Steeds meer kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. In dit project willen we de begripsvaardigheden van kinderen versterken door met hen te filosoferen en kritisch denken te integreren in de didactische aanpak van basisscholen.
Door samen te filosoferen leren kinderen niet alleen beter lezen, maar ook vragen stellen, verbanden leggen en kritisch nadenken. Leerkrachten krijgen daarbij ondersteuning met
Verwachte output: een toolbox met innovatief lesmateriaal en AI-tools.
Contact
- Duur onderzoek: 1 september 2025 - 31 augustus 2028
- Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs
- Financiering: Erasmus+
- Externe projectpartners:
- AGSO (trekker)
- Exploratio
- NTCenter
- SPI
- University College Kopenhagen
- University Latvia
Probleemstelling
Uit internationale onderzoeken zoals PISA en nationale peilingen zoals PIRLS blijkt dat de leesvaardigheid van leerlingen in Europa, en in het bijzonder het begrijpend lezen, de afgelopen jaren significant is gedaald. Steeds meer leerlingen hebben moeite om de essentie van een tekst te begrijpen, verbanden te leggen, en kritisch te reflecteren op wat ze lezen.
Onderzoeksdoel
In dit project willen we de begripsvaardigheden versterken door filosoferen met kinderen (P4C) en kritisch denken te integreren in de didactische aanpak van basisscholen.
Onderzoeksaanpak
Voor dit project hanteren we een Educational Design Research (EDR)-benadering. Binnen dit kader staat de nauwe samenwerking met het werkveld centraal. (McKenney & Reeves, 2014). We starten met een behoefteanalyse via focusgroepen, om lesmateriaal te ontwikkelen dat in trainingscycli verder wordt verfijnd op basis van feedback.
Output
Het onderzoek zal resulteren in een toolbox voor het werkveld, die we gratis via onze website ter beschikking zullen stellen.
Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:
- Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
- Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 3 613 10 78
- E-mail haydee.deloof@kdg.be