Multimedia en Creatieve Technologie

Professionele bachelor Multimedia en Creatieve Technologie

  • Ontdek de vele kanten van multimedia: websites & apps, 3D & XR, audio & video.
  • Word een kenner van high-end-technologie en een maker van mediaproducties en nuttige tools: van livestream tot metaverse.
  • Multimedia is teamsport voor problem solvers: samenwerken aan projecten, logisch redeneren en creatief innoveren.
  • Ga het experiment aan in ons FabLab: professionele camera’s, microfoons, VR-brillen, Arduino’s, Oculus Rifts, Kinects, 3D-printers, laser cutters en natuurlijk ook monitors en mobile devices.
  • Het eerste jaar is voor iedereen hetzelfde, daarna geef je je studieprogramma een persoonlijke touch: je kiest tussen de profielen Web & mobile, 3D & XR of Audio/Video.
  • Tijdens coaching en projectweken kom je te weten wat jouw talenten zijn en in welk deel van de sector jij wil werken.
  • Media- of productiehuis, reclame- of evenementenbureau, startup of multinational? Waar je interesse ook ligt, de kans zit er dik in dat je na je stage direct een job hebt.
  • International vibes? Study in English and meet students from all over the world: Multimedia & Creative Technologies

Hoe ziet de opleiding eruit?

Multimedia en Creatieve Technologie is een professionele bachelor van 180 studiepunten (= drie jaar studeren).

Eerste jaar

  • Je krijgt een stevige technologische basis in audio & video, websites & apps, 3D & XR.
  • Tijdens de projectweken leer je jezelf en de sector door en door kennen.
  • Tegen het einde van het academiejaar bekijk je samen met je docent-coach hoe je je opleiding gaat personaliseren.

Tweede en derde jaar

  • Je kiest één van de drie profielen: Web & mobile, 3D & XR of Audio/Video. 
  • Je maakt ook een bachelorproef en loopt 56 dagen stage.
  • Sommige vakken volg je samen met de Engelstalige opleiding, Multimedia & Creative Technology. Je werkt samen met studenten uit de hele wereld!

Inhoud en studiepunten

We werken aan een nieuwe lessentabel. Laatste update 31/01/2024.

Eerste jaar

Multimedia essentials
(
4 studiepunten
)

Hoe uiteenlopend de multimediawereld ook is, toch zijn er overkoepelende theorieën: die komen hier allemaal aan bod.

Audio/Video (AV)
(
5 studiepunten
)

Je leert audiovisuele producties maken en krijgt een breed zicht op beeld-, camera-, audio- & videotechnieken.

3D development (in het Engels)
(
3 studiepunten
)

Je gaat aan de slag met een game engine en leert de basics van realtime 3D-toepassingen kennen: niet enkel voor games maar ook voor simulatoren of interactieve multimediatoepassingen. Je importeert 3D-modellen, implementeert animaties, programmeert interactiviteit, zorgt voor belichting, past geluid toe en creëert VFX (visual effects).

3D modeling & animation
(
4 studiepunten
)

Je leert 3D-modellen maken en voorzien van materialen en belichting. Je bouwt een virtuele omgeving en voegt animatie toe. Die modellen kan je inzetten voor 3D-prints en 3D-omgevingen.

Web development
(
5 studiepunten
)

Je bouwt websites met technologie zoals HTML, CSS en Javascript. Je leert hoe je een opmaak omzet naar een statische webpagina, en hoe je er interactie aan toevoegt.

Programmeren 1
(
4 studiepunten
)

Je krijgt de basics van programmeren onder de knie, splitst een probleem op in logische stappen en programmeert een oplossing.

Programmeren 2
(
4 studiepunten
)

Je programmeert een oplossing voor complexere problemen.

Graphics
(
5 studiepunten
)

Van stilstaand tot bewegend beeld: je krijgt de technische basics van digitale beeldbewerking in de vingers.

Storytelling
(
4 studiepunten
)

Verhaallijnen creëren is essentieel in de multimediawereld: je leert de basistechnieken om die te maken en te analyseren.

Computernetwerken
(
3 studiepunten
)

Je verdiept je in computernetwerken, leert hoe je informatie over het internet heen en weer stuurt.

Elektronica
(
5 studiepunten
)

Je leert elektronische schakelingen bouwen en testen met eenvoudige elektronische apparaten. Ook technische vaardigheden zoals solderen staan op het programma. Je werkt met sensoren en kleine motoren, maakt opstellingen met beweging, klank en/of licht.

