Inspiratiegids taalstimulering Nederlands buiten de school

We onderzoeken hoe taalstimulering eruit kan zien in het georganiseerde vrijetijdsaanbod voor kinderen.

In het kort: 

  • Niet alleen op school maar ook in de vrije tijd kan taalstimulering van kinderen een plaats krijgen. 
  • Taalstimulering hoeft geen les te zijn maar kan ook spelplezier inhouden.
  • Via literatuurstudie en focusgesprekken ontwikkelden we een kader voor taalgericht spelen en inspirerende taalactiviteiten.

Output

Contact

anouk.vanderwildt@kdg.be

Probleemstelling

Elk kind heeft recht op vrije tijd en spel vol ontwikkelingskansen. Zowel op school, als ook in de vrije tijd kan daarbij ingezet worden op taalstimulering Nederlands. Dat ziet er in het georganiseerde vrijetijdsaanbod liefst niet uit als een extra taalles, maar kan ook gepaard gaan met uitbundig spelplezier. 

Waarop let je best als je leuke én leerrijke taalstimulerende activiteiten wil organiseren? Het onderzoek naar taalstimulering Nederlands buiten de school werkte aan een inspiratiegids voor het georganiseerde vrijetijdsaanbod. Die helpt professionals op weg naar taalstimulerende activiteiten die doordacht begeleid zijn, de taalontwikkeling van het Nederlands versterken én tegelijkertijd voor pretoogjes zorgen bij deelnemers tussen 3 en 18 jaar oud.

Aanpak

De onderzoekers uit onderzoekscentra ‘Pedagogie in Praktijk’ en ‘Toekomstgedreven Onderwijs’ startten met een literatuurstudie rond het thema van taalstimulering in de vrije tijd. Daarna stemden ze het theoretisch kader af in focusgroepen met kinderbegeleiders en verantwoordelijken uit vrijetijdsorganisaties en kwamen zo tot een handig kader voor ‘taalgericht spelen’. Ze dachten daarbij ook een bonte verzameling van activiteiten uit waarmee animatoren, monitoren of kinderbegeleiders direct van start kunnen.

Resultaat

Het resultaat is een inspiratiegids waarin je het kader van taalgericht spelen kan ontdekken met materialen waarmee je als verantwoordelijke het kader kan introduceren bij je team. De 26 activiteitenfiches bevatten verschillende soorten activiteiten (muzisch en creatief, groot- en fijnmotorisch, competitief of lezen en schrijven) binnen thema’s als games, zintuigen, zoektocht of verbeelden.

Onderzoekers

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
  • Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.

Contacteer ons vrijblijvend