Een inclusieve samenleving voor kinderen en jongeren

We onderzoeken wat een inclusieve samenleving voor kinderen en jongeren betekent en wat ervoor nodig is.

In het kort:

  • We belichten de conceptuele ontwikkeling van het begrip ‘sociale inclusie’.
  • We brengen beleidsinitiatieven in kaart op Vlaams en Europees niveau en gaan na hoe jongeren zelf naar dit onderwerp kijken. 
  • Wat zijn werkzame factoren en strategieën om sociale inclusie in de praktijk te realiseren en welke beleidsaanbevelingen kunnen we doen?

Output:

Eindrapport met theoretische, beleidsmatige en methodische achtergrondinformatie

Contact

kris.devisscher@kdg.be
+32 3 613 13 62

  • Onderzoekscentrum: Pedagogie in Praktijk

  • Financiering: Departement Jeugd, Cultuur en Media (JCM), Vlaamse overheid.
  • Duur onderzoek: september 2023 – juni 2024
  • Wat betekent sociale inclusie eigenlijk?
  • Wat is het verband tussen sociale cohesie en sociale inclusie?
  • Wat werkt er als je sociale inclusie wil realiseren?
  • Wat kan jeugdwerk doen om sociale inclusie te bevorderen?
    Wat doet het beleid en is dat genoeg?
  • Wat vinden kinderen en jongeren zelf over dit onderwerp?

In opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media gingen we op zoek naar een antwoord op deze vragen in het kader van het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Eén van de punten op de agenda van het jeugdluik van het Belgisch voorzitterschap was een raadshandeling over de sociale inclusie van kinderen en jongeren. In zo’n raadshandeling komen de lidstaten van de EU tot een gezamenlijk standpunt over een bepaald onderwerp. Ze geven aanbevelingen aan Europese instellingen, aan andere Europese landen en aan organisaties uit het middenveld (NGO’s). Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk kreeg de opdracht om een achtergronddocument op te stellen om deze raadshandeling te onderbouwen.

Onderzoeksaanpak

We voerden een uitgebreide literatuurstudie uit met een brede blik op het thema. We belichtten de conceptuele ontwikkeling van het begrip ‘sociale inclusie’ vanaf de eerste vermelding van ‘sociale uitsluiting’ tot recente kaders over intersectionaliteit, macht en privilege. We brachten beleidsinitiatieven in kaart op Vlaams en Europees niveau en gingen na hoe jongeren zelf naar dit onderwerp kijken. We stonden stil bij de rol van jeugdwerk in dit onderwerp, we hielden het huidige beleid tegen het licht en formuleerden aanbevelingen voor de prioritaire thema’s in de raadshandeling. Tot slot brachten we werkzame factoren en strategieën in kaart om sociale inclusie in de praktijk te realiseren.

Output

Het resultaat is een lijvig document met zowel theoretische, beleidsmatige en methodische achtergrondinformatie over een inclusieve samenleving voor kinderen en jongeren. 

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
  • Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.

Contacteer ons vrijblijvend