Rust door duidelijke regels en routines in klasmanagement

Vorming op 15 januari 2026

Deze vorming staat in het teken van preventief en curatief bijsturen van gedrag in functie van klasmanagement. Enerzijds bekijken we onderzoek over het belang van regels en routines, anderzijds bekijken we wat onderzoek ons kan leren over reageren op ongewenst gedrag. Daarnaast bekijken we hoe scholen uit het onderzoek hier concreet rond werken. Zo doe je inspiratie op voor het klasmanagement in je eigen school.  

Zin in meer? Volg het vierdaags vormingstraject ‘Klasmanagement’. Je kan inschrijven voor één dag of meerdere dagen of voor de volledige reeks.

Ik schrijf me in

Nog vragen?

Praktisch

Wanneer

  • Donderdag 15 januari 2026, 9 - 16 u.

Waar

Prijs

  • 135 per persoon
    Incl. koffie, thee, water en een broodjeslunch & fysieke inspiratiegids

Programma

Opbouw:

  • theoretisch onderbouwen van de bouwsteen,
  • inspirerende voorbeelden bekijken uit de casussen van deelnemende scholen,
  • reflecteren en uitwisselen met andere deelnemers,
  • komen tot een concreet actieplan voor je eigen school.

Inhouden worden steeds op een actieve manier verwerkt en er is voldoende ruimte voor verschillende werkvormen; je zal dus zeker kunnen delen hoe je klasmanagement op jouw school wordt gerealiseerd.

Zin in meer? Volg het volledige traject ‘Klasmanagement’

Deze bijscholing is onderdeel van een vierdaags vormingstraject ‘Klasmanagement’. Je kan inschrijven voor één of meerdere dagen of voor de volledige reeks.

Voor wie

  • Leerkrachten en zorgleerkrachten lager onderwijs
  • Leerkrachten en zorgleerkrachten secundair onderwijs
  • Schoolteams die samen werk willen maken van een effectiever klasmanagement op school

Docent

An Leroy werkte mee aan het onderzoek “Effectief klasmanagement: van grenzen stellen tot verbinden” van UA en KdG. Uit dit onderzoek komen de negen bouwstenen voor sterk klasmanagement waarop de vorming gebaseerd is. 

Daarnaast is An Leroy pedagoog en geeft les in de lerarenopleiding secundair onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) in Antwerpen. Naast lesgeven rond klasmanagement, doet ze ook onderzoek en stagebegeleiding. De laatste drie jaar werkte ze als zorgleerkracht in een lagere school, ook deze ervaring neemt ze mee in de vertaling van theorie naar praktijk. 

Na het volgen van deze bijscholing

  • Ken je de theoretische achtergrond bij de bouwstenen routines en regels en omgaan met ongewenst gedrag.
  • Kan je door de inspirerende voorbeelden uit het onderzoek en door andere deelnemers, concreet aan de slag met deze bouwstenen.
  • Evalueerde je hoe deze bouwstenen het klasmanagement op jouw school ten goede zou kunnen komen.
  • Reflecteer je door contact met andere deelnemers op mogelijke kansen en moeilijkheden bij klasmanagementsveranderingen op je school.

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in