Werkplekleren in de kinderopvang voor baby's en peuters

We onderzoeken hoe een kinderopvang van baby's en peuters werkplekleren van kinderbegeleiders in opleiding kan faciliteren.

In het kort:

  • Opleidingen tot kinderbegeleider in de kinderopvang van baby's en peuters zetten tegenwoordig sterk in op werkplekleren.
  • Steeds meer zij-instromers combineren leren en werken en leren een groot deel van de job aan op de werkplek.
  • Wat maakt werkplekleren succesvol en wat is er nodig?

Output:

  • De onderzoeksoutput bestaat uit een eindrapport en een reeks thematische interventies.

Contact

kris.devisscher@kdg.be

  • Duur onderzoek: 1 sept 2023 – 31 augustus 2024

  • Financieringskanaal: PWO

  • Projectpartners: Crescendo VZW – Kinderdagverblijf ‘t Stekeltje

  • Onderzoekscentrum: Pedagogie in Praktijk

Probleemstelling

Opleidingen tot kinderbegeleider in de kinderopvang van baby's en peuters zetten tegenwoordig sterk in op werkplekleren. Steeds meer zij-instromers combineren leren en werken.  Kinderbegeleiders in spe leren m.a.w. een groot deel van de job aan op de werkplek. In dit onderzoek focussen we op hoe die werkplek dat leerproces kan faciliteren.

Onderzoeksvragen

Wat zijn effectieve didactische tussenkomsten die bijdragen tot succesvol werkplekleren in de Vlaamse kinderopvang van baby’s en peuters?

Welke randvoorwaarden dragen bij tot succesvol werkplekleren in de Vlaamse kinderopvang van baby’s en peuters?

Het antwoord op deze vragen moet het werkveld helpen om hun mentorrol op een kwalitatieve wijze in te vullen. Wat extra verdieping is in dat opzicht geen overbodige luxe. Duaal leren schuift heel wat verantwoordelijkheid door van de opleidingen naar het werkveld, maar het blijft enigszins onduidelijk wat een werkplek nodig heeft om aan die toegenomen verwachtingen te voldoen. Het gaat daarbij om ‘kennis en kunde’, maar evenzeer om condities of randvoorwaarden.

Onderzoeksaanpak

Om hieraan tegemoet te komen voeren we een actieonderzoek uit. Samen met twee gemotiveerde kinderdagverblijven doorlopen we een traject van een zestal maanden waarin we aan de slag gaan met hun wensen en behoeften. We bekijken de situatie ter plaatse ook vanuit een theoretische bril aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde criteria (succesfactoren). De verzamelde input uit theorie en praktijk zetten we om in enkele thematische interventies waarmee de kinderdagverblijven vervolgens, na een inspirerende workshop, zelfstandig aan de slag gaan. We voorzien de nodige ondersteuning tijdens de implementatie en volgen het proces op, om onze interventies bij te sturen en het effect ervan in kaart te brengen. Tijdens een afsluitende focusgroep blikken we samen terug op het afgelegde traject en proberen we een antwoord te formuleren op de centrale onderzoeksvragen. 

Onderzoeksoutput

De onderzoeksoutput bestaat uit een eindrapport en een reeks thematische interventies. Het eindrapport beschrijft het traject met de kinderdagverblijven van start tot finish en formuleert op basis van die ervaring een antwoord op de onderzoeksvragen. Het ontwikkelingsproces van de thematische interventies zal eveneens beschreven worden in het eindrapport, maar de materialen op zich beschouwen we als aparte output.

Onderzoekers

Logo's werkplekleren

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
  • Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.

Contacteer ons vrijblijvend