Onderzoeker en externe middelenwerver
Bio
Anouk is leerkracht en sociologe van opleiding en werkt rond thema’s als onderwijs, kinderopvang, meestal met een focus op kinderrechten en gelijke kansen op vlak van diversiteit en meertaligheid. Ze schreef een doctoraat over hoe praktijken die meertaligheid leerlingen en leerkrachten in het basisonderwijs beïnvloeden. Ze heroriënteerde zich in een opvolgproject (Pro-M) op de kinderopvang van baby’s en peuters en hoe professionals en ouders elkaar daar kunnen ondersteunen in de meertalige opvoeding van de kinderen. Sinds 2022 werkt ze bij het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en werkt daar onder andere aan een Inspiratiegids Taalstimulering Nederlands buiten de school, een onderzoek rond Werken in Team in de Kinderopvang en een project over participatie van kinderen in kinderraden (GOTALK). Ze managet graag projecten en schrijft regelmatig projectvoorstellen uit voor externe middelenwerving en dit zowel in internationale consortia als voor kleinschalige lokale projecten. Anouk houdt van schrijven, lezen en vindt het belangrijk de stem te laten horen die minder luid klinkt. Anouk kijkt er steeds naar uit over haar onderzoek te praten met professionals.
Onderzoeksaffiliaties
Enkele publicaties
- Inspiratiegids Taalstimulering Nederlands
Fret, L., Van Der Wildt, A., Vanmeenen, B., De Loof, H., De Neve, D., & Willockx, D. (2023). Taalstimulering Nederlands buiten de school: inspiratiegids. Karel de Grote Hogeschool. - Website Pro-M: Professionals Opleiding over Vroege Meertaligheid
-
Van Der Wildt, A., Aghallaj, R., De Backer, F., Vandenbroeck, M., & Agirdag, O. (2023). Multilingual language minority parents’ perspectives on their relationships with caregivers regarding the multilingual upbringing of the child: a large-scale exploration within childcare facilities in Flanders. International Journal of Multilingualism, 21(3), 1386–1400. https://doi.org/10.1080/14790718.2023.2168675