Iedereen heeft recht op goed eten. Helaas is dat voor veel kinderen en jongeren vandaag geen realiteit. Wat er op ons bord ligt, of net niet ligt, heeft nochtans een enorme impact op gezondheid, leerprestaties, welzijn en gelijke kansen.
Scholen spelen daarin een sleutelrol. Ze bereiken élk kind, elke dag. Net daarom is investeren in goed eten op school één van de meest krachtige hefbomen om gezondheid te bevorderen, ongelijkheid te verkleinen en duurzame voedselkeuzes vanzelfsprekend te maken.
Goed eten op school gaat daarbij niet alleen over wat er in de brooddoos zit of wat in de refter wordt aangeboden. Het gaat over educatie, actie, beleid en omgeving. Over de fundamentele vraag: welk voedselsysteem willen we kinderen meegeven?
Om van goed eten een recht te maken op school, is een geïntegreerde aanpak nodig. In het kader van het Europese SchoolFood4Change-project ontwikkelde Rikolto de ‘Whole School Food Approach'. Er zijn we 200 scholen in 36 Europese steden momenteel bezig met de uitrol van zo'n 'Whole School Food Approach'.
Rikolto vroeg KdG om hierover mee een podcastreeks te maken om scholen te inspireren met concrete voorbeelden en ideeën om gezonde voeding nog meer centraal te zetten op een integrale manier.
Verwachte output in januari 2026:
Een podcastreeks van 5 afleveringen voor leraren en schoolteams in het basisonderwijs, ter aanvulling van het bestaande materiaal en andere ondersteuning vanuit Rikolto.
Contact
sien.coenen@kdg.be
+32 3 613 19 84
- Duur onderzoek: 1 september 2025 - 31 december 2025
- Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs
- Financiering: KdG
- Externe projectpartners: Rikolto, Het Kompas, Gent (school voor buitengewoon onderwijs), Zilverenhoek, Kapellen (basisschool)
Elk kind heeft recht op goed eten
Elk kind, élke jongere heeft recht op goed eten. Toch is dat voor velen vandaag geen realiteit. Nochtans heeft, wat er op hun bord ligt, of net niet ligt, een enorme impact op hun gezondheid, leerprestaties, welzijn en gelijke kansen. Gezonde gewoontes beginnen ook vroeg en positieve ervaringen met gezonde voeding op jonge leeftijd werken door tot ver in het latere leven.
De uitdagingen in Vlaanderen zijn echter vandaag nog groot - tot zelfs alarmerend - en lopen ook erg uiteen. Hieronder worden een aantal belangrijke opgelijst:
- In België heeft 1 op de 5 kinderen overgewicht (HBSC).
- Voedselonzekerheid is een realiteit - meer dan 40% van de leerlingen in het basisonderwijs ervaart voedselonzekerheid (UGent).
- De schoolomgeving is nog al te vaak ongezond - zeker rond scholen domineren fastfood en reclame voor ongezonde producten (Sciensano).
- Er gaan nog veel ongezonde brooddozen rond - één derde van de brooddozen bevat niets wat de voedingsdriehoek aanbeveelt (UGent).
- Gezinnen in armoede ervaren vaker drempels om gezonde voeding te voorzien.
- Scholen kunnen dit niet alleen. Veel scholen willen gezonder en duurzamer werken, maar botsen op beperkte middelen of kennis. Lokale besturen kunnen ondersteunen met subsidies, logistiek, leveranciers en opleiding.
Onderwijs als krachtige hefboom
Scholen spelen een sleutelrol in het creëren van meer toegang tot goed eten voor meer kinderen en jongeren. Ze bereiken élk kind en élke jongere, elke dag. Net daarom is investeren in goed eten op school één van de meest krachtige hefbomen om gezondheid te bevorderen, ongelijkheid te verkleinen en duurzame voedselkeuzes vanzelfsprekend te maken.
Goed eten ondersteunt ook het leren. Gezonde voeding verbetert concentratie, prestaties en welzijn. Leerlingen die regelmatig gezond eten op school, ronden vaker hun schooltraject af en stromen vaker door naar hoger onderwijs.