Project & zelfmanagement
(
6 studiepunten
)

Je leert hoe je snel grote projecten kan opzetten. De kennis en vaardigheden die je leerde in de andere vakken komen hier goed van pas. Eerst werk je individueel, daarna in groepjes. Je ontdekt je kwaliteiten en beperkingen: zelfmanagement is essentieel in je parcours op de hogeschool en later in je job.

English
(
4 studiepunten
)

Het Engels dat je hier leert, ga je meteen kunnen gebruiken in je job. Je zal immers vaak in een internationale omgeving terechtkomen.

Intercultural communication (in het Engels)
(
4 studiepunten
)

Je leert cultuursensitief communiceren zodat je vlot kan samenwerken in een interculturele setting.

Tweede jaar

Je combineert basisvakken met een keuzepakket: Web & mobile, 3D & XR of Audio/Video.

Basisvakken
35 studiepunten
Project creëren & ondernemen
(
10 studiepunten
)

Je maakt een multimediaal product voor een echte klant, van concept tot concrete uitwerking. Theorie en technische kennis zet je om in de praktijk. Tegelijk train je vaardigheden zoals samenwerken, ondernemen, plannen en communiceren. Wat je maakt, is verkoopbaar: je presenteert het eindresultaat aan de doelgroep.

Audio/Video (AV) postproduction (in het Engels)
(
3 studiepunten
)

De focus ligt op montage van beeld, geluid en grafieken.

Prototyping (in het Engels)
(
4 studiepunten
)

Prototyping is de sleutel tot het transformeren van abstracte ideeën in tastbare creaties. In dit vak leer je niet alleen de technische aspecten van prototyping kennen maar je ervaart ook hoe je met designprincipes concepten tot leven brengt. Ontdek de magie van ontwerpen en bouwen: hands-on!

Fablab experience (in het Engels)
(
4 studiepunten
)

In het Fablab heb je alle ruimte om te experimenteren met geavanceerde apparatuur voor het maken van prototypes en het uitwerken van projecten. Al doende verbeter je je technische vaardigheden. Je krijgt ook inzicht in de creatieve mogelijkheden van de moderne fabricatietechnologie.

AI tools: prompt engineering (in het Engels)
(
3 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

User experience (UX) (in het Engels)
(
3 studiepunten
)

Wat je ook maakt, je houdt altijd rekening met de eindgebruiker. Je zet begrippen zoals usability en user experience om in de praktijk. Je ontdekt hoe je software en digitale producten accessible (gebruiksvriendelijk) maakt.

Extended Reality (XR) of Blended international program
(
5 studiepunten
)

Keuze tussen: 

Extended Reality (XR) (in het Nederlands)

Je raakt vertrouwd met alle componenten en technieken van interactieve 3D-applicaties. Je bestudeert het hele XR-spectrum en bijbehorende technologieën, van game engines tot VR/AR hardware & motion tracking/capture.

of

Blended international program (in het Engels)

Je werkt samen met studenten uit Duitsland, Nederland, Kroatië, Finland en Denemarken, gecoacht door internationale docenten. Tijdens de ‘intensive week’ ga je naar één van de partnerscholen in het buitenland waar je de producties samen afwerkt.

Kies zelf waarop je de focus legt:

  • IoT for humanity
  • FOAM
  • NeuroNerds
  • Digital mindfulness

 

Motion graphics (in het Engels)
(
3 studiepunten
)

Je krijgt de basisprincipes van animatie onder de knie. Je werkt grafieken en illustraties uit voor animatie. Je maakt ook animaties met zelfgemaakte en bestaande ontwerpen (logo’s, kaarten, iconen …).

Web & mobile
25 studiepunten - De focus ligt op coderen en programmeren: je doet sites en apps vlotjes draaien.
Programming principles
(
4 studiepunten
)

Programming principles is een introductie in de kernconcepten en -tools van softwareontwikkeling, softwarearchitectuur, projectmanagement en versiebeheer. Je leert complexe systemen en datamodellen visualiseren en plannen.

Advanced programming
(
6 studiepunten
)

Deze cursus gaat verder dan de basisprincipes en richt zich op het toepassen van geavanceerde concepten zoals datastructuren, algoritmen, systeemarchitectuur, methodologieën en optimalisaties.

Je werkt hands-on aan projecten en case studies om je te kunnen verdiepen in efficiënte en effectieve code-ontwikkeling. Je wordt zowel individueel als in groepsprojecten aangemoedigd om oplossingen te bedenken voor complexe problemen.

