Lina woont en werkt in New York dankzij haar stage

‘Ik studeerde KMO-Management aan de Karel De Grote Hogeschool. Toen het tijd was om een stageplaats te zoeken, heb ik nog even getwijfeld tussen Amsterdam, Australië - ik hou van de lifestyle daar - en New York, maar ik heb mijn hart gevolgd en New York gekozen. 

Van de school kreeg ik een lijst met mogelijke stageplaatsen, ook in het buitenland, maar ik zocht ook zelf adressen van bedrijven in New York bij elkaar. Omdat grote bedrijven veel stageaanvragen krijgen, concentreerde ik me op kleinere kmo’s. Ik wilde erg graag in een modebedrijf terechtkomen en had geluk: ik mocht bij Magaschoni beginnen, een luxe lifestylebrand, bekend om zijn kasjmieren sjaals en ruffle wraps.’

Koffiezetten en klasseren 

‘New York staat erom bekend dat stagiairs alleen koffie mogen zetten en papieren mogen klasseren. Ik had al bij mijn sollicitatie duidelijk gemaakt dat ik niet de oceaan zou oversteken om koffie rond te brengen. Ze wisten dus al meteen dat ze met een ambitieuze stagiaire te maken hadden (lacht). 

Ik kreeg van in het begin best wat verantwoordelijkheid. Ik deed mijn stage deels op de design- en deels op de marketingafdeling. Voor mij was dat perfect: op de designafdeling voelde ik hoe het er in een fashionbedrijf aan toeging, op de marketingafdeling kon ik mijn studie in de praktijk omzetten. 

Ik werkte er mee aan de website en aan hun social media. Al snel merkte ik dat de communicatie via social media echt beter kon. Zeker voor een modebedrijf zag hun Instagram er heel saai en amateuristisch uit. 

Na een paar weken - ik had ondertussen al een goede band met mijn rechtstreekse bazin opgebouwd - heb ik voor het eerst mijn ideeën geopperd. Ik kende Magaschoni uit Gossip Girl, omdat Serena’s moeder Lily er vaak kleren van droeg. 

Lily is een bekend uithangbord voor het merk, samen met een aantal andere bekende dertigers en veertigers. Het merk richt zich exclusief op die leeftijdscategorie. Jammer, vond ik, want er waren stukken in de collectie die ook jongeren zouden aanspreken. Dus stelde ik tijdens een meeting voor om een campagne op social media te starten, gericht op die jongere doelgroep, maar zonder de “oudere” doelgroep uit het oog te verliezen. Ik vroeg of ze mij de kans wilden geven om uit te denken hoe we het merk op een andere manier op social media zouden kunnen profileren, zodat het ook aantrekkelijker zou zijn voor jongeren. 

Mijn bazin had eerst haar twijfels, maar besloot me uiteindelijk toch een kans te geven, zolang ik het maar zonder budget en in mijn eigen tijd deed.’ 

Mijn campagne op Instagram 

‘Ik heb toen zelf een fotoshoot georganiseerd, met behulp van vrienden die ik ondertussen in New York had gemaakt: een fotograaf, een model en een visagist. Ik koos er bewust voor om geen studioshoot te doen, maar de foto’s gewoon op straat te maken. 

Streetstyle was iets heel anders dan wat ze tot dan gewend waren. Het was hard werken op een onwaarschijnlijk warme dag. In New York kan het héél heet zijn in de zomer. 

Ik was wel ongerust. Als ik het verpestte, was ik tot het einde van mijn stage “dat meisje dat die shoot had verpest” (lacht). 

Maar ik was enorm trots op het resultaat. Het was de eerste keer dat een campagne van een stagiair op Instagram werd gedeeld. 

Op dat moment had ik nog anderhalve maand stage te gaan, en ik voelde dat er iets veranderd was. Mijn bazen wisten dat ik iets kon en gaven me meer verantwoordelijkheid. Mijn bazin vroeg me even later ook of ik na mijn stage wilde blijven als haar assistente. Ik twijfelde, want ik moest tenslotte nog terug naar huis om mijn studie af te maken. 

Bovendien wist ik dat het bedrijf er financieel echt niet goed voor stond. Ik heb het aanbod uiteindelijk afgeslagen, en maar goed ook, want ondertussen zijn ze failliet.’

Succesvolle zakenvrouw  

‘Toch bleef het mijn droom om in New York te wonen en te werken. Ik ben naar huis gegaan, heb mijn laatste examens afgelegd en heb nog een zomer lang genoten van vrienden en familie. 

Toen ben ik teruggekeerd. Een week lang heb ik elke dag gesolliciteerd, en na die week had ik werk gevonden bij een van de grootste bedrijven in Amerika, en dat komt zeker voor een groot deel door mijn goede stage en door de shoot die ik had georganiseerd. 

Ik werk voor een totaal andere werkgever: een telecombedrijf dat niets te maken heeft met fashion. Een bewuste keuze, want in een groot bedrijf leer je meer en kan je sneller carrière maken. 

Ik heb al promotie gemaakt en ben teamleader. Ik heb er altijd van gedroomd om een succesvolle zakenvrouw te worden en zit wat dat betreft op mijn plaats. Niemand is hier vies van ambitie: de mogelijkheden zijn eindeloos als je hard werkt.’

Tips van Lina

  • Gebruik je social media. Toen ik solliciteerde voor mijn stage, verwees ik naar mijn blog. Eenmaal in New York maakte ik samen met een studiegenote een vlog om ons avontuur te delen. Die kan je vervolgens op je cv vermelden. 
  • Neem initiatief en doe meer dan wat van je gevraagd wordt. Laat zien dat je keihard kan werken. Ik heb die shoot in mijn vrije tijd gedaan. 
  • Wees niet bang om iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan. Ja, misschien faal je, maar dan heb je tenminste iets geleerd. Laat je bazen zien dat je er niet voor terugschrikt om iets nieuws te proberen. Vraag ook niet meteen om hulp en probeer het eerst zelf. 

Volg Lina in New York via www.therealina.com of @therealina op Instagram.

Artikel uit Flair
Tekst: Annelies Waegemans / Foto's: Tine Schoemakers