Studiedag op dinsdag 24 juni 2025
- Ben je benieuwd naar de resultaten van het tweejarig GOTALK-project over leerlingenparticipatie op school?
- Heb je een groot hart voor kinderrechten en het recht op inspraak voor kinderen en jongeren?
- Leer je graag bij over hoe je leerlingenraden duurzamer, inclusiever en meer impactvol kan maken? En dat in het basis- of secundair onderwijs?
- Hoe pak je leerlingenraden op een kindvriendelijke en creatieve manier aan?
- Hoe betrek je het hele schoolteam bij een leerlingenraad?
- Wil je graag inzetten op leerlingenparticipatie, maar weet je niet hoe je moet beginnen?
- Heb je al een goed draaiende leerlingenraad, maar wil je die graag verder versterken?
Schrijf je dan in voor onze inspirerende studiedag en ga naar huis met frisse ideeën, concrete tools én goesting om leerlingenparticipatie op jouw school naar een hoger niveau te tillen.

Praktische info
Wanneer
- Dinsdag 24 juni 2025
Waar
- KdG Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
Prijs
- Gratis - maar voor de optionele catering vragen we een bijdrage. Je kan je keuze maken bij de inschrijving:
- Lunch - € 15
- Netwerkdrink - € 20
Programma
9.00 - 9.30 u.: Onthaal
9.30 - 10.15 u.: Welkom met keynote
10.15 - 10.30 u.: Verplaatsen naar workshops
10.30 - 12.45 u.: Workshops voormiddag
12.45 - 14.00 u.: Lunch en (vrijblijvende) thematafels
14.00 - 16.00 u.: Workshop namiddag
16.00 - 17.00 u.: Afsluitende netwerkdrink
Workshops
Workshops voormiddag
Workshop 1: Participatie van kinderen in Antwerpse kinderraden: het voorbeeld van vrije tijd op school
Tijdens deze workshop duiken we in de piloottrajecten die het GOTALK project liep met de leerlingenraden van twee Antwerpse basisscholen. In die leerlingenraden namen ze met leerkrachten, kwaliteitscoördinatoren buitenschoolse opvang en leerlingen tussen 6 en 12 het beleidsthema ‘vrije tijd op school’ vast. Ze gingen aan de slag om vanuit de leerlingenraad duurzame, inclusieve beleidsbeslissingen te maken.
In deze workshop krijg je een inzicht in concrete manieren om kinderparticipatie aan te pakken. Hoe maak je samen met kinderen een beslissing? Hoe zorg je ervoor dat daarbij alle stemmen kunnen klinken en hoe zorg je dat de stem van kinderen door je hele organisatie serieus wordt genomen? Tijdens de workshop laten we je zien hoe je bijvoorbeeld een ‘living wall’ gebruikt in een participatietraject en zoeken we naar mogelijkheden om het ook te proberen op jouw school of in jouw organisatie. We zetten de spot op je eigen context (vrije tijd of school) en je gaat naar huis met een concreet plan over hoe de participatie van kinderen in jouw organisatie te versterken.
Workshop 2: Diversiteit en inclusie bij leerlingenparticipatie: hoe neem je alle stemmen mee?
Het is niet voor alle leerlingen evident deel te nemen aan een leerlingenraad. Over het algemeen gedijen welbespraakte, mondige en zelfzekere leerlingen er het best. Hoe zorg je er als school voor alle leerlingen hun mening kunnen laten horen? Tijdens deze workshop gaan we in op het idee van de ‘100 talen’ en tonen we je hoe ook leerlingen die niet zo vlot spreken, toch hun mening kunnen tonen. Voorbeelden die aan bod komen zijn: tekenen, video, foto, een levende muur waarop een participatieproces zichtbaar wordt. We bespreken zowel manieren om alle meningen zichtbaar te maken in een leerlingenraad, maar ook hoe meningen van buiten de leerlingenraad ook meegenomen kunnen worden in beslissingen. De deelnemers krijgen ook de ruimte ideeën met elkaar uit te wisselen.
