Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelt praktische tools en informatie om evenementorganisatoren te ondersteunen bij het verkrijgen van inzicht in hun bezoekers en hun profielen. Zo kunnen organisatoren hun aanbod, communicatie en beleving beter afstemmen op de verwachtingen en behoeften van hun publiek.
In het kort:
- Inzicht in je doelpubliek is essentieel om aanbod, communicatie en beleving van evenementen af te stemmen op de wensen en behoeften van het publiek.
- Het tweejarig onderzoek combineerde drie grootschalige online bevragingen (telkens 1.000 Vlamingen), focusgroepen in elke Vlaamse provincie en face-to-face bevragingen op zes publieksevenementen.
- De resultaten leidden tot een duidelijke bezoekerstypologie, verrijkt met unieke profielkenmerken per type evenement.
- Op basis van het onderzoek werd de online tool Profiler ontwikkeld, gratis beschikbaar via toolkit.publiekeimpact.be.
- Met de Profiler kunnen organisatoren bezoekersprofielen vooraf voorspellen of effectief meten tijdens/na het evenement, om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.
Download inspiratiegids 'In kaart brengen van bezoekersprofielen op publieksevenementen'
Ga naar de online tool 'Profiler'
Contact
- Onderzoekscentrum Publieke Impact
- Financiering: PWO
- Duur onderzoek: 1 september 2018– 31 augustus 2020
- Projectpartners: Cropland, iVox, Gemeente Bornem, Stad Roeselare, Sfinks Animatie vzw
Het succes van een evenement staat of valt met de bezoekers. Maar wie zijn die bezoekers eigenlijk? Wie wil je bereiken, en via welke kanalen doe je dat het best? Wat verwachten ze van het evenement, hoe gedragen ze zich ter plaatse, en hoeveel zijn ze bereid te besteden aan eten en drinken? Het zijn allemaal vragen die organisatoren bezighouden, maar een duidelijk kader om bezoekersprofielen, voorkeuren en noden in kaart te brengen ontbreekt.
Nochtans is die kennis cruciaal. Ze biedt niet alleen inzicht in de vraag naar publieksevenementen, maar maakt het ook mogelijk om programma, communicatie en logistiek nauwkeurig af te stemmen op het publiek. Zo kan je de tevredenheid verhogen, de veiligheid garanderen en de kostenefficiëntie verbeteren. Als je weet wat bezoekers drijft – beleving, inhoudelijke prikkels, of gewoon gezellig samenzijn – kan je jouw evenement doelgericht vormgeven en hen echt bereiken.
Onderzoeksvraag
Hoe kunnen bezoekersprofielen voor verschillende soorten publieksevenementen in kaart worden gebracht en ingezet om organisatoren te ondersteunen bij het gericht bereiken van doelgroepen?
Onderzoeksaanpak
We voerden een tweejarig multimethodisch onderzoek uit, met onder meer drie online bevragingen bij telkens 1.000 Vlamingen van 18 jaar en ouder over hun bezoekersgedrag, kwalitatieve focusgroepsgesprekken in elke Vlaamse provincie over drijfveren en voorkeuren van evenementenbezoekers, en face-to-facebevragingen op zes publieksevenementen.
Output
Op basis van dit onderzoek maakten we de inspiratiegids ‘In kaart brengen van bezoekersprofielen op publieksevenementen’ . Zo kan de evenementensector zijn aanbod, diensten en beleving beter afstemmen op de wensen en behoeften van het publiek. Wie een specifieke doelgroep wil aantrekken of beter bedienen, heeft inzicht nodig in hun profiel en relevante kenmerken. Dat is niet alleen belangrijk om gerichter te communiceren naar potentiële bezoekers, maar ook om het programma en de organisatie van het evenement op maat vorm te geven.
Bovendien ontwikkelden we voor dit onderzoek naar bezoekersprofielen een online tool voor de evenementensector: de Profiler. Deze gratis tool is beschikbaar in de online Toolkit. Met de Profiler kan de evenementensector zelf aan de slag. De tool maakt het mogelijk om bezoekersprofielen van een evenement vooraf te voorspellen of tijdens/na het evenement effectief te meten. Dankzij dit inzicht kan de evenementensector vraag en aanbod beter afstemmen op de (gewenste) bezoekers, en zo communicatie, beleving en programmatie optimaliseren.
Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij het onderzoekscentrum Publieke Impact bijvoorbeeld ook terecht voor:
- Onderzoeksdata en expertise over de brede evenementensector.
- Tools en richtlijnen om jouw evenementen impactvoller te maken.
- Navormingen en een netwerk van experten.
- Onderzoek, advies en begeleiding op maat.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 474 233 605
- E-mail jolien.vangeel@kdg.be