Missie
Pedagogie in Praktijk streeft naar duurzame kwaliteit en vernieuwing en naar maatschappelijke relevantie van pedagogische praktijken. Het doet praktijkgericht onderzoek en biedt ondersteuning aan organisaties die werken met kinderen die tussen 0 en 16 jaar oud, zoals opvang voor baby’s en peuters, opvang van schoolkinderen, vrijetijdsinitiatieven, sportclubs, culturele organisaties, centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning. Onderzoekers en ondersteuners werken nauw samen met kinderen, professionals, ouders, andere belanghebbenden en met elkaar. Ze gaan sensitief op zoek naar de aanwezige diversiteit aan stemmen. Door die stemmen te waarderen en te laten horen, steunen ze pedagogische praktijken om bij te dragen aan een samenleving waaraan alle kinderen en volwassenen mogen en kunnen participeren. Onderzoekers en ondersteuners hanteren een holistisch en krachtgericht mensbeeld waarin zorg, welbevinden en leren samenkomen en het actorschap van kinderen, jongeren, gezinnen en professionals tot zijn recht kan komen. Bij alle acties, producten en publicaties betrekken onderzoekers en ondersteuners eindgebruikers tot bij het eindresultaat.
Visie
Pedagogie in Praktijk wil bijdragen aan een duurzame samenleving die waarderend en zorgzaam omgaat met alle kinderen, professionals en gezinnen. Een inclusieve, participatieve en zorgzame basishouding vormt het fundament voor pedagogische praktijken.
Onze doelen en werkwijze
Pedagogie in Praktijk heeft drie doelstellingen. Elke doelstelling genereert een specifieke vorm van kennis en heeft specifieke methodologische benaderingen nodig.
Pedagogische praktijken begrijpen en evalueren:
Dat doen we aan de hand van belevingsonderzoek, beschrijvend onderzoek en evaluatie-onderzoek.
Pedagogische praktijken versterken en vernieuwen:
Dat doen we aan de hand van actie-onderzoek en onze ondersteuning in de ruime sector van de kinderopvang.
Pedagogische praktijken bedenken en bepleiten:
Dat houdt ontwerponderzoek in maar ook beleidsvoorbereidend en beleidsbeïnvloedend werk.