Eerste jaar
Vakkennis opbouwen
Onderwijsvak 1
(15 studiepunten)
Om een vak te kunnen geven, moet je er eerst zelf een krak in zijn. Binnen de opleidingspijler ‘vakkennis opbouwen’ duik je in de inhoud van je twee gekozen onderwijsvakken. Je bestudeert de specifieke aanpak van het vak en je leert de inhoud vertalen naar je leerlingen.
Onderwijsvak 2
(15 studiepunten)
Om een vak te kunnen geven, moet je er eerst zelf een krak in zijn. Binnen de opleidingspijler ‘vakkennis opbouwen’ duik je in de inhoud van je twee gekozen onderwijsvakken. Je bestudeert de specifieke aanpak van het vak en je leert de inhoud vertalen naar je leerlingen.
Krachtig leren
Onderwijsvak 1 (o.a. stage)
(7 studiepunten)
Yes, you can teach! In ‘Krachtig leren’ onderzoek je, per gekozen onderwijsvak, hoe je de inhoud het best overbrengt. Tijdens inspirerende sessies, didactische ateliers en stagelessen bouw je geleidelijk aan je praktijkervaring op! Hoewel de didactische principes die we hanteren voor je beide onderwijsvakken hetzelfde kunnen zijn, vul je ze voor elk onderwijsvak anders in. Ook in ‘Krachtig leren’ word je dus voor je beide onderwijsvakken apart geëvalueerd.
Onderwijsvak 2 (o.a. stage)
(7 studiepunten)
Yes, you can teach! In ‘Krachtig leren’ onderzoek je, per gekozen onderwijsvak, hoe je de inhoud het best overbrengt. Tijdens inspirerende sessies, didactische ateliers en stagelessen bouw je geleidelijk aan je praktijkervaring op! Hoewel de didactische principes die we hanteren voor je beide onderwijsvakken hetzelfde kunnen zijn, vul je ze voor elk onderwijsvak anders in. Ook in ‘Krachtig leren’ word je dus voor je beide onderwijsvakken apart geëvalueerd.
Leren en ontwikkelen
(3 studiepunten)
Wat zorgt ervoor dat je de ene keer iets onthoudt en de andere keer niet? Hoe leren mensen eigenlijk? Naast de praktijkgerichte onderdelen per onderwijsvak is het belangrijk dat je inzicht krijgt in de factoren die het leren bij mensen beïnvloeden. Tijdens het eerste semester gaan we met jou op zoek naar antwoorden.
E-vaardig
(3 studiepunten)
Online samenwerken en documenten delen. Een website bouwen voor jouw onderwijsvak, met digitale oefeningen voor je leerlingen. Een instructievideo opnemen en bewerken.
Lesgeven en ICT-vaardigheden gaan hand in hand. In het opleidingsonderdeel E-vaardig zoomen we in op een aantal digitale basisvaardigheden waarover elke leerkracht secundair onderzijs zou moeten beschikken.
Focus verbreden
Onderwijs & maatschappij
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel kijken we naar de invloed van de maatschappij op het onderwijs. We focussen daarbij vooral op de grootstedelijke uitdagingen en onderzoeken hoe we gelijke onderwijskansen kunnen creëren voor alle leerlingen.
Religie, zingeving en levensbeschouwing
(3 studiepunten)
Welke waarden vind jij belangrijk om door te geven aan je leerlingen? Welke andere opvattingen bestaan er nog in onze huidige maatschappij? Wat zijn de effecten van een superdiverse samenleving op het waardenpatroon bij jongeren? Het onderdeel ‘RZL’ bekijkt de relatie tussen onderwijs en maatschappij vanuit het levensbeschouwelijke perspectief.
In dialoog: communicatievaardigheden
(4 studiepunten)
Hoe ga je een leerling betrokken confronteren tijdens een disciplinegesprek? Hoe voer je een (zorg)gesprek met ouders? Wanneer en hoe verwijs je door naar het CLB of externe partners? In je tweede jaar ‘In dialoog’ leer je effectief communiceren met alle onderwijsbetrokken partijen.
