Autismespectrum

Postgraduaat

  • Werk je met kinderen of jongeren met een diagnose autismespectrum? In dit postgraduaat zetten we 'onbegrip' om naar 'begrip', het 'niet willen' naar 'niet kunnen' en gaan we ermee aan de slag om met deze jongeren een traject uit te tekenen.
  • Voor personen met een diagnose binnen het autismespectrum is het niet altijd gemakkelijk om aansluiting te vinden bij onze steeds complexer wordende maatschappij.
  • In dit postgraduaat ga je op zoek naar manieren om, samen met alle betrokkenen, innoverend en via maatwerk de toekomstmogelijkheden van deze jongeren te optimaliseren.

Voor wie?

Je begeleidt kinderen of jongeren met een diagnose binnen het autismespectrum:

  • Leerkracht gewoon, buitengewoon, basis- en secundair onderwijs
  • Interne begeleider buitengewoon onderwijs
  • Paramedisch personeel buitengewoon onderwijs
  • Pedagogische begeleider
  • Competentiebegeleider
  • Medewerkers leersteuncentra
  • CLB-medewerker
  • Contextbegeleider
  • Medewerker jeugdhulpverlening
  • Schooldirectie
  • Werkgever in het orthopedagogisch en medisch werkveld

Toelatingsvoorwaarden

Iedereen met een bachelor- of masterdiploma kan aansluiten bij deze opleiding.
Heb je geen of een ander diploma /getuigschrift ? Contacteer dan bovenstaande contactpersoon voor een intakegesprek

Tijdens de opleiding doe je min. 4 u. per week praktijkervaring op met personen met autisme (kinderen, jongeren of volwassenen). Dit kan in de vorm van contractueel werk of stage.

Erkenning

Getuigschrift: Postgraduaat Autismespectrum.

"Je kunt je het misschien als volgt voorstellen: de meeste mensen krijgen bij hun geboorte een volledig afgebouwd vliegtuig. Ze hoeven alleen nog maar te leren vliegen.

Mensen met autisme krijgen geen vliegtuig, ze krijgen een bouwpakket voor een vliegtuig. Om ook te kunnen vliegen, moeten ze eerst het vliegtuig in elkaar zetten."

Jaap Brand, ervaringsdeskundige

Lessentabel

Dit postgraduaat van 20 studiepunten combineert theoretische kaders met coachende vaardigheden. We schenken aandacht aan de methodiek van het oplossingsgericht coachen en verschillende coachende interventiestrategieën. Daarnaast pas je het geleerde toe in jouw praktijk en reflecteer je over je eigen handelen.

Tijdens intervisiesessies ondersteunen we je verder in de vertaling van het geleerde naar jouw praktijk, we wisselen ervaringen uit en inspireren elkaar. We blikken regelmatig terug op onze groei naar een auti-minded coach.

Deel 1: Autistic kids teach their classmates about the value of diversity and difference. It’s a fight they give freely (Jeanett Purkis)

Vanuit de ijsbergtheorie gaan we aan de slag met de verklaringsmodellen om het zichtbare gedrag van personen met ASS te duiden. Tijdens een inleefsessie proberen we jullie "bij benadering" te laten ervaren hoe personen met ASS de wereld ervaren. Verschillende personen met ASS komen hier getuigen over hun ervaringen en de hulpmiddelen die hen ondersteunen. Aan de hand van een kijkwijzer dagen we je uit na te gaan hoe auti-vriendelijk je begeleidingsstijl is. Op grond daarvan formuleer je persoonlijke doelen waarmee je tijdens deze opleiding en in je praktijk, verder aan de slag kan gaan.

