Co-leiderschap in het Vlaamse basisonderwijs: mogelijke vormen, voordelen en succesfactoren

Co-leiderschap, waarbij een team directeurs samen een school of een groep scholen leidt, vindt meer en meer zijn ingang, ook in het Vlaamse basisonderwijs.

In tegenstelling tot solo-leiderschap kan een leiderschapsteam heel wat voordelen bieden, zoals het doorbreken van de eenzaamheid en solo-verantwoordelijkheid van de solo-directeur, en het inzetten van complementaire sterktes en interesses in een team van leidinggevenden. 

In het kort:

  • We halen inzichten uit internationale wetenschappelijke literatuur over co-leiderschap, aangevuld met inzichten van ervaringsdeskundigen (schoolbesturen, directie) en experten uit Vlaanderen.
  • Wat zijn mogelijke vormen, voordelen, succesfactoren en randvoorwaarden van co-leiderschap?
  • We bundelen dit alles in een inspiratiegids voor het werkveld.

Contact

hannelore.degreve@kdg.be 
+32 486 76 81 29

  • Duur onderzoek: 1 september 2024 - 31 augustus 2025
  • Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs
  • Financiering: PWO
  • Externe projectpartners:
    • Peter van Iseghem (Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
    • Jan Vanhoof (Universiteit Antwerpen)

Probleemstelling

De job van schoolleider is de afgelopen decennia zwaarder en complexer geworden. Dat uit zich o.a. in een gebrek aan kandidaten voor de job van schoolleider, alsook in een grote uitval van directeurs. O.a. de schaalvergroting binnen het onderwijs brengt echter mogelijkheden met zich mee om het solo-leiderschap in het basisonderwijs te doorbreken en leiderschapsteams vorm te geven (binnen scholen of op bovenschools niveau). 

Internationaal wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dit de zwaarte en eenzaamheid van de job kan doorbreken, maar dat het tegelijk niet vanzelfsprekend een succesverhaal is en co-leiderschapsteams doordacht moeten worden vormgegeven.

Onderzoeksvragen

  • Welke redenen/voordelen zijn er om te kiezen voor co-leadership in het (Vlaamse) basisonderwijs?
  • Welke vormen van co-leadership zijn mogelijk in het (Vlaamse) basisonderwijs?
  • Hoe kunnen Vlaamse schoolbesturen de overstap ondersteunen van solo-leiderschap naar co-leiderschapsteams?

Onderzoeksaanpak

  • We zullen via een literatuurstudie mogelijke vormen, voordelen en succesfactoren van leiderschapsteams in kaart brengen. 
  • Daarnaast zullen we met een aantal ervaringsdeskundigen (schoolbesturen en schoolleiders) uit het Vlaamse basisonderwijs en met beleidsexperten in gesprek gaan, om de ‘vertaalslag’ naar de Vlaamse context te kunnen maken. 

Output

Het onderzoek zal resulteren in een praktijkgids voor het werkveld, die we gratis via onze website ter beschikking zullen stellen.

Onderzoekers

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.

Contacteer ons vrijblijvend