Auto kapot? Geef de kapotte onderdelen een tweede leven Een garagist die kapotte onderdelen van een auto herstelt? Je ziet het steeds minder. De technologie laat het niet toe. We ontwikkelen een manier waarop dit wel weer kan. Goed voor de portemonnee én het milieu. Lees meer Kinderopvangteams: gesprekken voeren over welbevinden Kinderbegeleiders zijn elke dag bezig met het welbevinden van kinderen. Maar hoe zit het met hun eigen welbevinden? Hoe voelen zij zich in hun job? Hoe ga je het gesprek aan over dit thema? Wij maakten een handleiding. Lees meer Pedagogische coaching in beeld Sinds 2022 biedt het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk ook pedagogische coaching aan in de provincie Antwerpen. Wat houdt deze coaching in? We maakten er twee filmpjes over. Lees meer Een professionele leergemeenschap voor verandertrajecten in kinderopvangorganisaties Sta jij als leidinggevende of pedagogisch ondersteuner mee aan het stuur van een veranderproces of verschillende veranderprocessen? Vraag je je soms af hoe anderen dat aanpakken en welke recente nieuwe inzichten er zijn om veranderprocessen vorm te geven? Uit het onderzoek ‘veranderen in kinderopvangorganisaties' blijkt dat een professionele leergemeenschap je hierbij kan ondersteunen. Lees meer Grote behoefte aan blijvende nascholing onder leerkrachten Leerkrachten willen blijven bijleren en het liefst samen met het schoolteam, blijkt uit het onderzoek dat we samen met AP Hogeschool deden onder duizend Antwerpse leerkrachten, directies en ondersteuners. Lees meer Van referentiematen tot betekenisvolle herleidingen… Maatwerk! Als je de referentiematen en herleidingen voor leerlingen aanpast aan hun leefwereld verhoog je de kansen op betere prestaties op het vlak van meten en metend rekenen. Lees meer Sfeerbeheer in de kinderopvang De sfeer in de kinderopvangsector lijkt momenteel ver te zoeken. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk onderzoekt hoe de sfeer in de teams beter kan. Lees meer Alle kinderen naar buiten Een groene buitenruimte in de kinderopvang is niet alleen goed voor kinderen maar heeft ook positieve effecten op het welzijn van kinderbegeleiders. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk onderzocht hoe dit zit. Lees meer Leren uit wat goed gaat op de neonatale intensieve zorg De afdeling intensieve zorgen van een neonatologie is een ontzettend uitdagende en complexe afdeling. Toch zien we dat de zorg er meestal goed loopt. Hoe komt dat eigenlijk? Videoreflectieve etnografie geeft het antwoord. Lees meer De middagpauze: de blinde vlek van het onderwijs Middagpauzes zijn een doorn in het oog van menig pedagoog, ouder en schooldirecteur. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk ontwikkelde hands-on oplossingen voor scholen en beleid. Lees meer Minder stress, meer stagesucces! Een aanzienlijk deel van de studenten in de lerarenopleiding stopt vroegtijdig met de stage of zelfs de opleiding door stress en werkdruk. We werken aan een toolbox om hen veerkrachtiger te maken. Lees meer Ook kinderen kunnen zorgtaken opnemen: ‘Spelen en zorg gaan samen’ In het leven van kinderen speelt zorg een belangrijke rol: ze krijgen het, zien het om zich heen en geven zelf zorg. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk neemt het zorgende kind onder de loep. Lees meer E-book inspiratiegids Citizen Science Wil jij een citizen scienceproject organiseren in Vlaamse lagere of secundaire scholen? Het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs schiet je met dit e-book te hulp. Lees meer De kracht van lesgeven met ervaringsdeskundigen Lesgeven in tandem met een ervaringsdeskundige in armoede geeft studenten meer voeling met het cliëntperspectief. Ons onderzoekscentrum Sociale Inclusie deed hier onderzoek naar. Lees meer Hoe werkt één gezin, één plan in de jeugdhulp eigenlijk? Eén gezin, één plan in de jeugdhulpverlening, hoe werkt dat? Het onderzoekscentrum Sociale Inclusie onderzocht de ervaring van begeleiders, aanmelders en gezinnen. Lees meer Interprofessioneel samenwerken in wijken doe je zo Ben je een gedreven professional die verandering wil brengen in de buurt? Met dit e-book van onderzoekscentrum Zorg in Connectie ga je onmiddellijk in je eigen wijk aan de slag. Lees meer Schermpjes in de kinderopvang, kan dat wel? Digitale media zoals smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit ons leven, ook niet in de kinderopvang. Wat is er eigenlijk goed? Hoe moet je het aanpakken? Wat is teveel? We onderzochten het. Lees meer Emotieregulatie in de klas Aandacht voor emotieregulatie van leerlingen tijdens de lessen. Steeds vaker wordt dit door beleidsmakers gevraagd van scholen en leraren. Maar hoe doe je dit? Ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs deed hier onderzoek naar. Lees meer Werk met de kracht van spel Het boek De kracht van Spel in de Kleuterklas geeft achtergrond, inspireert met mooie praktijkvoorbeelden en laat je groeien in spel. Voor iedereen die werkt met jonge kinderen. Ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs schreef mee aan dit boek. Lees meer GHLOBO, sterke hybride leeromgevingen over de landsgrenzen Hoe werk je als school samen met bedrijven en hoe doe je dit duurzaam? We ontwikkelden in het project GHLOBO tools om je hierbij te helpen. GHLOBO staat voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs en brengt onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar om zo het leerpotentieel van jongeren te vergroten. Lees meer Naar bruisende handelskernen dankzij evenementen? Leegstaande winkelpanden en lokale handelaars die failliet gaan: helaas hebben veel steden en gemeenten ermee te maken. Hoe vormen we deze winkelgebieden om tot bruisende handelskernen? Onderzoeker Eline Frison ziet een perspectief. Lees meer Slim ontmoeten in de stad, dankzij slimme technologie De stad is een ontmoetingsplek en de grens bewaken tussen levendig en leefbaar is een uitdaging. Technologie slim inzetten kan helpen. Ons onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe. Lees meer E-book duurzaam schoolleiderschap in het secundair onderwijs Ben jij een schooldirecteur of bepaal je mee het aanwervingsbeleid van een secundaire school? Dan weet je hoe uitdagend het loopbaanbeleid is op scholen. Dit e-book helpt je bij het ontwikkelen van duurzaam leiderschap in je school. Lees meer bAIcycle: al fietsend de staat van fietspaden in kaart brengen Ons onderzoekscentrum brengt met het project bAIcycle en de hulp van fietsende burgers en Artificial Intelligence de staat van het Vlaamse fietswegennet in kaart. Lees meer Ons amai-project krijgt go! Onze tool MySpeech kreeg een go om te starten. Amai! betrekt burgers bij de ontwikkeling van artificiële intelligentie en ondersteunt de ontwikkeling van een AI-oplossing voor een maatschappelijke vraag. Lees er hier meer over! Lees meer Pagination Current page 1 Pagina 2 Pagina 3 Pagina 4 Pagina 5 Pagina 6 Pagina 7 Pagina 8 Pagina 9 … Volgende pagina Next › Last page Last »
Auto kapot? Geef de kapotte onderdelen een tweede leven Een garagist die kapotte onderdelen van een auto herstelt? Je ziet het steeds minder. De technologie laat het niet toe. We ontwikkelen een manier waarop dit wel weer kan. Goed voor de portemonnee én het milieu. Lees meer
Kinderopvangteams: gesprekken voeren over welbevinden Kinderbegeleiders zijn elke dag bezig met het welbevinden van kinderen. Maar hoe zit het met hun eigen welbevinden? Hoe voelen zij zich in hun job? Hoe ga je het gesprek aan over dit thema? Wij maakten een handleiding. Lees meer
Pedagogische coaching in beeld Sinds 2022 biedt het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk ook pedagogische coaching aan in de provincie Antwerpen. Wat houdt deze coaching in? We maakten er twee filmpjes over. Lees meer
Een professionele leergemeenschap voor verandertrajecten in kinderopvangorganisaties Sta jij als leidinggevende of pedagogisch ondersteuner mee aan het stuur van een veranderproces of verschillende veranderprocessen? Vraag je je soms af hoe anderen dat aanpakken en welke recente nieuwe inzichten er zijn om veranderprocessen vorm te geven? Uit het onderzoek ‘veranderen in kinderopvangorganisaties' blijkt dat een professionele leergemeenschap je hierbij kan ondersteunen. Lees meer
Grote behoefte aan blijvende nascholing onder leerkrachten Leerkrachten willen blijven bijleren en het liefst samen met het schoolteam, blijkt uit het onderzoek dat we samen met AP Hogeschool deden onder duizend Antwerpse leerkrachten, directies en ondersteuners. Lees meer
Van referentiematen tot betekenisvolle herleidingen… Maatwerk! Als je de referentiematen en herleidingen voor leerlingen aanpast aan hun leefwereld verhoog je de kansen op betere prestaties op het vlak van meten en metend rekenen. Lees meer
Sfeerbeheer in de kinderopvang De sfeer in de kinderopvangsector lijkt momenteel ver te zoeken. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk onderzoekt hoe de sfeer in de teams beter kan. Lees meer
Alle kinderen naar buiten Een groene buitenruimte in de kinderopvang is niet alleen goed voor kinderen maar heeft ook positieve effecten op het welzijn van kinderbegeleiders. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk onderzocht hoe dit zit. Lees meer
