7 verwarrende businesstermen binnen online marketing uitgelegd.

Laten we eerlijk zijn. Als er iets is dat is dat we online (en in business) kunnen, dan is het nietszeggende termen bedenken. Alles net dat beetje meer fancy doen klinken dan het eigenlijk is. 

Al snel zie je dan door het bos de bomen niet mee. Dit artikel mikt er op een aantal van die buzztermen bevatbaarder te maken. Geen fluff. 

Wil je graag nog meer leren over hoe je zaak digitaal uit te bouwen? Check dan ook ons Postgraduaat Digital Business.

 

1. Growth Hacking

Als er één woord wel misbruikt wordt, dan is dat 'hacking' wel. Growth Hacking slaat op het geheel aan acties die je doelpubliek/klantenbestand exponentieel zou moeten doen groeien. 'Hacking' impliceert echter dat daar simpele trucjes voor zijn en dat is niet zo. Een meer gepaste term zou Growth Marketing zijn. Alle marketingacties gericht op het uitbreiden van je klantenbestand en doelpubliek. 

2. Multi-level marketing

Eerlijk? Multi-level marketing (of MLM) is een afgeleide van het vroegere piramide-systeem. Het wordt tegenwoordig ook vaak 'direct sales' of 'netwerkmarketing' genoemd. Twijfelachtige producten verkopen aan vrienden, familie en eender wie maar naar je wilt luisteren. Meestal zit er ook nog een heel rekruteringsluik aan. Een beetje vergelijkbaar met Herballife. 

3. Dropshipping

De hype die al even duurt. Dropshopping is niet meer dan goedkoop spullen uit China aankopen en duurder verkopen op je eigen webshop.  Vaak is de webshop puur een doorgeefluik tussen besteller en fabrikant en komt de dropshipper er amper tussen. Deze producten hebben vaak erg bedenkelijke kwaliteit of voldoen niet aan de EU-regulering. 50 euro betalen voor iets dan voor 1.5 euro in China geproduceerd werd, liever niet. 

4. Content Marketing

Dit artikel is content marketing. Je maakt iets (content) van waarde voor je doelgroep om ze subtiel te overtuigen om je product aan te kopen (of ze toch al in die richting te sturen). Content is dan weer een koepelbegrip voor  eender welke drager van informatie. Een artikel, een video, een visual, ... alles is content. Een wasmiddelmerk dat 7 was'hacks' (daar is dat woord weer) geeft bijvoorbeeld. 

5. Audience Touchpoint Journey

Deze houden we kort: overal waar je met je klanten/publiek in interactie treedt en in welke volgorde dat dat is.

6. Inbound Marketing

Het geheel aan acties gericht om een doelpubliek aan te trekken in plaats van dat je er zelf naar op zoek gaat. Content marketing is hier een voorbeeld van. 

7. Conversie

Conversie is je doelpubliek dat de door jou vooropgestelde actie effectief uitvoert. Conversie veel vormen aannemen. Inschrijven voor een webinar of chatten met een chatbot. Allemaal vormen van conversie. Conversie is een actie die je wilt dat je doelpubliek uitvoert. 

 

Nog meer leren over het digitaal uitbouwen van je zaak? Check ons Postgraduaat Digital Business.

Postgraduaat Digital Business

Leer hoe je als bedrijf volledig digitaal gaat met een duidelijke strategie.

Lees meer over Digital Business

Kom naar een infosessie

Download gratis het Digital Business Playbook

digital business 7 verwarrende termen uitgelegd