Om het concreet te maken, kunnen scholen hun leerlingen informeren over gezonde voeding, en ook écht het verschil maken met een gezond en betaalbaar aanbod voor élke leerling (al dan niet met de steun van hun lokale besturen). Zo kunnen ze de voedselonzekerheid voor vele kinderen reduceren en gezondheid ook meer inclusief en sociaal gelijk maken.
Goed leren eten op school gaat echter niet alleen over informeren, of over wat er in de brooddoos zit en wat in de refter wordt aangeboden. Het gaat ook over beleid, omgeving en samenwerking. Scholen kunnen bijvoorbeeld mee ijveren voor minder blootstelling aan fastfood en reclame voor ongezonde producten in de schoolomgeving, en dit minder mee gaan normaliseren voor kinderen en jongeren.
Het start dan bij de grotere vraag: welk voedselsysteem willen we onze kinderen en jongeren meegeven? Welke visie hebben we hierop als school?
Ontdek de Whole School Food Approach
Om scholen hierin bij te staan, werd er een consortium opgericht van steden uit 12 Europese landen om samen te werken om het Europese 'SchoolFood4Change' project uit te werken. Om van goed eten een recht te maken op school, is immers een brede, geïntegreerde aanpak nodig.
Iedereen binnen dit project werkte aan éénzelfde ambitie: gezonde, duurzame en toegankelijke schoolvoeding voor elk kind. In Vlaanderen werkt de vzw Rikolto samen met scholen, lokale besturen en partnersteden als Gent, Antwerpen, Leuven en Schaarbeek.
In het kader van dit Europese 'SchoolFood4Change' project werd de ‘Whole School Food Approach' ontwikkeld om scholen te ondersteunen in hun zoektocht naar een meer geïntegreerde, duurzame en effectieve aanpak. De Whole School Food Approach verankert voeding in elk aspect van het schoolleven en brengt alles samen in één rode draad.
Deze aanpak gaat dus verder dan enkel het informeren over en het aanbieden van gezonde maaltijden: ze verbindt voeding met educatie, actie, beleid en gemeenschap. Zo bouwen we samen aan een schoolcultuur waarin goed eten vanzelfsprekend is.
Deze aanpak rust meer bepaald op vier samenhangende pijlers:
- Voedselbeleid: voeding structureel verankeren in de schoolvisie- en missie.
- Voedingsaanbod: gezond, duurzaam én toegankelijk voedingsaanbod op school.
- Voedselwijsheid: voedselvaardigheden in het curriculum en trainingen voor het schoolpersoneel.
- Brede schoolomgeving: samenwerking met de ruimere schoolgemeenschap, denk aan ouders, boeren en lokale winkels.

Eind 2025 zijn er al een 200 scholen in 36 Europese steden bezig met de uitrol van de 'Whole School Food Approach'. De afgelopen jaren waren 2.931.157 kinderen, (groot)ouders en families op verschillende manieren betrokken bij dit Europese project.
Het doel is deze aanpak zo breed mogelijk uitrollen in Europa en Vlaanderen, bij zoveel mogelijk scholen (liefst allemaal), voor zoveel mogelijk kinderen en jongeren. Ontdek alles over het project en de 'Whole School Food Approach' op de website van Rikolto.
Hoe ga je er als school concreet mee aan de slag?
Elke school is uniek en past hun aanpak daarom ook best aan op maat van de eigen noden en beschikbare middelen. Van ontbijtkarretjes en seizoensgebonden fruitmomenten tot voedzame soepen en solidariteitsmechanismen – samen kunnen scholen ervoor zorgen dat goed eten voor iedereen het makkelijkste wordt.
De startersgids zet je op weg en hieronder zijn er ook al gerichte tools die je meteen kan gebruiken.
Krijg concrete inspiratie dankzij onze onderwijspodcast
Rikolto vroeg KdG om een toegankelijke en inspirerende podcast te maken over de ‘Whole School Food Approach' met concrete inspiratie voor het onderwijsveld. Een uitdaging die we graag aangingen.
