ALiCE: Assessment of Learning in Citizenship Education

Voor vele leraren is het evalueren van burgerschapscompetenties uitdagend waardoor ze op zoek zijn naar handvaten en uitwisseling. 

Inzetten op het formatief evalueren van burgerschapscompetenties versterkt niet alleen de leraren zelf maar ook het leerproces van leerlingen en komt de kwaliteit van burgerschapsonderwijs ten goede.

In het kort:

  • We onderzoeken hoe leraren burgerschapscompetenties formatief kunnen evalueren.
  • We professionaliseren hen via nationale en internationale trainingen. 

Contact

ama.amitai@kdg.be

  • Duur onderzoek: 1 januari 2022 - 1 november 2024
  • Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs
  • Financiering: Erasmus+
  • Website: https://www.alice-project.eu/
  • Platform: https://eduface.app/ 
  • Externe projectpartners:
    • AGSO: Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen (coordinator)
    • OsloMet Noorwergen
    • University of Lisbon
    • LUV Slovenia: Andragoski zavod Ljudska univerza Velenie Socialiniu projektu institutas Litouwen
    • CIRPE: Centro Iniziative Ricerche e Programmazione economica Euroface Consulting Czech Republic
    • Euroface Consulting Czech Republic
    • NTCenter Bulgaria

Probleemstelling

Het evalueren van burgerschapscompetenties is voor veel leraren een uitdaging.

Het Eurydice rapport (2005) benadrukte al dat het beoordelen van leerlingen in burgerschapsonderwijs een uitdagende en complexe taak is. Hoewel het beoordelen van theoretische kennis in burgerschapsonderwijs relatief eenvoudig is, is het meten van burgerschapsattitudes en waarden veel moeilijker.

Leerlingen feedback geven op burgerschapscompetenties kan het leerproces alleen maar versterken maar leraren willen vermijden om leerlingen te beoordelen als een ‘geslaagde of mislukte’ burger (in wording).

In ALiCE zoeken we een antwoord op de vraag hoe leraren formatieve evaluatie van burgerschap kunnen benaderen met oog voor groei van elke leerling.

Onderzoeksvragen

  • Hoe gaan leraren burgerschapscompetenties (formatief) evalueren?
  • Welke handvaten kunnen we aanreiken qua professionalisering om leraren hierin te versterken?

Onderzoeksaanpak

We willen enerzijds best practices en obstakels in kaart brengen en anderzijds nagaan hoe leraren de professionalisering rond dit thema ervaren.

  • In de eerste fase van het project werden er focusgroepen en interviews afgenomen in alle acht partnerlanden, waarna deze in een landenrapport en internationaal rapport verzameld werden.
  • Op basis van deze nodenanalyse ontwikkelden we een professionaliseringstraject. Na elke professionalisering werd een survey afgenomen bij de leraren.

Output

In het ALiCE project ontwikkelen we een nationale en internationale trainingen, een leerplatform, een MOOC en een e-book met inspiratie en kennisdeling.

Valorisatie

We presenteren de ALiCE resultaten op verschillende conferenties en evenementen (vb. Teach Up en EAPRIL congres, een studiedag rond burgerschap, een studiedag van het GO!). 

Bovendien willen we de inzichten dissemineren naar de opleiding EBASO op KdG. Een vormingstraject ontwikkelen voor schoolteams behoort ook tot de mogelijkheden.

Onderzoekers

Meer weten of samenwerken?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Onderzoek en ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs - ook vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, leerklimaat en participatief leren en in schoolleiderschap 

Vragen over ons onderzoek?

Wil je meer meten over de inhoud van ons onderzoek?
Contacteer ons hoofd, dr. Haydée De Loof 

Vragen over tools en communicatie?

Wil je meer meten over valorisatie en communicatie, over specifieke output en tools?
Contacteer onze verantwoordelijke voor communicatie en valorisatie, dr. Leen Adams

Vragen over ons aanbod voor scholen, over vorming en dienstverlening op maat? 

Contacteer onze business developer en matchmaker Eve Baert of ontdek ons huidig aanbod hier