Oproep 6 (VIA6): Flankerend onderzoek en evaluatietraject

We evalueren hoe de uitrol van pedagogische coaching in de kinderopvang verloopt.

In het kort:

  •  We doen dit onderzoek in opdracht van Ondersteuningsnetwerk Kinderopvang Mentes vzw.
  • Het helpt Mentes om hun aanpak bij te sturen en een eigen evaluatiemethodiek te implementeren.
  • Slagen pionierende pedagogische coaches erin om met de ‘Mentesaanpak’ (het inhoudelijk en organisatorisch kader waarbinnen ze opereren) verandering teweeg te brengen in de priorlocaties?
  • Welke factoren beïnvloeden het effect van pedagogische coaching?

Output: Download het eindrapport

Contact

jeroen.janssen@kdg.be

Financieringskanaal: extern - Mentes vzw

Looptijd onderzoek: maart 2022 - december 2023

Projectpartners:

  • Ondersteuningsnetwerk Kinderopvang Mentes vzw (Opdrachtgever)
  • Expertise Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (KU Leuven)
  • Artevelde Hogeschool

Onderzoeksvraag

In dit onderzoek evalueren we, in opdracht van Mentes, hoe de uitrol van pedagogische coaching verloopt. Dat moet Mentes uiteindelijk helpen om de aanpak bij te sturen en een eigen evaluatiemethodiek te implementeren. Twee onderzoeksvragen staan daarbij centraal:

  1. Slagen pionierende pedagogische coaches erin om met de ‘Mentesaanpak’ (het inhoudelijk en organisatorisch kader waarbinnen ze opereren) verandering teweeg te brengen in de priorlocaties?
  2. Welke factoren beïnvloeden het effect van pedagogische coaching?

Effectiviteit en succesfactoren

In eerste instantie ontwikkelen we een veranderingstheorie (theory of change), die fungeert als hypothese over de relatie tussen aanpak- en contextfactoren en uitkomsten. Vervolgens verzamelen we allerhande gegevens van kinderbegeleiders en verantwoordelijken, coachingstrajecten, coaches en hun werkgevers om onze veranderingstheorie te testen. Dit gebeurt aan de hand van vragenlijsten, focusgroepen en casestudies. Via kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse formuleren we een antwoord op de vraag naar effectiviteit en succesfactoren.

Extra middelen Vlaamse Regering

In het zesde Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA6) van 30 maart 2021 maakte de Vlaamse Regering extra middelen vrij in functie van een meer structurele pedagogische ondersteuning van onthaalouders en kinderbegeleiders op de werkvloer. Ondersteuningsnetwerk kinderopvang Mentes vzw kreeg een deel van de middelen in handen en wierf, via verschillende partnerorganisaties, 42 VTE pedagogisch coaches aan. Hun opdracht bestaat erin zoveel mogelijk aanwezig te zijn op de werkvloer en gaandeweg de competenties van medewerkers én de pedagogische kwaliteit van opvangvoorzieningen te versterken.

Output

De MENTES-aanpak van pedagogische coaching in opvanglocaties blijkt over het algemeen positieve resultaten op te leveren, volgens zowel medewerkers als coaches. Een meerderheid van de medewerkers in de kinderopvang ervaart een verbetering in hun competenties en de kwaliteit van de opvang, vooral in de omgang met kinderen en organisatie van de ruimtes. Coaches merken echter dat de effecten variëren en dat niet altijd voldoende tijd en flexibiliteit is om duurzame resultaten te bereiken. Factoren zoals een goed beleid en duidelijke verantwoordelijkheden binnen de opvanglocaties blijken belangrijk voor succesvolle coaching. Hoewel coaches zich goed ondersteund voelen, ervaren ze ook werkdruk en een behoefte aan meer flexibiliteit in de trajecten. Ondanks de uitdagingen is er een algemene positieve houding ten opzichte van de coaching en een overtuiging dat de resultaten duurzaam zijn.

Download het eindrapport

Onderzoekers

  • jeroen.janssen@kdg.be
  • Bart Declercq (KULeuven)
  • Karen De Coninck (Artevelde Hogeschool)
  • Shana Hollander (KULeuven)

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
  • Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.

Contacteer ons vrijblijvend