Na deze workshop keer je terug naar je school of organisatie met concrete ideeën over hoe het recht op participatie voor àlle leerlingen te verzekeren en hoe je als leerkracht en als leerlingenraad bewust te blijven van stemmen die minder luid klinken.
Workshop 3: Samenwerken aan burgerschap op school: aan de slag met je team met een praktijkgids
Voor leraren secundair onderwijs
In deze workshop gaan we aan de slag met een praktijkgids ‘burgerschap op school’ om binnen je schoolteam uit te wisselen en te reflecteren over burgerschap, burgerschapsvisie en -organisatie en manieren om samen te werken in teams. Aan de hand van verschillende reflectieoefeningen willen we schoolteams inspiratie aanbieden aan schoolbreed te werken aan burgerschap en samenwerking te versterken. Jullie gaan met andere deelnemers over deze thema’s in gesprek. De praktijkgids is gekoppeld aan een website met meer inspiratie, waar je jullie ook in wegwijs maken.
Workshop 4 (English - hybrid): GOTALK project results and exploration of synergies with other projects
During this session, the key results of the GOTALK project will be discussed. In four Belgian and four Italian contexts, the project piloted methods to enforce children’s participation on different dimensions: sustainability, policy impact and inclusion. Join this session for the researchers to update you on the main results.
In this session, the GOTALK project will be presented alongside other transnational projects targeting children’s participation.
Ben je Nederlandstalig maar ook comfortabel in het Engels? Heb je zin om internationale organisaties te ontmoeten die ook met kinderparticipatie bezig zijn? Dan is deze sessie voor jou!
Workshops namiddag
Workshop 5: Leerlingenparticipatie duurzaam verankeren in beslissingsprocessen op school
Leerlingenparticipatie en leerlingenraden worden op veel scholen ondersteund door een beperkt aantal leerkrachten. Wanneer die leerkrachten aanwezig zijn, valt de leerlingenraad vaak stil. Tijdens deze workshop gaan we op zoek naar manieren om een leerlingenraad als school te omarmen, zodat leerlingenparticipatie minder kwetsbaar is. Verschillende niveaus komen aan bod: de organisatie van de leerlingenraad zelf, processen en procedures van leerlingenparticipatie op school en ideeën die leven rond participatie op school.
Na deze workshop, heb je een idee van de sterktes én werkpunten in jouw context en kan je aan de slag met concrete suggesties over wat je kan doen om leerlingenparticipatie op school krachtiger te ondersteunen.
Workshop 6: Participatie van kinderen in Antwerpse kinderraden: het voorbeeld van vrije tijd op school
Tijdens deze workshop duiken we in de piloottrajecten die het GOTALK project liep met de leerlingenraden van twee Antwerpse basisscholen. In die leerlingenraden namen ze met leerkrachten, kwaliteitscoördinatoren buitenschoolse opvang en leerlingen tussen 6 en 12 het beleidsthema ‘vrije tijd op school’ vast. Ze gingen aan de slag om vanuit de leerlingenraad duurzame, inclusieve beleidsbeslissingen te maken.
In deze workshop krijg je een inzicht in concrete manieren om kinderparticipatie aan te pakken. Hoe maak je samen met kinderen een beslissing? Hoe zorg je ervoor dat daarbij alle stemmen kunnen klinken en hoe zorg je dat de stem van kinderen door je hele organisatie serieus wordt genomen? Tijdens de workshop laten we je zien hoe je bijvoorbeeld een ‘living wall’ gebruikt in een participatietraject en zoeken we naar mogelijkheden om het ook te proberen op jouw school of in jouw organisatie. We zetten de spot op je eigen context (vrije tijd of school) en je gaat naar huis met een concreet plan over hoe de participatie van kinderen in jouw organisatie te versterken.
