Visie op gedeeld leiderschap: analyse van directeurs en hun basisschoolteams

In Vlaanderen trekken steeds meer scholen de kaart van het gedeeld leiderschap. Ze zijn hierin echter nog zoekende. Antwoorden op vragen als ‘Waarom doen we het?’ en ‘Hoe doen we het?’ zijn niet altijd éénduidig

In het kort:

  • We analyseren de meningen en ervaringen rond gedeeld leiderschap van 25 directeurs en hun teams uit het gewoon en buitengewoon onderwijs.
  • Hoe belangrijk vinden ze gedeeld leiderschap?
  • Op welke manier komt gedeeld leiderschap tot uiting in hun school en welke effecten verwachten en ervaren ze?

Contact

hannelore.degreve@kdg.be 
+32 486 76 81 29

Probleemstelling

De evolutie richting meer gedeeld leiderschap in Vlaamse scholen is onomkeerbaar. Er zijn heel wat goede redenen om hiervoor te kiezen, zowel voor de school zelf (het leren van de leerlingen), als voor het team en de directeur in kwestie. Vanuit verschillende beleidsniveaus wordt er dan ook aangestuurd op meer gedeeld leiderschap. Scholen lijken wel gewonnen voor het idee, maar zijn hierin nog erg zoekende

Uit contacten met scholen, onderwijsverstrekkers en nascholingsorganisaties blijkt dat de vraag naar meer inzicht in het gegeven ‘gedeeld leiderschap’ en meer handvatten om er daadwerkelijk in te groeien groot is. Uit vorig onderzoek bleek ook dat weinig scholen een geëxpliciteerde visie rond (gedeeld) leiderschap hebben. 

Met dit project willen we bijdragen aan de bewustwording rond het belang van een gedeelde visie over (gedeeld) leiderschap. Met behulp van onze bevragingstool kunnen scholen hierin zelf een start maken. We geven daarnaast schoolbesturen, directeurs, maar ook beleidsmakers inkijk in de opvattingen over en ervaringen met gedeeld leiderschap in Vlaamse scholen. Dit levert aanknopingspunten op om gedeeld leiderschap optimaler te organiseren en te realiseren.

Onderzoeksvragen

Hoe denken directeurs en schoolteams uit het (gewoon en buitengewoon) basisonderwijs over gedeeld leiderschap? Wat zijn overeenkomsten en waar zitten verschillen?

  • In welke mate ervaart de directeur en het team dat gedeeld leiderschap in de school gerealiseerd wordt?
  • In welke mate zouden de directeur en het team gedeeld leiderschap gerealiseerd willen zien in de school?
  • Welke uitingsvormen van gedeeld leiderschap komen volgens de directeur en het team voor in de school?
  • Welke redenen heeft de directeur om te kiezen voor gedeeld leiderschap en hoe verhoudt dit zich tot de effecten die het team ervaart?

Onderzoeksaanpak

We werken met online vragenlijsten die voornamelijk uit gesloten vragen bestaan. We zullen zowel kwantitatieve als kwalitatieve analyses uitvoeren op de antwoorden.

We bevragen 25 directeurs en hun schoolteams, uit eenzelfde schoolbestuur.  

Output

  • We verwachten een bijdrage te leveren aan de bewustwording rond het belang van een gedeelde visies over (gedeeld) leiderschap op school en reiken ook een tool aan om hiermee van start te gaan.
  • Daarnaast verwachten we scholen, schoolbesturen en beleidsmakers handvatten te bieden om te groeien in meer en kwalitatiever gedeeld leiderschap.

Valorisatie

  • Ons onderzoek zal uitmonden in een praktijkgericht artikel voor het Vlaamse onderwijsveld. We zullen onze onderzoeksresultaten ook actief verspreiden naar de onderwijsverstrekkers en andere belanghebbenden in het onderwijs.
  • We koppelen onze analyses terug aan het deelnemende schoolbestuur en denken samen na over hoe ze met de inzichten aan de slag kunnen om hun scholen verder te ondersteunen in het groeien naar  meer gedeeld leiderschap.

Onderzoekers

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.

Contacteer ons vrijblijvend