw organisatie. Deze interventies worden telkens op maat van jouw noden en organisatievorm afgestemd. Contacteer ons voor meer informatie.

Ondersteuningsnoden van leerlingen

Een diverse samenleving is een diverse klas. Hoe zorg je dat alle leerlingen zich goed in hun vel voelen in de klas? Wij bieden ondersteuning aan om dit te realiseren. We ontwikkelen tools om cultureel en talig diverse klassen te ondersteunen, en onderzoeken hoe we een positief klasklimaat kunnen stimuleren.

Voorbeelden

  • Hoe gebruik je een ondertitelingsapp voor anderstalige leerlingen in de klas?
  • Hoe geef je met behulp van artificiële intelligentie leerkrachten feedback op hun taalondersteunend lesgeven?
  • Hoe stimuleer je taalontwikkeling bij buitenschoolse activiteiten?
  • Hoe zet je op school optimaal in op een positief klasklimaat?
  • Hoe gaan we op een goede manier om met diversiteit in klasgroepen?

Realisaties

Projecten

Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Sep 2026
attach_money
Financiering:
Erasmus+
We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
date_range
Duur:
Jun 2024 - Feb 2025
attach_money
Financiering:
Leerpunt
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs worstelen met evaluatie- en rapporteringsmanieren. Met onze inspiratiegids willen we hen handvaten geven om hier effectief mee aan de slag te gaan.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kunnen onderwijs en jeugdhulp beter samenwerken om kwetsbare kinderen en jongeren met complexe noden te ondersteunen? Dit praktijkgericht onderzoek biedt concrete inzichten en tools voor een optimale interprofessionele samenwerking.
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2026
attach_money
Financiering:
PWO
Hoe kan taalstimulering eruit zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen? Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een inspiratiegids voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.
date_range
Duur:
Dec 2022 - Jul 2023
attach_money
Financiering:
Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse Overheid)
Scholen en leraren willen handvaten krijgen voor het creëren van een rustige en veilige klasomgeving. Aan de hand van tien concrete praktijken, die verwijzen naar kenmerken/bouwstenen en hefbomen uit het theoretisch raamwerk, stellen we een praktijkgids samen.
date_range
Duur:
Okt 2022 - Sep 2024
attach_money
Financiering:
OBPWO
In dit actieonderzoek willen we leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van psychosociaal functioneren van leerlingen. We verzamelen en ontwikkelen materiaal rond veerkrachtig omgaan met stress, de groepsdynamiek in de klas en de begeleidershouding van de leerkracht. De deelnemende leerkrachten testen deze methodieken uit en op basis van hun ervaringen sturen we dit materiaal bij.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Om de leerresultaten van leerlingen te optimaliseren is het belangrijk dat leerkrachten weten waar leerlingen staan in hun leerproces. Formatieve evaluatie geeft leerkrachten de kans om zicht te krijgen op welke kennis en vaardigheden leerlingen hebben verworven. Het laat toe om leerlingen te informeren welke vooruitgang ze hebben geboekt en hoe ze verder tot leren kunnen komen.
date_range
Duur:
Sep 2017 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.

Contacteer ons vrijblijvend