Deel 2: Het is niet “nooit niet” maar “’nu niet”

We belichten de impact van het autisme op het dagelijkse leven. Hoe gaan personen met ASS om met de prikkels die ze ervaren? Hoe kan je functioneren als prikkels de overhand nemen? We zoemen in op communicatie en zelfbeeld. We gaan ook in op de aanvaardingsweg; is het een rouw-proces of een rauw-proces voor deze personen? Hoe kunnen we hen daarin ondersteunen? Daarna bespreken we de communicatie met deze personen. “Hoe is het?” “Goed.” Dit is een standaardvraag en een gewenst antwoord voor personen met ASS. Ze weten dat er met dit antwoord niet verder gevraagd gaat worden. Toch is communicatie voor hen niet zo gemakkelijk! Welke stappen zijn er in communicatie? Welke valkuilen zijn er? Welke tips nemen we mee? We zoeken naar antwoorden via ervaringsleren. We gaan aan de slag met casussen.

Met al deze kenmerken van ASS op de achtergrond, proberen we moeilijk gedrag bij deze personen te begrijpen en verklaren. Gaat het over niet-kunnen of niet-willen? We verkennen eerst de vraag “wat is probleemgedrag”? We kaderen dit binnen de ijsbergtheorie, de triade en verklaringsmodellen. Aan de hand van cases die jullie inbrengen passen we deze kaders toe en zoeken we naar mogelijke invalshoeken om ermee om te gaan.

Deel 3: Autism, dancing to a different beat (awareness for autism)

Verbeelding, fantasie; what’s the difference? En welke schat aan meerwaarde ligt er in hun creativiteit? Hoe kunnen we hiermee omgaan op (on)gestructureerde momenten en op welke manier zetten we dat in binnen hun toekomstperspectief? We leren onze feeling met ASS vertalen naar wat deze personen nodig hebben en zoeken op grond daarvan naar mogelijkheden.

We brengen het autistisch denken met betrekking tot het verwerken van informatie in kaart en leggen het naast de kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes die we nodig achten om informatie te verwerken. We leggen de transfer naar eigen werkcontext en stellen een handelingsplan op.

Link met praktijk

In elke module zetten we de theorie om in de praktijk. Je leert de kneepjes van het vak en zal na het academiejaar een stevige basis hebben om als professional aan de slag te gaan met kinderen, jongeren en volwassenen met autisme.

Studiegids

Onderwijsaanpak

Onderwijsvisie

  • Begeleiden van de persoonlijke en professionele groei in het realiseren van een positieve, verantwoordelijke en toekomstgerichte werking met deze jongeren.
  • Duaal leren: theorie en praktijk staan in een voortdurende wisselwerking.
  • Sociaal leren: ontwikkelen en delen van expertise tussen alle betrokkenen.
  • Zelfstandig en zelfsturend in het grijpen en creëren van leerkansen en kritisch-creatief aan de slag gaan.
  • Evaluatie aan de hand van praktijkgerichte opdrachten.

Uitgangspunt: jouw opleidingsbehoefte

  • In supervisiesessies leg je onmiddellijk de link met je eigen praktijk. Supervisiesessies en praktijkervaring zijn geïntegreerd in de vakken.
  • We gaan in dialoog met alle betrokkenen door er ook ervaringsdeskundigen bij te betrekken.

Praktisch

Waar

De opleiding vindt plaats op campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.

Wanneer

  • Deze opleiding duurt 1 academiejaar en start 17/09/2024.
  • Les op dinsdagavond van 18.30 tot 21 u.
  • Via permanente evaluatie in de lessen evalueren we een aantal attitudes en vaardigheden. Om deze onderwijsactiviteit te kunnen evalueren, is je aanwezigheid verplicht. Wie meer dan 2 keer ongewettigd afwezig is, kan het getuigschrift niet behalen.

Inschrijvingsgeld

  • Het inschrijvingsgeld bedraagt 975 euro.
  • Bij annulering of stopzetting na de start van het academiejaar, blijft het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd en is er geen terugbetaling van inschrijvingsgeld meer mogelijk.

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Vragen over de combinatie studie-werk-gezin?
  • Nog niet 100 % zeker welke bijscholing bij jou past?
  • Stel je vragen aan de docenten en hoor uit eerste hand hoe het is om bij te studeren aan KdG. 

 

Download of bestel een brochure

Om alle details nog eens rustig door te nemen: download of bestel een brochure.

 

Contacteer de opleiding

Leen Stoffels
leen.stoffels@kdg.be
+32 3 613 14 60

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in