Daarnaast werk je aan je klasmanagement. Je krijgt inzicht in wat voor jou werkt op het vlak van regels en routines, omgaan met ordeverstorend gedrag, mentale weerbaarheid van de leerkracht en de relatie leerkracht-leerling. Je gaat daarmee aan de slag tijdens interactieve sessies.
Tweede jaar
Vakkennis opbouwen
Onderwijsvak 1
(12 studiepunten)
Je verdiept je verder in je twee onderwijsvakken en kijkt vaker en intensiever naar inhouden uit de tweede graad.
Onderwijsvak 2
(12 studiepunten)
Je verdiept je verder in je twee onderwijsvakken en kijkt vaker en intensiever naar inhouden uit de tweede graad.
Krachtig leren
Onderwijsvak 1 (o.a. stage)
(10 studiepunten)
Je staat ondertussen stevig met je twee voeten in de praktijk. In uitgebreide stages blijf je experimenteren met didactische concepten en werkvormen. Door middel van constante feedback van je leertrajectbegeleider (bij KdG) en je stagementor (op je stageschool) weet je wat goed gaat en waar je nog aan moet werken.
Onderwijsvak 2 (o.a. stage)
(10 studiepunten)
Je staat ondertussen stevig met je twee voeten in de praktijk. In uitgebreide stages blijf je experimenteren met didactische concepten en werkvormen. Door middel van constante feedback van je leertrajectbegeleider (bij KdG) en je stagementor (op je stageschool) weet je wat goed gaat en waar je nog aan moet werken.
Leren en ontwikkelen
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel leer je jongeren met een verhoogde nood aan zorg herkennen. Je valt daarvoor terug op theoretische inzichten in emotionele- en ontwikkelingsproblemen. Het doel? Een klas- en schoolaanpak ontwikkelen waarin elke leerling zich goed kan voelen en, indien nodig, gepaste jeugdhulp inschakelen.
Focus verbreden
Onderwijs & maatschappij
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel kijken we naar de invloed van de maatschappij op het onderwijs. We focussen daarbij vooral op de grootstedelijke uitdagingen en onderzoeken hoe we gelijke onderwijskansen kunnen creëren voor alle leerlingen.
Religie, zingeving en levensbeschouwing
(3 studiepunten)
Via Religie, zingeving en levensbeschouwing (RZL) in het tweede traject sta je stil bij je eigen visie op interculturaliteit en de manier waarop scholen met dit fenomeen omgaan. Je bekijkt hoe scholen waarden opnemen en vertalen binnen een eigen schoolvisie én welke rol jij als leerkracht hierin kunt spelen.
In dialoog: communicatievaardigheden en klasmanagement
(6 studiepunten)
Hoe ga je een leerling betrokken confronteren tijdens een disciplinegesprek? Hoe voer je een (zorg)gesprek met ouders? Wanneer en hoe verwijs je door naar het CLB of externe partners? In je tweede jaar ‘In dialoog’ leer je effectief communiceren met alle onderwijsbetrokken partijen.
Daarnaast werk je aan je klasmanagement. Je krijgt inzicht in wat voor jou werkt op het vlak van regels en routines, omgaan met ordeverstorend gedrag, mentale weerbaarheid van de leerkracht en de relatie leerkracht-leerling. Je gaat daarmee aan de slag tijdens interactieve sessies.
Derde jaar
Vakkennis opbouwen
Onderwijsvak 1
(4 studiepunten)
Je bewijst dat je de vakinhouden, die je tot nu toe nog niet bestudeerd hebt, zelfstandig onder de knie krijgt én didactisch kunt vertalen in een lessenpakket.
Onderwijsvak 2
(4 studiepunten)
Je bewijst dat je de vakinhouden, die je tot nu toe nog niet bestudeerd hebt, zelfstandig onder de knie krijgt én didactisch kunt vertalen in een lessenpakket.
Krachtig leren
Schoolstage
(21 studiepunten)
In het derde jaar staat de stage centraal. Je doet gedurende twaalf weken zeer veel lesgeefervaring op maar je ontdekt ook dat een job in het onderwijs meer is dan enkel lesgeven. Je gaat actief en constructief deel uit maken van het schoolteam en je neemt daarin de nodige verantwoordelijkheid.
