Studenten in het tweede jaar Bewegingsrecreatie (lerarenopleiding secundair onderwijs) geven sinds kort personal training aan hun docenten. In het vak ‘Fit & gezond’ leren de studenten hoe ze mensen kunnen begeleiden naar een fittere en gezondere levensstijl. Na een intake-gesprek stellen ze een bewegingsplan en trainingsschema op en helpen mensen zo om hun persoonlijke sportieve doelen te bereiken. Met behulp van bewegingsanalyse, voedingsleer, inspanningstesten … zetten ze verantwoorde en efficiënte personal training op.
“Oorspronkelijk liet ik de studenten in dit vak personal training geven aan elkaar, maar dan was het moeilijk om te controleren of die schema’s goed opgevolgd werden en wat de resultaten waren. Dat maakte de beoordeling ervan ook moeilijker”, vertelt Kim Semadeni, docent in de opleiding. “Hen personal training laten geven aan buitenstaanders is al even moeilijk om op te volgen.”
De docent – sinds kort een family man met nog maar weinig vrije tijd – zag een mooie kans: hij zou de studenten personal training laten geven aan hemzelf. Dat liet hem toe om meer te sporten en tegelijk om van dichtbij de impact van de training van de studenten op te volgen. “Maar ook mijn collega’s verdienen wat me-time, dus deed ik het voorstel ook aan hen. 15 docenten waren meteen bereid om ook hun lichaam aan de wetenschap te doneren.”
Nu trainen 30 studenten 15 docenten uit de lerarenopleiding. Kim Semadeni: “En dat is een leerrijke en uitdagende opdracht. De studenten leren beter coachen: ze leren assertief zijn en goed afwegen hoe ze mensen opbouwend en motiverend kunnen bijsturen. Want het is niet evident om tegen je eigen docent te zeggen dat hij/zij meer moet gaan bewegen en van achter de laptop komen.”
De studenten zorgen voor een goede opvolging: “Ze nemen hun docent mee op sleeptouw: joggen op de Konijnenwei, bewegingsoefeningen in onze sporthal of trainen in Wezenberg Fitness.”
Twee docenten hebben een heel bijzondere doelstelling: zo wil één iemand 500 km lopen van de 1000 km voor Kom op Tegen Kanker lopen en wil iemand anders deze zomer naar Scandinavië fietsen. “Zij zijn al heel tevreden over de begeleiding die ze van hun studenten kregen.”
Kim Semadeni: “Waar ik vroeger in de les de theorie meegaf, worden ze nu ineens in de praktijk gegooid en optimaliseren we samen hun trainingen. Ze zien de lesinhouden meteen toegepast in real life waardoor ze op korte tijd al enorm hebben bijgeleerd.”