Vierdaagse effectief klasmanagement

Vormingsreeks op 6 november 2025, 15 januari, 5 februari en 30 april 2026

Klasmanagement is een belangrijk deel van lesgeven, aangezien een goede klasmanager veel effectieve lestijd wint. Toch is goed klasmanagement een hele uitdaging. Het is geen trucje, maar een continu samenspel van preventieve en curatieve strategieën. 

Elke vormingsdag verloopt grotendeels volgens hetzelfde stramien: 

  • theoretisch onderbouwen van de bouwsteen,
  • inspirerende voorbeelden bekijken uit de casussen van deelnemende scholen,
  • reflecteren en uitwisselen met andere deelnemers,
  • komen tot een concreet actieplan voor je eigen school.

Inhouden worden steeds op een actieve manier verwerkt en er is voldoende ruimte voor verschillende werkvormen; je zal dus zeker kunnen delen hoe je klasmanagement op jouw school wordt gerealiseerd.

 

Ik schrijf me in

Nog vragen?

Praktisch

Wanneer

  • Donderdag 6 november 2025, 9 - 16 u.
  • Donderdag 15 januari 2026, 9 - 16 u.
  • Donderdag 5 februari 2026, 9 - 16 u.
  • Donderdag 30 april 2026, 9 - 16 u.

Waar

Prijs

  • 470 euro per persoon
    Incl. koffie, thee, water en een broodjeslunch & fysieke inspiratiegids

Programma

Lesdag 1: Verbinding als vertrekpunt – 9 tot 16 u.

In de kijker: bouwsteen leerkracht - leerling relatie en bouwsteen sociaal-emotioneel leren)  

Deze eerste lesdag staat in het teken van verbinding. We bekijken onderzoek over de impact van een positieve leerkracht-leerling relatie en het belang van sociaal emotioneel leren in functie van klasmanagement. We zoomen in op het belang van een positieve groepsdynamiek in de klas en bekijken hoe de scholen uit het onderzoek hier concreet rond werken. Zo doe je inspiratie op voor het klasmanagement in je eigen school. 

Lesdag 2: Rust door duidelijke regels en routines – 9 tot 16 u.

In de kijker: bouwsteen regels en routines en bouwsteen omgaan met ongewenst gedrag

Deze tweede lesdag staat in het teken van preventief en curatief bijsturen van gedrag in functie van klasmanagement. Enerzijds bekijken we onderzoek over het belang van regels en routines, anderzijds bekijken we wat onderzoek ons kan leren over reageren op ongewenst gedrag. Daarnaast bekijken we hoe scholen uit het onderzoek hier concreet rond werken. Zo doe je inspiratie op voor het klasmanagement in je eigen school. 

Lesdag 3: Gelijkwaardigheid in samenwerking met ouders – 9 tot 16 u.

In de kijker: bouwsteen ouders als partner en bouwsteen cultureel responsief lesgeven

Deze derde lesdag focust op ouders betrekken als partner bij klasmanagement en op de impact van cultureel responsief lesgeven op klasmanagement. Beide bouwstenen hangen niet persé samen, toch kunnen ze elkaar versterken. We bekijken onderzoek rond beide thema’s en zoomen in op hoe de scholen uit het onderzoek hier concreet rond werken. Zo doe je inspiratie op voor het klasmanagement in je eigen school. 

Lesdag 4: Herstelgericht omgaan met ongewenst gedrag en reflectie op het raamwerk – 9 tot 16 u.

In de kijker: bouwsteen herstelgericht werken

De vierde lesdag heeft twee delen. In het eerste deel bekijken we wat onderzoek vertelt over herstelgericht werken in functie van klasmanagement en omgaan met ongewenst gedrag. We geven voorbeelden hoe scholen uit het onderzoek hier concreet mee werken en hoe ze zich in dit proces lieten ondersteunen. In een tweede deel bekijken we alle bouwstenen in een evaluatiescan: Welke bouwstenen selecteer je om een volgend schooljaar actief mee aan de slag te gaan? Welke professionaliseringsnoden heb je hier nog bij en hoe pak je dat aan binnen je schoolteam? 

Volg het volledige traject of focus op 1 dag

Wil je je volledig verdiepen in leren schrijven? Schrijf je hier in

Je kan je ook inschrijven voor één of meerdere aparte lesdagen. Dan vragen we je om op voorhand een kort (1u) inleidend filmpje te bekijken:

Voor wie

  • Leerkrachten en zorgleerkrachten lager onderwijs
  • Leerkrachten en zorgleerkrachten secundair onderwijs
  • Schoolteams die samen werk willen maken van een effectiever klasmanagement op school

Docent

An Leroy werkte mee aan het onderzoek “Effectief klasmanagement: van grenzen stellen tot verbinden” van UA en KdG. Uit dit onderzoek komen de negen bouwstenen voor sterk klasmanagement waarop de vorming gebaseerd is. 

Daarnaast is An Leroy pedagoog en geeft les in de lerarenopleiding secundair onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) in Antwerpen. Naast lesgeven rond klasmanagement, doet ze ook onderzoek en stagebegeleiding. De laatste drie jaar werkte ze als zorgleerkracht in een lagere school, ook deze ervaring neemt ze mee in de vertaling van theorie naar praktijk. 

Na het volgen van deze bijscholing

  • Ken je de theoretische achtergrond bij een welbepaalde bouwsteen.
  • Kan je door de inspirerende voorbeelden uit het onderzoek en door andere deelnemers, concreet aan de slag met een welbepaalde bouwsteen.
  • Evalueerde je hoe een bepaalde bouwsteen het klasmanagement op jouw school ten goede zou kunnen komen.
  • Plan je hoe je met je schoolteam zou kunnen werken aan een bepaalde bouwsteen in functie van een beter klasmanagement op jouw school.
  • Reflecteer je door contact met andere deelnemers op mogelijke kansen en moeilijkheden bij klasmanagementsveranderingen op je school. 

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in