In die nieuwe podcastreeks duikt Sien Coenen, onderwijsonderzoeker en docent lerarenopleiding van KdG, samen met Rikolto dieper in de aanpak. In vijf korte afleveringen neemt ze je mee achter de schermen.
Elke aflevering brengt een boeiend gesprek met een expert: van beleidsmakers tot praktijkprofessionals. Samen verkennen we hoe scholen, leerkrachten en partners deze visie kunnen omzetten in concrete acties.
Deze reeks is ontwikkeld voor leraren en schoolteams in het basisonderwijs, maar daarnaast ook zeer boeiend voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, gezondheid en duurzaamheid.
Laat je inspireren door praktische voorbeelden en frisse ideeën om van jouw school een plek te maken waar gezonde voeding centraal staat. Beluister hier alle afleveringen hier en ontdek hoe jij mee het verschil kan maken!
Met dank aan alle sprekers:
- Aflevering 1: Annelies Smets, expert bij Rikolto
- Aflevering 2: Joke Goetmaeckers, leerkracht bij het Kompas Gent (school voor buitengewoon onderwijs)
- Aflevering 3: Astrid De Beukelaar, leerkracht bij Zilverenhoek Kapellen (basisschool)
- Aflevering 4: Myrthe Peijnenborg, expert bij Rikolto
- Aflevering 5: Ama Amitai, onderzoeker bij Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs, Karel de Grote Hogeschool Antwerpen en onderzoekscentrum Kritisch Denken ExploRatio aan Odisee hogeschool
Draag in januari bij aan de Week Voor Goed Eten
Tijdens de Week voor Goed Eten van 9 tot 18 januari 2026 vraagt Rikolto steun voor mensen die elke dag in hun stad of gemeente van goed eten een recht maken. Want het recht op goed eten begint volgens hen lokaal: "Als we elk bord kunnen vullen met goed eten, versterken we boeren en alle mensen die met eten hun brood verdienen én zorgen we ook voor een betere gezondheid, een beter milieu en klimaat voor iedereen".
Je kan als school deze actie mee steunen. Meer informatie vind je hier.
Over Rikolto zelf
Rikolto is een internationale netwerkorganisatie die werkt aan duurzame voedselsystemen waarin goed eten een recht is voor iedereen. De organisatie zet zich in voor gezonde en duurzame voeding, vandaag en in de toekomst: van een eerlijk inkomen voor de boer tot betaalbare, kwaliteitsvolle voeding voor iedereen.
Rikolto brengt burgers, boeren, bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen. Wereldwijd ondersteunt de organisatie trajecten die inspelen op maatschappelijke uitdagingen zoals biodiversiteit, klimaat en sociale ongelijkheid, met als doel structurele veranderingen in het voedselsysteem te realiseren.
Het werk van Rikolto in België kadert binnen het internationale programma Goed eten voor steden. Binnen dat programma wordt samen met lokale besturen, scholen en partners gezocht naar antwoorden op drie centrale vragen: Hoe zorgen we voor goed eten op school? Hoe wordt goed eten in de supermarkt de norm? En hoe kan de stem van burgers versterkt worden in de toekomst van ons voedselsysteem?
Meer weten of samenwerken?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:
- Onderzoek en ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs - ook vanuit de (groot)stedelijke context.
- Expertise in duurzaam onderwijs, leerklimaat en participatief leren en in schoolleiderschap
Vragen over ons onderzoek?
Wil je meer meten over de inhoud van ons onderzoek?
Contacteer ons hoofd, dr. Haydée De Loof
- E-mail haydee.deloof@kdg.be
- Bel +32 3 613 10 78
Vragen over tools en communicatie?
Wil je meer meten over valorisatie en communicatie, over specifieke output en tools?
Contacteer onze verantwoordelijke voor communicatie en valorisatie, dr. Leen Adams
- E-mail leen.adams@kdg.be
- Bel +32 486 58 56 49
Vragen over ons aanbod voor scholen, over vorming en dienstverlening op maat?
Contacteer onze business developer en matchmaker Eve Baert of ontdek ons huidig aanbod hier
- E-mail eve.baert@kdg.be
- Bel +32 3 613 14 68
Karel de Grote Hogeschool