Web development basics
(
4 studiepunten
)

Je leert werken met PHP: deze webserver-programmeertaal ligt aan de basis van talloze websites en webpapplicaties. Je leert hoe je met PHP dynamische content kan genereren, databases kan beheren en interactieve webtoepassingen kan bouwen.

Je leert ook werken met de browser-scriptingtaal Javascript, die websites tot leven brengt en interactiviteit mogelijk maakt.

Advanced web development
(
6 studiepunten
)

Je duikt dieper in de wereld van PHP en Javascript en ontdekt hoe je met deze twee krachtige systemen complete en geavanceerde webapplicaties kan bouwen. Je raakt vertrouwd met complexe webfunctionaliteiten zoals gebruikersauthentificatie, interactieve formulieren en het communiceren met databases.

Web production
(
5 studiepunten
)

Je ontwerpt visueel aantrekkelijke e-mails en websites. Je leert ook dynamiek toevoegen an sites, en je maakt banners met animatie.

3D & XR
25 studiepunten - De focus ligt op de technische realisatie van extended reality.
Programming principles
(
4 studiepunten
)

Programming principles is een introductie in de kernconcepten en -tools van softwareontwikkeling, softwarearchitectuur, projectmanagement en versiebeheer. Je leert complexe systemen en datamodellen visualiseren en plannen.

Advanced programming
(
6 studiepunten
)

Deze cursus gaat verder dan de basisprincipes en richt zich op het toepassen van geavanceerde concepten zoals datastructuren, algoritmen, systeemarchitectuur, methodologieën en optimalisaties. Je werkt hands-on aan projecten en case studies om je te kunnen verdiepen in efficiënte en effectieve code-ontwikkeling. Je wordt zowel individueel als in groepsprojecten aangemoedigd om oplossingen te bedenken voor complexe problemen.

XR development
(
5 studiepunten
)

Je duikt dieper in de wereld van XR development, leert hoe game engines in elkaar zitten. Je raakt ook vertrouwd met specifieke 3D-developmenttechnieken. Theorie zet je om in de praktijk: je realiseert een heuse XR experience!

Videotechniek: virtual & real life
(
5 studiepunten
)

Een virtuele omgeving en een camerastudio delen heel wat gemeenschappelijke technieken: de instellingen van de camera, het opstellen van de lichten, de enscenering, de materialen en het samenbrengen van 3D in real-life footage plus postproductie. Je leert alle facetten kennen zodat je vanuit deze brede basis expertise kan opbouwen in wat jou het meeste ligt.

Real time 3D
(
5 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

Audio/Video (AV)
25 studiepunten - De focus ligt op productie: aan de slag met camera’s, geluids- en belichtingsapparatuur, besturings- en controlestystemen …
Audiotechniek
(
4 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

Videotechniek: virtual & real life
(
5 studiepunten
)

Een virtuele omgeving en een camerastudio delen heel wat gemeenschappelijke technieken: de instellingen van de camera, het opstellen van de lichten, de enscenering, de materialen en het samenbrengen van 3D in real-life footage plus postproductie. Je leert alle facetten kennen zodat je vanuit deze brede basis expertise kan opbouwen in wat jou het meeste ligt.

Single cam 1
(
5 studiepunten
)

Ontdek de basis van videografie
Je start je videografisch avontuur door hands-on bezig te zijn met één camera. In praktische oefeningen leer je hoe je de camera bedient, composities maakt, de perfecte hoek kiest en geluid opneemt. Je verwerkt videobeelden, geluid en grafische elementen tot een mooie video.

Single cam 2
(
3 studiepunten
)

Duik dieper in de wereld van de monocamera-technologie
Je versterkt je skills door te focussen op geavanceerde aspecten van de monocameratechnologie. Je ontdekt hoe je levendige kleuren, scherpte en een dynamisch formaat kan bereiken. Je verkent diverse genres zoals reportage, reclamespot, muziekverslag, kortfilm of productiefilm. Hands-on-oefeningen tillen je videografische expertise naar een hoger niveau: je leert de mogelijkheden van werken met één camera ten volle benutten. Je verwerkt videobeelden, geluid en grafische elementen tot een mooi afgewerkte en professionele video. Let’s level up!

Multicam 1
(
4 studiepunten
)

Leg de basis van broadcasting
Stap in de wereld van eenvoudige maar krachtige multicamera-opnames: leer in geen tijd kwalitatieve uitzendingen maken dankzij IP-gebaseerde infrastructuur, UHD, HDR en next-gen codecs. Met virtualisatie, 5G en immersieve technologieën til je alle content naar een hoger niveau.

