Van buikgevoel naar data: inzicht in je erfgoedpubliek

Voor de ene is erfgoed pure ontspanning, voor de andere een passie. Sommigen belanden er toevallig tijdens een fietstocht. Maar waarom bezoekt iemand een kasteel, museum of ambachtenmarkt -of net niet? Die vraag stond centraal in ons onderzoek naar erfgoedbezoekers in Vlaanderen en Nederland. 

Segmentatie: meer inzicht, meer impact

Niet elke erfgoedplek of -activiteit hoeft iedereen aan te spreken. Maar het is wél belangrijk om te weten wie je bereikt, waarom sommige mensen afhaken en waar nog groeikansen liggen. Dat kan met segmentatieonderzoek: je deelt je publiek op in groepen met gelijkaardige kenmerken, voorkeuren of gedrag. Zo kan je je communicatie, beleving en aanbod beter afstemmen op wie er (niet) komt.

Vijf profielen, vijf perspectieven

We vroegen 2000 mensen in Vlaanderen en Nederland naar hun interesse in erfgoed, hun participatie, drempels en motivaties. Wat trekt hen aan? Wat houdt hen tegen? Wanneer vinden ze een bezoek geslaagd? Dat leidde tot vijf herkenbare bezoekersprofielen:

  • Toevallige erfgoedbezoekers komen zelden voor het erfgoed zelf, maar zien de plek als sfeervol decor voor een wandeling of picknick.
  • Erfgoedproevers staan open voor verschillende vormen van erfgoed, maar op een vrijblijvende, recreatieve manier.
  • Erfgoedbelevers zoeken een fijne uitstap vol interactie, vooral om samen te beleven met het gezin.
  • Bewuste erfgoedliefhebbers verdiepen zich graag in de geschiedenis of tradities en willen actief bijleren.
  • Erfgoedfanaten combineren als ambassadeurs een sterke interesse met een brede participatie en gaan op zoek naar unieke belevingen. 

Deze profielen tonen hoe erfgoed op verschillende manieren beleefd wordt. En dus: hoe verschillend je aanpak moet zijn. Twee dertigers uit dezelfde buurt kunnen erfgoed totaal anders ervaren. Wat voor de ene een rustmoment is, is voor de andere een springplank naar verdieping. Praktische voorzieningen zoals horeca of een mooie tuin worden breed gewaardeerd. Maar digitale snufjes of educatieve elementen? Die spreken vooral specifieke profielen aan. Door te segmenteren krijg je zicht op die verschillen en kan je je aanbod of communicatie doelgerichter afstemmen.

Van buikgevoel naar data: inzicht in je erfgoedpubliek

Beeld: Stichting Kempens Landschap

Wat weet jij over jouw bezoekers?

Werk je aan of met erfgoed? Dan bots je ongetwijfeld op vragen als: Hoe trek ik nieuwe bezoekers aan? Waarom blijven sommigen weg? Wat werkt voor wie? Segmentatieonderzoek helpt je om die vragen te beantwoorden met heldere inzichten in plaats van buikgevoel. Op basis van dit onderzoek ontwikkelden we bovendien een tool om je erfgoedpubliek zelf te analyseren. Je krijgt grip op je bezoekers, ontdekt waar je sterke kanten liggen én waar je blinde vlekken zitten. Je onderbouwt je keuzes met data, overtuigt collega’s of beleid met concrete cijfers en bouwt aan een publiekswerking die niet alleen méér mensen aanspreekt, maar ook beter aansluit bij wat ze zoeken. 

Nieuwsgierig? 

Download het rapport en ontdek de 5 profielen

Dit artikel is gebaseerd op onderzoek binnen het project Brabantse Kastelen, gesubsidieerd door Interreg Vlaanderen-Nederland, Provincie Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool.

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij het onderzoekscentrum Publieke Impact bijvoorbeeld ook terecht voor:

  • Onderzoeksdata en expertise over de brede evenementensector.
  • Tools en richtlijnen om jouw evenementen impactvoller te maken.
  • Navormingen en een netwerk van experten.
  • Onderzoek, advies en begeleiding op maat.

Contacteer ons vrijblijvend