Zin in meer? Via werkplekleren kun je tegelijk afstuderen en deeltijds lesgeven, individueel begeleid door een begeleider uit de hogeschool en een mentor uit de secundaire school.
Actieonderzoek
(3 studiepunten)
Met het actieonderzoek leer je je onderzoekscompetenties aanscherpen en groeien in je onderzoekende houding. Het is een onderzoek dat je zelfstandig voorbereidt en uitvoert en waarover je zowel schriftelijk als mondeling verslag uitbrengt. Je beantwoordt er een onderzoeksvraag mee die aansluit bij je leernoden of de noden van de stageplek. De onderzoeksvraag heeft te maken met het verhogen van het leerrendement van leerlingen.
Sociaal engagement
(3 studiepunten)
Leerkracht zijn is meer dan lesgeven alleen. Je wordt als leerkracht in een grootstedelijke context ook geconfronteerd met (kans)armoede in allerlei vormen. Daarom werk je in dit opleidingsonderdeel als vrijwilliger in een bestaand project en engageer je je voor een kwetsbare doelgroep van de maatschappij. Op die manier leer je omgaan met verschillende sociale en culturele contexten in een wereld die ruimer is dan het klaslokaal.
Verbredingsstage
(3 studiepunten)
Tijdens een verbredingsstage vind je extra uitdagingen in een ‘nieuwe’ schoolcontext naar keuze, bijvoorbeeld in het buitengewoon onderwijs, of in een OKAN-klas (Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers).
Focus verbreden
Interprofessioneel Samenwerken in Educatie (IPSIE)
(3 studiepunten)
Vakbeschrijving nog niet beschikbaar
Educatieve uitdagingen
(4 studiepunten)
Je onderzoekt in team, aan de hand van casussen uit de onderwijspraktijk, hoe een school omgaat met educatieve uitdagingen als: agressie, spijbelen, pesten, rouw en verdriet, verontrustende opvoedingssituaties ...
Je leert het spanningsveld benoemen bij ethische dilemma’s in een onderwijskundige context.
Religie, zingeving en levensbeschouwing
(3 studiepunten)
Via Religie, zingeving en levensbeschouwing (RZL) in het derde traject zoom je in op de institutionele identiteit en pedagogisch project van scholen. Je krijgt er inzicht in de optie van de keuze voor een katholieke dialoogschool.
Keuzetrajecten
(6 studiepunten)
Binnen een ruim aanbod van keuzevakken kan je 2 onderdelen kiezen waardoor je jouw traject zelf verder samenstelt in functie van je eigen leernoden en interesses.
Enkele topics om uit te kiezen: coachingsvaardigheden, filosoferen met jongeren, buitengewoon onderwijs, STEM-didactiek, zorg voor jezelf, EHBO, NT2 ...
International innovator@work
(6 studiepunten)
Als leraar ben je pas echt een professional als je nieuwe uitdagingen het hoofd kan bieden! Niet enkel zijn je onderwijsgebieden constant onderhevig aan verandering, het onderwijs zelf is dat ook.
Dit onderdeel vormt het sluitstuk van je opleiding. Samen met leraren uit het werkveld ga je op zoek naar de ideale manier om een bepaalde vernieuwing in hun school te introduceren. Zo geef je mee vorm aan de toekomst van ons onderwijs én ben jij als leraar nooit achterhaald! Een ideale manier om je visitekaartje achter te laten in het werkveld.
Studiepunten drukken de studieomvang van elk vak uit: één studiepunt stemt overeen met 25 à 30 uren studie. Gemiddeld heb je 22 contacturen per week. (Een contactuur is een uur dat je op de campus met het opleidingsonderdeel bezig bent.)
Deze lessentabellen zijn ter informatie voor studiekiezers. Om ze overzichtelijk en leesbaar te houden, hebben we sommige vakken gebundeld en benamingen gewijzigd. Ze kunnen afwijken van de actuele lessentabellen en vormen geen rechtsgrond.