Studenten nemen voor het eerst volledige ziekenhuisafdeling over

Voor het eerst nemen studenten verpleegkunde aan de Karel de Grote-Hogeschool (KdG)  als eindstage een volledige ziekenhuisafdeling over. Dit uniek stageconcept heet ‘leerwerkplek’: de studenten nemen als volwaardig team van verpleegkundigen de hele afdeling Neurologie van ZNA Middelheim voor hun rekening.

De 20 laatstejaarsstudenten verpleegkunde bereidden zich twee weken voor en houden nu al enkele weken als team de hele afdeling draaiende. “Ze dragen de zorg en de verantwoordelijkheid voor de patiënten, onder het toeziend oog van de verpleegkundigen en 2 praktijklectoren van KdG”, duidt Véronique Fromont, coördinator klinisch onderwijs verpleegkunde aan KdG.

“We organiseerden nog al leerwerkplekken, op de psychiatrische afdeling van AZ Klina bijvoorbeeld en de materniteit van ZNA Jan Palfijn”, stelt de coördinator. “Maar dan ging het telkens maar om de helft van de afdeling, op de andere helft ging de gewone werking door. Deze keer valt de hele afdeling onder de verantwoordelijkheid van de studenten.”

 

Handen op de rug

De verpleegkundigen zijn wel voltallig aanwezig op de werkplek, maar begeleiden ‘met de handen op de rug’. Ze grijpen pas in als de veiligheid of het comfort van de patiënten in het gedrang komt. In het begin sturen ze nog meer, maar naarmate de leerwerkplek vordert, nemen de studenten zelf over.

 

Volledig overzicht

De studenten duiden een hoofdverpleegkundige aan in een beurtrol, ze stellen hun eigen uurroosters op, vervangen zieken, briefen de dokters, contacteren logistieke medewerkers, brengen administratie in orde, maken afspraken voor onderzoek … “De focus ligt meer op de coördinatie van de zorg, op het totaalconcept dus”, stelt Véronique Fromont. “Dat komt veel minder aan bod in een gewone stage, dan briefen de studenten enkel de verpleegkundige.”

En dat totaalconcept bevalt ook de studenten. “We mogen bijna alles zelf doen” , vertelt Charlotte Theunissen, derdejaars aan KdG. “We krijgen hier een volledig overzicht: we weten wat we wanneer doen en waarom, de hele clou van verpleegkunde. We doen ons uiterste best en de begeleidende verpleegkundigen zijn superalert en volgen ons goed op.”

Dorien De Grave, begeleidend verpleegkundige in ZNA Middelheim, bevestigt: “We zien hoe ze steeds gestructureerder werken. Dat is nodig want neurologie is een drukke acute afdeling, dagelijks komen er patiënten bij en gaan er weer weg. We houden per verpleegkundige 3 studenten in de gaten. Een heel andere manier van werken ook voor ons, maar het went en de studenten komen er volledig in. We zien een grote evolutie in hun handelen. Binnenkort zijn ze helemaal klaar voor het echte werk.”

 

Perfecte afsluiter

In elke patiëntenkamer hangt een blaadje met uitleg over de leerwerkplek. “En ze reageren eigenlijk allemaal positief. Dat we dat goed doen en zeker moeten volhouden”, zegt Charlotte. De Karel de Grote-Hogeschool wil haar studenten verpleegkunde die niet op internationale stage gaan, laten deelnemen aan een leerwerkplek. “Zo zouden we voor de studenten sociale verpleegkunde graag een leerwerkplek organiseren bij Kind & Gezin.” Aldus de coördinator.

Vertel het verder
Dit bericht werd gepubliceerd op 15 juni 2015.