Workshop 7: Democratisch onderwijs en leerlingenparticipatie
In deze workshop ontdekken deelnemers hoe het model van democratisch onderwijs leerlingen actief betrekt bij het onderwijsproces. EUDEC is een netwerk van scholen in Europa die leerlingen op een doorgedreven manier een stem geven in schoolbeleid en besluitvorming.
Leerkrachten uit het reguliere onderwijs ontdekken hoe zij leerlingen verder kunnen betrekken bij het vormgeven van hun leeromgeving, van het delen van verantwoordelijkheden tot het organiseren van schoolactiviteiten. Door praktische voorbeelden van EUDEC-scholen krijgen deelnemers concrete tools en inzichten om leerlingenparticipatie te bevorderen in hun eigen schoolcontext.
Deze workshop biedt inspiratie om leerlingen niet alleen als ontvangers van kennis, maar ook als actieve deelnemers aan het schoolleven te zien.
Workshop 8 (English - hybrid): Spread the word: looking for synergies to strengthen pupil participation
This session will focus on brainstorming and sharing between different organisations and projects on children’s participation rights. Insights are shared and we project our ambitions to the future, explicitly focusing on how we can enforce each other and exploring possible elaborations for the future.
Ben je Nederlandstalig maar ook comfortabel in het Engels? Heb je zin om internationale organisaties te ontmoeten die ook met kinderparticipatie bezig zijn? Dan is deze sessie voor jou!
Voor wie
- Scholenteams basis- of secundair onderwijs
- Directies basis- of secundair onderwijs
- Pedagogische begeleidingsdiensten
- Iedereen met en groot hart voor kinder- en jongerenparticipatie en kinderrechten
Team
De studiedag wordt georganiseerd door het team van GOTALK en getrokken door Karel de Grote Hogeschool (onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk).
Marie Van Roost is onderzoeker bij Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk, pedagogisch coach en master in opleidings- en onderwijswetenschappen. Ze dacht tijdens het GOTALK project innovatieve manieren uit om de stem van leerlingen te laten klinken en liep doorheen het GOTALK project trajecten rond leerlingenparticipatie in vier scholen (basis en secundair).
An Piessens is onderzoeker bij Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en expert kinderrechten en -participatie. Ze werkt in verschillende projecten aan het versterken van de stem van kinderen en jongeren, bijvoorbeeld in asielcentra en scholen. Tijdens het GOTALK project werkte ze mee aan de versterking van leerlingenraden in drie scholen (basis en secundair).
Anouk Van Der Wildt is onderzoeker bij Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en coördineert het GOTALK project. Daarbij was ze ook betrokken in de begeleiding van de werkgroep leerlingenparticipatie in een secundaire school.
Andere betrokken partners zijn Stedelijk Onderwijs Antwerpen, International Institute for Humanitarian Law (IT), Universiteit van Modena en Regio Emilia (IT) en E35 Foundation (IT).
Partners

Doelstellingen
Deze studiedag sluit een tweejarig Europees project af rond kinder- en jongerenparticipatie op school.
Na deze studiedag, kan je naar huis met een rugzak vol inspiratie rond leerlingenparticipatie. Door de concrete workshops, werk je tijdens de studiedag aan een concreet plan afgestemd op je eigen context. Je hebt daarna ook concrete ideeën over hoe je leerlingenparticipatie sterker kan maken binnen drie domeinen:
- Het verankeren van de leerlingenraad in de werking van je school.
- De stem van alle leerlingen laten klinken in de leerlingenraad.
- Leerlingen ondersteunen om echt door te wegen op de beslissingen voor de school.
De studiedag biedt ook mogelijkheid om met collega’s uit andere scholen in gesprek te gaan en good practices uit te wisselen.

Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:
- Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
- Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 3 613 15 12
- E-mail karolien.vangeldre@kdg.be