Studente Magalie ontwikkelt lesmateriaal met boeken van Marc de Bel

Magalie Hense (21), studente in de lerarenopleiding secundair onderwijs (Nederlands-Frans) werkte voor haar bachelorproef lesmateriaal uit bij de jeugdboeken van Marc de Bel. Ze werkte daarvoor samen met uitgeverij Van Halewyck. “Zij waren op zoek naar een student die een algemeen didactisch model wilde ontwikkelen bij de jeugdboeken van Marc de Bel”, licht Magalie toe. “Blijkbaar krijgen ze vaak de vraag van leerkrachten of ze dit ter beschikking hadden bij de boeken die ze publiceren. Vele leerkrachten vroegen zich af hoe ze zo'n klassikale bespreking konden aanpakken.”

“Daarom ben ik begonnen met het ontwikkelen van een algemeen lesmodel voor een klassikale bespreking van een roman. Dankzij literatuurstudie vond ik vernieuwende werkvormen, een goede lesopbouw, principes die nuttig zijn om te hanteren bij de algemene bespreking ...”, aldus de studente. Naast een gestructureerde bespreking, wilde ze ook zorgen voor leesmotivatie bij leerlingen. “Ik zorgde dus voor vernieuwende werkvormen die bij hun leefwereld aansluiten, bijvoorbeeld vloggen.”

De studente vulde haar algemene model in voor 3 jeugdboeken, waaronder 2 van Marc de Bel – ‘Epinona’ en ‘Mette’ – en ‘De kleine Odessa’ van Peter Van Olmen.
Magalie: “De bundels bestaan uit twee delen: een voorbespreking van het boek en een nabespreking. Op die manier leiden we het verhaal goed in bij de leerlingen. Ze maken kennis met de schrijver en de context, zo moeten ze niet plots individueel aan een onbekende roman beginnen. In de nabespreking nemen we de tijd om hun ervaringen tijdens het lezen te bespreken. Wat voelden ze? Wat kwam er allemaal bij hen op ...?”

De uitgewerkte bundel van ‘Mette’ testte de studente uit in de praktijk. “Tijdens mijn stage op het Sint-Jozefinstituut in Kontich heb ik deze voor-en nabespreking met mijn leerlingen van het tweede jaar A-stroom ingevuld en besproken. Erg leerrijk om je eigen materiaal in de praktijk uit te kunnen testen. Nadien voerde ik nog enkele aanpassingen door om tot het eindresultaat te komen.”

Twee oud-studenten van KdG zijn ook mee in dit project gestapt. Zij maakten aan de hand van het algemene model ook een lesbundel voor andere boeken van Marc de Bel. “Zo konden we een groter pakket afleveren aan de uitgeverij”, licht Magalie toe.
Vanaf september zouden deze bundels online beschikbaar zijn voor het leerkrachtenpubliek. Die maand is er een groot feest voor het 30-jarig schrijverschap van Marc de Bel.