Het LEAD-IN-project ontwikkelt een trainingsprogramma voor schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen om hen beter voor te bereiden op hun uitdagingen en deelt de resultaten met beleidsmakers en opleiders.
In het kort:
- Schoolleiders in sociaal kwetsbare scholen hebben grote invloed op de onderwijskwaliteit en worden geconfronteerd met specifieke uitdagingen.
- Er is in veel landen weinig aanbod voor professionele ontwikkeling gericht op inclusief schoolleiderschap.
- Het LEAD-IN project wil een trainingsprogramma voor inclusief schoolleiderschap ontwikkelen en testen, gericht op 40 schoolleiders uit vier landen.
- Het programma wordt gebaseerd op onderzoek en feedback van schoolleiders en bestaat uit workshops en peer-learning activiteiten.
Contact
loth.vandenouweland@kdg.be
+32 3 502 27 93
- Duur onderzoek: 1 september 2024 - 30 september 2026
- Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs
- Financiering: Erasmus+
- Projectpartners:
- Teach for Belgium
- Teach for Austria (projectcoördinator)
- Teach for Poland
- Teach for Bulgaria
Probleemstelling
Schoolleiders hebben een belangrijke invloed op de onderwijskwaliteit in hun scholen. Schoolleiders in ‘socially disadvantaged schools’, i.e. scholen met een sociaal-economisch kwetsbare leerlingpopulatie, worden met een aantal specifieke uitdagingen geconfronteerd en we willen hen zo goed mogelijk voorbereiden en ondersteunen om met deze uitdagingen om te gaan. Dit om de leerkansen van hun leerlingen te maximaliseren en hun schoolteam zo goed mogelijk te leiden, maar ook om als schoolleider zelf aan de slag te blijven in deze uitdagende context. In de meeste landen is er echter weinig of geen professionaliseringsaanbod dat specifiek gericht is op inclusief schoolleiderschap. We willen in het consortium met Teach For All-organisaties een dergelijk aanbod (inclusief lerend netwerk) ontwikkelen en uittesten, om het trainingsprogramma en de lessons learned vervolgens te verspreiden naar beleidsmakers, directie-opleiders en het werkveld.
Onderzoeksvragen
- Wat leert wetenschappelijk onderzoek over het concept ‘inclusief schoolleiderschap’, en over de praktijken en kenmerken van succesvolle inclusieve schoolleiders in ‘socially challenged schools’, i.e. scholen met een sociaal-economisch kwetsbare leerlingpopulatie?
- Wat zijn professionaliseringsnoden van (toekomstige) schoolleiders van ‘socially challenged schools’ en welke professionaliseringsactiviteiten komen hieraan te gemoet, om hen goed voor te bereiden op/te ondersteunen in hun inclusief leiderschap?
Onderzoeksaanpak
Op basis van een literatuuronderzoek en een nodenbevraging bij schoolleiders, wordt een trainingsprogramma ontwikkeld voor 40 deelnemers uit de 4 projectlanden. Deze deelnemers zijn (toekomstige) schoolleiders van scholen uit het Teach For All-netwerk, met een groot aantal sociaal-economisch kwetsbare leerlingen. Het trainingsprogramma bestaat uit workshops en peer-learning activiteiten. Er vindt tevens een impactmeeting plaats.
Output
- Uitgewerkt professionaliseringsaanbod ‘inclusief schoolleiderschap’: wordt beschikbaar gesteld via de projectwebsite.
- Lerend netwerk waarbij nieuwe schoolleiders kunnen aansluiten.
- Onderzoeksrapport met aanbevelingen voor onderwijsbeleid, opleidingsverstrekkers en onderwijspraktijk.
Valorisatie
- Eindconferentie en disseminatie-event voor schoolleiders in elk projectland.
- Disseminatie van de outputs via projectwebsite, sociale media en nieuwsbrief.
- Actieve verspreiding van de outputs in het ‘Teach For All’-netwerk, met organisaties uit nagenoeg 20 Europese landen.
Onderzoekers
Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:
- Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
- Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 3 613 10 78
- E-mail haydee.deloof@kdg.be