Bijscholingstraject kwaliteitsvolle middagpauzes in de basisschool

Vijfdaags bijscholingstraject op 29 april, 27 september, 15 november 2024 en 17 januari en 28 maart 2025

  • Is de middagpauze op jouw school een bron van stress voor leraren en andere volwassenen?
  • Vervelen kinderen zich?

  • Is het te druk in de refter?

  • Wil je komen tot een aangename speeltijd die als echte vrije tijd voelt voor kinderen en team?

Dat kan! Maar hoe pak je dat aan?

Tijdens dit traject zetten wij je op weg om van de middagpauze een waardevol en ontspannen moment te maken voor leerlingen en personeel. We doen dat op basis van de principes van waarderend veranderen en participatief actie-onderzoek. Ook zorgen we ervoor dat je van elkaar kan leren.

Praktisch

  • Wanneer
    • Maandag 29 april 2024, 9 - 12 u.: opstart traject op campus Zuid.

    • Vrijdag 27 sept 2024, individueel online. (Uren worden afgesproken met de deelnemers.)

    • Vrijdag 15 november 2024, 9 - 12 u.: op campus Zuid.

    • Vrijdag 17 januari 2025, 9 -12 u.: op campus Zuid.

    • Vrijdag 28 maart 2025, 9 - 11 u.: online

  • Waar
    • KdG Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen of online via Teams.
  • Prijs
    • 750 euro per school voor 3 deelnemers. Er kunnen maximaal 8 scholen deelnemen.
  • Vrijblijvende infosessie
    • Twijfel je nog of dit iets voor jouw school is? Schrijf je dan in voor de gratis online infosessie op donderdag 14 maart van 11 tot 12 u.

 Ik schrijf mijn school in voor het bijscholingstraject 

Programma

Dag 1: maandag 29 april 2024

9 - 12 u. op campus Zuid

Op dag 1 maak je kennis met de verschillende stappen van het verandertraject om te komen tot een kwaliteitsvolle middagpauze op school en wisselen we kennis uit over veranderprocessen. Om een duurzame verandering te realiseren, is een grondige beginsituatieanalyse cruciaal. We stellen je allerlei methodieken voor om op een gepaste manier kinderen, team en ouders te bevragen en denken mee na over hoe je  aan de slag kan gaan op jouw school.

Dag 2: vrijdag 27 sept 2024

Individuele online sessie. Uren worden afgesproken met de deelnemers.

Tijdens dit online contactmoment bespreken we welk positief kernthema je op school hebt vastgelegd. Dat helpt je richting geven en is handig bij de communicatie over het traject. We bekijken samen hoe de beginsituatie-analyse verlopen is en zetten je verder op weg.  

Dag 3: vrijdag 15 november 2024

9 - 12 u. op campus Zuid

Nu je het onderzoeksmateriaal in handen hebt, gaan we samen over tot analyseren van deze data. We reiken je een kader aan dat kan helpen bij het ordenen en duidelijk afbakenen van prioritaire thema’s. We ondersteunen je  om een actieplan op te stellen dat dienst doet als leidraad voor het verdere proces op school.

Dag 4: vrijdag 17 januari 2025

9 - 12 u. op campus Zuid

Je hebt concrete acties afgesproken, verantwoordelijken aangeduid en deadlines gesteld. In deze fase zijn jullie op school aan de slag met het actieplan. Tijdens deze sessie voorzien we inhoudelijke input en inspiratie over thema’s die leven bij jou op school.

Dag 5: vrijdag 28 maart 2025

9 - 11 u. online

In de laatste stap van dit traject blikken we samen terug op het verloop en geven we methodieken mee die helpen het project te evalueren. Daar kunnen nieuwe ideeën uit voortkomen die op hun beurt weer tot acties leiden om de middagpauzes op je school verder te versterken.

Doelstellingen

  • Je weet hoe je een verandertraject kan aanpakken.

  • Je ontwikkelt een visie over een kwaliteitsvolle middagpauze.

  • Je wordt geïnspireerd om in je eigen school aan de slag te gaan met de kaders die we bieden.

  • Je krijgt coaching en begeleiding voor een traject op maat van jouw school.

Voor wie

Medewerkers uit het basisonderwijs:

  • (zorg)leerkrachten
  • coördinatoren
  • beleidsmedewerkers
  • directeurs

Het team

Het traject wordt gegeven door een team van ervaren docenten en onderzoekers.

  • Leen Dom is onderwijssocioloog en heeft bijna tien jaar ervaring in praktijkgericht onderzoek in het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van de Karel de Grote Hogeschool. Ze geeft daarnaast les in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind.

  • Linde Van Reusel ging na 15 jaar als kleuterjuf op zoek naar een nieuwe uitdaging en studeerde in 2015 af als onderwijswetenschapper. Sindsdien geeft ze gepassioneerd les in de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs van de Karel de Grote Hogeschool. Daarnaast is ze onderzoeker bij het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs van KdG.

Leen en Linde werkten samen aan het onderzoeksproject Refters en Speelplaatsen: een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool (2020-2022).