Leren uit wat goed gaat op de neonatale intensieve zorg De afdeling intensieve zorgen van een neonatologie is een ontzettend uitdagende en complexe afdeling. Toch zien we dat de zorg er meestal goed loopt. Hoe komt dat eigenlijk? Videoreflectieve etnografie geeft het antwoord. Lees meer
De middagpauze: de blinde vlek van het onderwijs Middagpauzes zijn een doorn in het oog van menig pedagoog, ouder en schooldirecteur. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk ontwikkelde hands-on oplossingen voor scholen en beleid. Lees meer
Minder stress, meer stagesucces! Een aanzienlijk deel van de studenten in de lerarenopleiding stopt vroegtijdig met de stage of zelfs de opleiding door stress en werkdruk. We werken aan een toolbox om hen veerkrachtiger te maken. Lees meer
Ook kinderen kunnen zorgtaken opnemen: ‘Spelen en zorg gaan samen’ In het leven van kinderen speelt zorg een belangrijke rol: ze krijgen het, zien het om zich heen en geven zelf zorg. Het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk neemt het zorgende kind onder de loep. Lees meer
E-book inspiratiegids Citizen Science Wil jij een citizen scienceproject organiseren in Vlaamse lagere of secundaire scholen? Het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs schiet je met dit e-book te hulp. Lees meer
De kracht van lesgeven met ervaringsdeskundigen Lesgeven in tandem met een ervaringsdeskundige in armoede geeft studenten meer voeling met het cliëntperspectief. Ons onderzoekscentrum Sociale Inclusie deed hier onderzoek naar. Lees meer
Hoe werkt één gezin, één plan in de jeugdhulp eigenlijk? Eén gezin, één plan in de jeugdhulpverlening, hoe werkt dat? Het onderzoekscentrum Sociale Inclusie onderzocht de ervaring van begeleiders, aanmelders en gezinnen. Lees meer
Interprofessioneel samenwerken in wijken doe je zo Ben je een gedreven professional die verandering wil brengen in de buurt? Met dit e-book van onderzoekscentrum Zorg in Connectie ga je onmiddellijk in je eigen wijk aan de slag. Lees meer
Schermpjes in de kinderopvang, kan dat wel? Digitale media zoals smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit ons leven, ook niet in de kinderopvang. Wat is er eigenlijk goed? Hoe moet je het aanpakken? Wat is teveel? We onderzochten het. Lees meer
Emotieregulatie in de klas Aandacht voor emotieregulatie van leerlingen tijdens de lessen. Steeds vaker wordt dit door beleidsmakers gevraagd van scholen en leraren. Maar hoe doe je dit? Ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs deed hier onderzoek naar. Lees meer
Werk met de kracht van spel Het boek De kracht van Spel in de Kleuterklas geeft achtergrond, inspireert met mooie praktijkvoorbeelden en laat je groeien in spel. Voor iedereen die werkt met jonge kinderen. Ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs schreef mee aan dit boek. Lees meer
GHLOBO, sterke hybride leeromgevingen over de landsgrenzen Hoe werk je als school samen met bedrijven en hoe doe je dit duurzaam? We ontwikkelden in het project GHLOBO tools om je hierbij te helpen. GHLOBO staat voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs en brengt onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar om zo het leerpotentieel van jongeren te vergroten. Lees meer
Naar bruisende handelskernen dankzij evenementen? Leegstaande winkelpanden en lokale handelaars die failliet gaan: helaas hebben veel steden en gemeenten ermee te maken. Hoe vormen we deze winkelgebieden om tot bruisende handelskernen? Onderzoeker Eline Frison ziet een perspectief. Lees meer
Slim ontmoeten in de stad, dankzij slimme technologie De stad is een ontmoetingsplek en de grens bewaken tussen levendig en leefbaar is een uitdaging. Technologie slim inzetten kan helpen. Ons onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt hoe. Lees meer
E-book duurzaam schoolleiderschap in het secundair onderwijs Ben jij een schooldirecteur of bepaal je mee het aanwervingsbeleid van een secundaire school? Dan weet je hoe uitdagend het loopbaanbeleid is op scholen. Dit e-book helpt je bij het ontwikkelen van duurzaam leiderschap in je school. Lees meer
bAIcycle: al fietsend de staat van fietspaden in kaart brengen Ons onderzoekscentrum brengt met het project bAIcycle en de hulp van fietsende burgers en Artificial Intelligence de staat van het Vlaamse fietswegennet in kaart. Lees meer
Ons amai-project krijgt go! Onze tool MySpeech kreeg een go om te starten. Amai! betrekt burgers bij de ontwikkeling van artificiële intelligentie en ondersteunt de ontwikkeling van een AI-oplossing voor een maatschappelijke vraag. Lees er hier meer over! Lees meer