Onderzoeker en lector
Bio
Leen is socioloog van opleiding en doctoreerde in 2006 met een onderzoek over ouderbetrokkenheid in het lager onderwijs. Sinds 2013 werkt ze bij de Karel de Grote Hogeschool als praktijkgericht onderzoeker in het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en als docent in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. In het onderzoekscentrum verdiepte zij zich in uiteenlopende thema’s die te maken hebben met kinderen en gezinnen: ouderparticipatie, duurzaamheid en natuurbeleving, de middagpauze op school, digitale media en jonge kinderen.
Onderzoeksaffiliaties
Enkele publicaties
- Leen Dom & Dietlinde Willockx (2024) Allegories on creating opportuni�es for dialogue between childcare practitioners and parents during an action research in two out-of-school care centres, Educational Action Research, 32:2, 295-310, DOI: 10.1080/09650792.2022.2096656
-
Willockx, D., Dom, L. Childcare 2030: On Using SDG’s as a Framework for Implementing Sustainability in Two Day-Care Centres in Flanders. IJEC 54, 75–91 (2022).
- Leen Dom & Linde Van Reusel, Refters en Speelplaatsen (Februari 2023)
Onderzoeksprojecten
Digitale media zorgt voor veel vragen en onzekerheid. Binnen een kinderopvang wordt digitale media vaak gebruikt in teken van administratie en contact met ouders. Hoe kunnen ze dit kanaal slim en bewust gebruiken?
date_range
Duur:
Sep 2024 - Aug 2025
attach_money
Financiering:
PWO
Kinderbegeleiders zien weinig pedagogische meerwaarde in digitale media, maar gebruiken het wel voor registratie van zorg voor kinderen en communicatie met ouders. We onderzoeken dat gebruik met een pedagogische bril.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
PWO
Dit onderzoek wil de noodzaak en urgentie van natuurbeleving voor jonge kinderen tijdens de buitenschoolse opvang en activiteiten aantonen en bepleiten.
date_range
Duur:
Sep 2023 - Aug 2024
attach_money
Financiering:
PWO
In dit onderzoek zoeken we uit hoe we begeleiders en hun organisaties kunnen versterken in een pedagogisch verantwoorde én praktisch haalbare omgang met digitalisering, in dit project een ‘digitale pedagogie’ (DIGIPED) genoemd. Zo kan de digitale pedagogie het handelingsrepertoire van begeleiders van kinderen van 0 tot 6 jaar uitbreiden.
date_range
Duur:
Jan 2022 - Dec 2023
attach_money
Financiering:
PWO
Refters en speelplaatsen is een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool. We onderzoeken hoe basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze kunnen komen.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2022
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2016 - Aug 2019
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2015 - Aug 2017
date_range
Duur:
Jan 2015 - Sep 2015
Dit project wil beantwoorden aan de noden van de sector door de ontwikkeling van baby’s op verschillende manieren in kaart te brengen voor begeleiders en onthaalouders en te laten zien hoe je stimulerend met baby’s kunt omgaan.
date_range
Duur:
Sep 2014 - Aug 2015
attach_money
Financiering:
PWO
date_range
Duur:
Sep 2013 - Aug 2014
Karel de Grote Hogeschool