Toegankelijke opvang en vrije tijd

Het Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten wil opvang en vrije tijd betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Wij begeleiden werkgroepen die nadenken over betere toegankelijkheid bij dit proces.

In het kort:

  • Vanaf 1 januari 2026 gaat het decreet in en veel gemeenten bereiden zich nu voor. 
  • Stad Antwerpen richtte een adviesgroep en verschillende werkgroepen op om visievorming, kennisontwikkeling en uitwisseling over het thema toegankelijkheid te bevorderen.
  • Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk kreeg de opdracht om deze advies- en werkgroepen te begeleiden.

Output:

Rapport

Contact

kris.devisscher@kdg.be
+32 3 613 13 62

  • Onderzoekscentrum: Pedagogie in Praktijk

  • Financiering: Departement Jeugd, Cultuur en Media (JCM), Vlaamse overheid.
  • Duur onderzoek: september 2023 – juni 2024

Probleemstelling

Eén van de centrale doelstellingen van het Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) is de realisatie van een aanbod aan opvang en vrije tijd dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen, met bijzondere aandacht voor kwetsbare gezinnen en kinderen met een specifieke zorgbehoefte. BOA vormt zo een mogelijke hefboom tegen gezinsarmoede en voor inclusie (Netwerk tegen Armoede, e.a., 2021). Na een overgangsfase van vijf jaar treedt het BOA-decreet volledig in werking vanaf 1 januari 2026. 

Onderzoeksaanpak 

De meeste steden en gemeenten zijn ondertussen gestart met de voorbereiding van deze transitie (Verpoorten, 2024). Ook de Stad Antwerpen maakte gebruik van de overgangsfase om na te gaan hoe het lokaal beleid de kwaliteit en toegankelijkheid van de opvang en vrije tijd kon versterken. Zo richtte de Stad een adviesgroep en verschillende werkgroepen op om visievorming, kennisontwikkeling en uitwisseling over het thema toegankelijkheid te bevorderen. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van de Karel De Grote Hogeschool (KdG) kreeg de opdracht om deze advies- en werkgroepen te begeleiden.

Output

Rapport

In het kader van deze begeleidingsopdracht verzamelden we verschillende instrumenten die een toegankelijkheidsbeleid mee helpen realiseren. We bundelen deze tools in een handig overzicht. Per instrument geven we achtergrondinformatie en enkele tips of aandachtspunten voor het gebruik ervan. Zo maken we je wegwijs in het uitgebreide aanbod aan werkvormen en instrumenten en vind je misschien wel net de tool die je zoekt om je proces richting toegankelijkheid een stap verder te brengen.

Onderzoekers

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
  • Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.

Contacteer ons vrijblijvend