Save the date: dinsdag 24 juni 2025
- Ben je benieuwd naar de resultaten van het 2-jarig GOTALK-project over leerlingenparticipatie op school?
- Heb je een groot hart voor kinderrechten en het recht op inspraak voor kinderen en jongeren?
- Leer je graag bij over hoe je leerlingenraden duurzamer, inclusiever en meer impactvol kan maken? En dat in het basis- of secundair onderwijs?
- Hoe pak je leerlingenraden op een kindvriendelijke en creatieve manier aan?
- Hoe betrek je het hele schoolteam bij een leerlingenraad?
- Wil je graag inzetten op leerlingenparticipatie, maar weet je niet hoe je moet beginnen?
- Heb je al een goed draaiende leerlingenraad, maar wil je die graag verder versterken?

Programma
Er wordt nog gewerkt aan het inhoudelijke programma, maar verwacht je aan verrijkende workshops en netwerkmomenten.
Doelstellingen
Deze studiedag sluit een tweejarig Europees project af rond kinder- en jongerenparticipatie op school.
Na deze studiedag, kan je naar huis met een rugzak vol inspiratie rond leerlingenparticipatie. Door de concrete workshops, werk je tijdens de studiedag aan een concreet plan afgestemd op je eigen context. Je hebt daarna ook concrete ideeën over hoe je leerlingenparticipatie sterker kan maken binnen drie domeinen:
- Het verankeren van de leerlingenraad in de werking van je school.
- De stem van alle leerlingen laten klinken in de leerlingenraad.
- Leerlingen ondersteunen om echt door te wegen op de beslissingen voor de school.
De studiedag biedt ook mogelijkheid om met collega’s uit andere scholen in gesprek te gaan en good practices uit te wisselen.
Doelgroep
- Scholenteams basis- of secundair onderwijs
- Directies basis- of secundair onderwijs
- Pedagogische begeleidingsdiensten
- Iedereen met en groot hart voor kinder- en jongerenparticipatie en kinderrechten
Team
De studiedag wordt georganiseerd door het team van GOTALK en getrokken door Karel de Grote Hogeschool (onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk).
Marie Van Roost is onderzoeker bij Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk, pedagogisch coach en master in opleidings- en onderwijswetenschappen. Ze dacht tijdens het GOTALK project innovatieve manieren uit om de stem van leerlingen te laten klinken en liep doorheen het GOTALK project trajecten rond leerlingenparticipatie in vier scholen (basis en secundair).
An Piessens is onderzoeker bij Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en expert kinderrechten en -participatie. Ze werkt in verschillende projecten aan het versterken van de stem van kinderen en jongeren, bijvoorbeeld in asielcentra en scholen. Tijdens het GOTALK project werkte ze mee aan de versterking van leerlingenraden in drie scholen (basis en secundair).
Anouk Van Der Wildt is onderzoeker bij Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en coördineert het GOTALK project. Daarbij was ze ook betrokken in de begeleiding van de werkgroep leerlingenparticipatie in een secundaire school.
Andere betrokken partners zijn Stedelijk Onderwijs Antwerpen, International Institute for Humanitarian Law (IT), Universiteit van Modena en Regio Emilia (IT) en E35 Foundation (IT).
Praktische info
Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk bijvoorbeeld terecht voor:
- Ondersteuning die past bij organisaties die werken met kinderen en hun gezinnen.
- Intervisie, werkplekleren, spellen, methodieken en online reflectietools.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 3 613 15 12
- E-mail karolien.vangeldre@kdg.be