Multicam 2
(
4 studiepunten
)

Duik dieper in de wereld van broadcasting
Bereid je voor op een broadcasting-revolutie: onze cutting-edge oplossingen bieden niet alleen IP-gebaseerde flexibiliteit maar ook een visuele revolutie met UHD, HDR en efficiënte codecs. Virtualisatie en 5G integreren naadloos met immersieve technologieën en AI, waardoor jouw content de norm overstijgt. Kies voor broadcasting van het hoogste niveau, waar vernieuwing en kwaliteit samenkomen. Your content, our innovation: samen vormen we de toekomst van broadcasting!

Derde jaar

Basisvakken
50 studiepunten
Philosophy of life (RZL)
(
5 studiepunten
)

Je verdiept je in thema’s zoals sociale media en psychisch welzijn, AI & ethiek, maatschappelijk verantwoord ondernemen, religie en levenshouding.

Zelfreflectie, dialoog en het durven vormen & bijsturen van je eigen mening staan centraal.

Trendwatching (in het Engels)
(
5 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

New technology (in het Engels)
(
5 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

Multimedia-ambassadeur
(
5 studiepunten
)

Je neemt een actieve rol op in de opleiding en de multimediasector:

  • Je neemt deel aan hackatons, makeathons en conferenties.
  • Je helpt medestudenten tijdens peer tutoring sessies en in het Fablab.
  • Je helpt tijdens infodagen, studie-informatiedagen (SID-ins) en infosessies op scholen.
Bachelorproject
(
15 studiepunten
)

Je maakt een multimediaal eindproduct en presenteert dit aan je docenten en een externe jury: van onderzoeksvraag over analyse & productieproces tot concrete oplossing.

Stage
(
15 studiepunten
)

Je loopt 56 dagen stage in de ruime multimediasector, gecoacht door een mentor van je stageplek en een docent van KdG. Alles wat je de voorbije jaren leerde, pas je nu concreet toe.

Projecten
10 studiepunten - afhankelijk van het profiel dat je koos in het tweede jaar.
Project web & mobile
(
10 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

Project 3D & XR
(
10 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

Project audio/video
(
10 studiepunten
)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar.

De studiegids omschrijft doelstellingen, vakinhouden, werk- en evaluatievormen en eindcompetenties van alle opleidingsonderdelen en onderwijsactiviteiten. Check de studiegidsen op ECTS Web.

Wanneer heb je les?

  • Je lessen starten vanaf maandag 16 september. De eerste lesweek start op 16 september 2024. Later inspringen kan tot februari. 
  • Startdagen mogelijk vanaf 9 september 2024.

  • Instapopleidingen

  • Per week volg je gemiddeld 20 uur les

  • Je besteedt daarbovenop ongeveer 20 uur per week aan projecten en lesvoorbereiding. 

Bekijk een voorbeeldlessenrooster

Periodesysteem: 1 academiejaar = 4 periodes

  • 1 periode is 6 weken les, 1 week examenvoorbereiding en 1 tot 3 weken examens.
  • Je krijgt regelmatig feedback over je resultaten, vorderingen en werkpunten.
  • Voordeel: je spreidt je studielast over een heel jaar en je leert plannen.

Bovendien kan je rekenen op heel wat coaching.

Keuzepakket Web & mobile, 3D & XR of Audio/Video (AV). 

In je tweede jaar kies je je specialisatie:

Web & mobile

De focus ligt op coderen en programmeren: je doet sites en apps vlotjes draaien.

3D & XR

De focus ligt op de technische realisatie van extended reality (XR).

Audio/Video (AV)

De focus ligt op productie: aan de slag met camera’s, geluids- en belichtingsapparatuur, besturings- en controlestystemen. 

Remote video URL
Remote video URL
Remote video URL

Go international!

Verruim je blik op de wereld, loop stage of volg les in het buitenland.

  • Als laatstejaarsstudent trek je via Erasmus naar een Europese hogeschool of universiteit: leef minstens 3 maanden in Ierland, Denemarken, Nederland, Finland …

  • Loop stage in het buitenland. Populaire bestemmingen zijn Duitsland, Spanje, Frankrijk, VS en China.
  • Internationale ervaring opdoen in België? Volg de Engelstalige opleiding Multimedia & Creative Technologies, samen met studenten uit Mexico, Italië, Zwitserland …
  • Sowieso volg je sommige vakken samen met de Engelstalige opleiding: de wereld in je klas!

Wat heb je nodig?

