Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening bij complexe begeleidingstrajecten

Bij kinderen in kwetsbare situaties is samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp essentieel voor hun ontwikkeling en leerpotentieel. In de praktijk stuit deze samenwerking vaak op drempels.

  • Doel:
    • Via literatuurstudie, interviews en casestudies onderzoeken we hoe onderwijs en jeugdhulp goed kunnen samenwerken. Dit is belangrijk voor de complexe begeleiding van kinderen en jongeren.
    • Een publicatie voor onderwijs en jeugdhulpverlening met:
      • Aandachtspunten rond samenwerking in een ondersteunend netwerk.
      • Inzicht in wie samenwerking binnen een traject kan faciliteren en hoe deze persoon het proces kan ondersteunen.
    • Een praktijkgerichte gids met:
      • Rapportage van casestudies.
      • Focus op het proces van interprofessionele samenwerking.

Contact

Ayla De Schepper
ayla.deschepper@kdg.be 

Om kinderen en jongeren voldoende kansen te geven om zich te ontwikkelen en tot leren te komen is er soms extra ondersteuning nodig. In het bijzonder bij kinderen in kwetsbare situaties is er nood aan een extra ondersteunend netwerk.

Voor de ondersteuning van deze leerlingen op school zijn er ook uitdagingen buiten de school. Dit geldt bijvoorbeeld voor de gezinscontext. Het betrekken van welzijnsactoren vanuit de gezinscontext dringt zich dan op. Hierbij is samenwerking en afstemming tussen actoren uit onderwijs en jeugdhulpverlening belangrijk. In de praktijk botst deze samenwerking echter op drempels.

Met dit praktijkonderzoek willen we kijken hoe nieuwe samenwerkingsmethoden kunnen helpen. We richten ons op het verbinden van mensen uit het onderwijs en de jeugdhulp. Dit kan de drempels verlagen voor interprofessionele samenwerking.

Onderzoeksvragen

  1. Wat ervaren actoren uit onderwijs en jeugdhulpverlening? Wat zijn volgens hen de meerwaarde, drempels en noden om een ondersteunend netwerk te vormen rond een leerling met een complexe ondersteuningsnood?
  2. Wat is er nodig om de samenwerking tussen de verschillende actoren uit onderwijs en jeugdhulpverlening in een ondersteunend netwerk te faciliteren?
  3. Hoe kan de interprofessionele samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening geoptimaliseerd worden in een specifiek begeleidingstraject?
  4. Hoe ervaren de betrokken actoren uit onderwijs en hulpverlening nieuwe manieren van samenwerking?

Methodiek

In de eerste fase van het onderzoek voeren we een literatuurstudie uit. We gaan ook in gesprek met actoren uit onderwijs en jeugdhulpverlening. We willen zo voorwaarden in kaart brengen die samenwerking mogelijk maken. 

Gebaseerd op de resultaten uit fase 1 gaan we na welke visie, methoden en personen nodig zijn om een samenwerkingsproces rond een complex begeleidingstraject mogelijk te maken. 

In een volgende fase zetten we in op casestudieonderzoek. Zo willen we nieuwe manieren van interprofessionele samenwerkingen in praktijk brengen.

We voeren interviews met de betrokkenen. Zo leggen we vast hoe zij deze manier van samenwerken ervaren. En dit met extra aandacht voor de nodige voorwaarden evenals belemmerende factoren. 

Output

  1. Een publicatie voor onderwijs en jeugdhulpverlening met
    1. aandachtspunten rond een samenwerking in een ondersteunend netwerk; 
    2. wie de samenwerking in een traject kan faciliteren en hoe deze persoon het samenwerkingsproces kan faciliteren.
  2. Een praktijkgerichte gids over de rapportage van de casestudies met aandacht voor het gelopen proces m.b.t. interprofessionele samenwerking.  

Onderzoekers

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.

Contacteer ons vrijblijvend