Dit onderzoek richt zich op het versterken van het kleuteronderwijs door het gebruik van semi-geleid rollenspel om een kennis- en taalrijk curriculum te ontwikkelen. Rollenspel biedt kleuters de kans om hun woordenschat, cognitieve vaardigheden en zelfregulatie te verbeteren in een speelse en rijke leeromgeving.
Het project heeft als doel kleuterleerkrachten te ondersteunen in het ontwerpen van effectieve methodieken en curricula, zodat kleuters optimaal kunnen leren en zich ontwikkelen. Door gerichte begeleiding en professionalisering van leerkrachten wordt bijgedragen aan het versterken van de leerkansen voor alle kinderen, met aandacht voor zowel taal als sociaal-emotionele groei.
Contact
ayla.deschepper@kdg.be
+32 3 502 23 03
- Duur onderzoek: 1 september 2025 - 31 december 2026
- Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs
- Financiering: PWO
- Externe projectpartners:
- Stedelijk Onderwijs Antwerpen
Probleemstelling
Rollenspel biedt heel wat kansen om kleuters in een veilige en spontane setting talige, socio-emotionele en culturele kansen tot ontwikkeling te bieden. Om woordenschat aan te leren en te verankeren bij kleuters volstaat spontaan rollenspel niet, maar vraagt bijkomende scaffolding en ondersteuning vanuit de leerkracht.
Vanuit dit praktijkgericht onderzoek willen we een methodiek voor dergelijk semi-geleid rollenspel ontwikkelen, leerkrachten hierin trainen en via een quasi-experimenteel design de effectiviteit van deze methode voor het verankeren van woordenschat in het kleuteronderwijs onderzoeken.
Onderzoeksvraag
Op welke manier biedt semi-rollenspel in de kleuterklas kansen om woordenschatontwikkeling bij kleuters te versterken?
Onderzoeksaanpak
In dit onderzoek testen we, via een quasi-experimenteel ontwerp, hoe effectief semi-geleid rollenspel is voor de woordenschatontwikkeling van kleuters. We vergelijken twee groepen:
- Controleconditie: kleuters nemen deel aan rollenspel zoals dat nu gebruikelijk is.
- Interventiegroep: kleuters doen mee aan semi-geleid rollenspel, waarbij de leerkracht de activiteit bewust stuurt om nieuwe woorden aan te leren en te verankeren.
Leerkrachten in de interventiegroep volgen eerst een training in de methode, zodat zij het rollenspel op een gestructureerde en doelgerichte manier kunnen begeleiden.
De resultaten meten we zowel kwantitatief, met een taaltest, als kwalitatief, via bevragingen en logboeken van leerkrachten. Zo krijgen we inzicht in de impact van semi-geleid rollenspel op de woordenschat van kleuters én in hoe deze aanpak de vaardigheden van leerkrachten versterkt bij het begeleiden van spel.
Output
- Methodiek voor semi-geleid rollenspel in de kleuterklas
- Leerkrachtengids om direct met deze methodiek aan de slag te gaan
Onderzoekers
Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:
- Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
- Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 3 613 10 78
- E-mail haydee.deloof@kdg.be