Je hebt enkel een eigen laptop nodig die voldoet aan een aantal specificaties:

  • Schermgrootte diagonaal in inch: minimum 15"
  • Processor: Intel Core i7 of AMD A10
  • Intern RAM-geheugen: minimum 16 GB
  • Opslagcapaciteit: minimum 256 GB (waarvan 128 GB SSD of flash)
  • Grafische kaart: dedicated

Reken op nog maximaal 75 euro software en hardware per jaar. Als KdG-student geniet je korting op software bij Adobe, Academic Download, Academic Box en Academic Computing.

Voor projecten binnen Technology en I/O Systems heb je ook een Arduino starterskit van 80 euro nodig. Heb je deze nog niet in je bezit? Geen nood, tijdens de les zal je deze via de docent kunnen aanschaffen.

Voor wie?

Je profiel

  • VR, 3D, TV, smart world …? Jij wil weten hoe dat werkt.
  • Logisch redeneren of creatief vernieuwen? Beide, dat is praktisch!
  • Altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden? Logisch, want ook de nieuwste technologie veroudert snel.
  • Kom je uit een STEM-richting? De ideale voorbereiding, maar geen must. 

Voorwaarden

  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs.
  • Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)

Na je studie

Aan het werk

  • Je valt in de smaak bij het werkveld: wellicht heb je een contract op zak voor je afstudeert.
  • De combinatie van een brede blik op multimedia met een specialisatietraject maken van jou een topper.
  • Je bent perfect voorbereid op blijven bijleren, een must in deze snel evoluerende sector.
  • Onze oud-studenten vind je bij productiehuizen (VRT, VTM …), communicatiebureaus (DPG Media, Wunderman, DB-Video, Videohouse, NEP, Area 17 …) telecombedrijven, (Telenet, Proximus …), multinationals (BASF …)

Verder studeren

Via een schakeljaar kan je schakelen naar een master in Industriële Wetenschappen (Elektronica/ICT) of een master in de Audiovisuele Kunsten.

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Krijg een rondleiding op de campus
  • Ontdek de KdG-opleidingen
  • Spreek met studenten en docenten

 

Download of bestel een brochure

Dan kan je alle details nog eens rustig doornemen wanneer jij dat wil: download of bestel een brochure.

 

Chat met een student

Vraag je het liever aan een medestudent?
Chat met Lisa of Tijn, studenten Multimedia en Creatieve Technologie

Inschrijven

Wanneer wil je starten?

Ik start in september 2024

STAP 1: start je inschrijving

  • Duurt maar 1 minuutje en is nog volledig vrijblijvend.
  • Je ontvangt eind juni 2024 een uitnodiging om je inschrijving af te ronden.
  • Hou je brievenbus in de gaten voor een kleine verrassing.

Ja, ik start mijn inschrijving voor 2024-2025

STAP 2: rond je inschrijving af

Eind juni 2024 sturen we je een mail met de uitnodiging om je inschrijving af te ronden, online of op de campus:

  • Als je je online inschrijft, betaal je meteen een voorschot. De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
  • Bij inschrijving op de campus betaal je meteen alle studiekosten, of je kiest voor gespreide betaling.

STAP 3: start met je opleiding

  • Startdagen mogelijk vanaf 9 september 2024.
  • Lessen beginnen vanaf 16 september 2024.
  • Meer info over de onthaaldag, startdagen, boekenverkoop ... krijg je als je ingeschreven bent.

Meer info

Ik start zo snel mogelijk

  • De meeste opleidingen starten in september, maar vaak kan je ook later in het academiejaar nog starten.
  • Afhankelijk van wanneer je start, kan je meer of minder vakken volgen.
  • Na inschrijving krijg je via mail de contactgegevens van een KdG-medewerker om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen.

Nog inschrijven voor 2023-2024

Waarom KdG?

  • Coaching
    We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken.

  • Real life
    We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job.

  • Stevig diploma
    Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers.

  • Grensverleggende innovatie en experiment
    We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken.

  • Open huis
    Iedereen is welkom.

Meer redenen om voor KdG te kiezen

Kwaliteitsvol onderwijs

  • KdG streeft topkwaliteit na.
  • We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en de samenleving vorm te geven en te dragen.
  • Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.

Lees meer over kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding

Voor bedrijven en organisaties

Op zoek naar een stagiair Multimedia & Creative Technologies? Wil je met ons samenwerken? Mail ons je gegevens en we contacteren je zo snel mogelijk: multimedia@kdg.be.

Onze studenten en medewerkers zijn experts in hun vakgebied. En ze delen graag hun kennis met bedrijven en organisaties.

  • Een vorming op maat?
  • Begeleiding bij jouw innovatief project?

Maak gebruik van onze expertise.