KdG-student en game-ontwikkelaar uitgenodigd op wereldberoemde game-conferentie in San Francisco

Game-ontwikkelaar en student Multimedia Technology Pepijn Willekens (22) is uitgenodigd op de Game Developers Conference (GDC) van 19 tot 23 maart in San Francisco, de grootste game-conferentie ter wereld. Hij mag er zijn spel ‘Windgolf’ voorstellen aan andere ontwikkelaars, pers en uitgevers en maakt er kans op een prijs.

De student toont Windgolf op één van de vele expo’s van de conferentie: ‘alt.ctrl.GDC’, gericht op games met alternatieve ‘controllers’. Dit zijn afstandsbedieningen voor computerspelen – normaal gezien een joystick of een toetsenbord – in dit geval een tafel en twee windsensoren. Door een tafel met een scherm erop rond te draaien en in twee sensoren te blazen, mik je een golfballetje in een gat.

Wind Golf - Game installation

Met Windgolf maakt Pepijn als enige Belg kans op de gerenommeerde ‘alt.ctrl.GDC prize’ (3000 euro). Die wordt uitgereikt op de awards woensdag 21 maart van het Independent Game Festival (IGF), dat ook deel uitmaakt van de Game Developers Conference.

Hij stelde zichzelf kandidaat en werd samen met een tiental andere ontwikkelaars wereldwijd door GDC geselecteerd en uitgenodigd om een showcase te komen geven van hun spel. “Ik sta in een expohal – de showfloor – en alle geïnteresseerden kunnen drie dagen lang Windgolf komen spelen”, aldus de student. “Heel goed om wat meer zichtbaarheid te krijgen in de game-industrie.”

Vlaams minister van cultuur, jeugd en media Sven Gatz en andere Belgische geïnteresseerden reizen mee via Flega, de Vlaamse game-associatie, die Belgische games meer in de markt wil zetten.

Hoe hij op het idee kwam? “Windgolf is een uit de hand gelopen schoolopdracht. We moesten een spel maken met geluid en elektronica en dan ben ik wat over-the-top gegaan met deze grote constructie. Alternatieve controllers hebben mij altijd geboeid.”

Dit soort games met alternatieve afstandsbedieningen zijn moeilijk om effectief op de markt te brengen. “Maar samen met een vriend, Karel Krombecq, ontwikkelde ik nog een ander spel dat wel een commerciële toekomst kan hebben: ‘Boa Bonanza’. Dat is een puzzelspel voor op de smartphone of tablet met slangetjes die proberen ontsnappen uit een grid. En daar gaan we natuurlijk ook mee uitpakken op de showfloor en de rest van de conferentie.”

Vertel het verder
Dit bericht werd gepubliceerd op 19 maart 2018.