Studenten verpleegkunde leren medicatie toedienen via virtual reality

Aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) leren studenten verpleegkunde via virtual reality om in een ziekenhuissituatie medicatie op te halen, te bereiden en toe te dienen. Ze oefenen zo bepaalde ziekenhuisprocedures al virtueel in nog voor ze op stage vertrekken. KdG integreert op die manier als eerste hogeschool virtual reality structureel in haar onderwijs.                                                

Studenten en docenten in Multimedia Technology, een andere KdG-opleiding, ontwikkelden deze vr-toepassing ‘ImmersiMed’ voor de opleiding verpleegkunde. In het skillslab (ziekenhuis nagebouwd op de campus) zetten de studenten verpleegkunde hun vr-brillen op en komen zo in een virtueel ziekenhuis terecht waar ze volgens vastgelegde procedures de juiste medicatie moeten toedienen aan de juiste patiënten.

Docenten kiezen scenario

De docenten kiezen zelf het scenario en stellen in wat de studenten te zien krijgen. Zo kunnen ze kiezen tussen 4 patiënttypes (een kind, een zwangere vrouw, een oudere vrouw en een volwassen man) en heel wat medicijnen en toedieningswijzen.

“Voor al die patiënten en medicijnen zijn er telkens procedures of protocollen vastgelegd die de studenten moeten volgen. Dankzij deze vr-toepassing kunnen ze die op een veilige manier inoefenen”, vertelt maker en bedenker Ivan De Boi. “Zo moeten ze bijvoorbeeld de regels voor handhygiëne correct toepassen, identificatie checken, in- en uitloggen … Nadien krijgen ze een rapport met een evaluatie, waar dan opstaat welke procedures ze wel of niet goed gevolgd hebben.”

De studenten reageren alvast enorm enthousiast: “Dit is echt een meerwaarde voor we op stage vertrekken. Door deze vr-training staan we nog sterker in onze schoenen.”

Verdere ontwikkeling

De vr-toepassing wordt vanaf nu gebruikt in de opleiding verpleegkunde, maar ondertussen blijven studenten en docenten in de opleiding Multimedia Technology de toepassing verder ontwikkelen en op punt stellen.

Ivan De Boi: “We willen meer en betere interactie mogelijk maken met de patiënten in de vr-toepassing, bijvoorbeeld een kind dat begint te wenen en getroost moet worden of iemand die allergisch reageert op een medicijn. Bovendien willen we een chatbot introduceren waardoor de patiënten automatisch antwoorden op de vragen van de verpleegkunde-studenten in de vr-wereld.”

Nog op het programma voor ImmersiMed: “We werken nog aan extra patiënten. Een student van ons ontwikkelt bijvoorbeeld een heel magere patiënt, zodat studenten rekening moeten houden met dit lage gewicht bij het toedienen van de medicatie. Een app zou ook interessant zijn, omdat die studenten toelaat om met een kartonnen vr-brilletje thuis hun skills in te oefenen.”

“Deze toepassing zorgt voor beter onderwijs verpleegkunde, omdat het de kloof dicht tussen stage en klaslokaal en de studenten toelaat zich nog beter voor te bereiden voor ze op de werkvloer terechtkomen. Ook voor de studenten Multimedia Technology is het een verrijking om aan deze levensechte case mee te kunnen werken”, aldus de ontwikkelaar.

Bekijk hier het demo-filmpje