In de loop van de opleiding heb je de kans om extra vakken te kiezen binnen je specialisatie Cross Media Management. Maar je kan ook andere talenten en passies ontdekken en ontwikkelen. Aan jou de keuze. Choose your own colours!
Crossmedia Expert
Corporate Branding & Design
(3 studiepunten)
Elk organisatie heeft een verhaal. Brand design begint bij de essentie van die identiteit. Waar staat een merk voor? Wat maakt het krachtig, eigen, uniek en geloofwaardig? Daar start je om een merk vorm te geven. Je ontwikkelt een logo en een huisstijl. Een ontwerp dat perfect in lijn ligt met wat het merk wil uitstralen.
Voor deze verdiepende expertclass maken we gebruik van Adobe CC. Kennis van Photoshop en Illustrator zijn cruciaal. Indien je niet over de nodige Adobe skills beschikt, ben je aangewezen op zelfstudie.
Growth hacking
(3 studiepunten)
Verdiep je in digitale strategie en laat je inspireren door gastsprekers. Ze stomen je klaar voor een pittige uitdaging van Cronos: Hack the future. Turn consumenteninzichten om tot business opportuniteiten, ontpop je tot ware creatieve mastermind en hardcore growthhacker. Verdedig de eer van XMM in deze hackaton voor creatieve studenten op 9 november in het Flanders Meeting & Convention Center in de Zoo van Antwerpen.
Digital Horizon
(3 studiepunten)
Dit vak verkent de impact van opkomende digitale technologieën zoals Web3, de metaverse, AI,... op onze levensstijl en manier van werken. Je leert de maatschappelijke impact van nieuwe technologieën inschatten en toekomstige trends voorspellen.
Evaluatie bestaat uit debatten, mini-papers i.s.m. AI en een groepspresentatie, waarbij je kritisch nadenkt over technologische trends en hun implicaties.
Influencer Marketing and user generated content
(3 studiepunten)
International Creative Design Challenge
(3 studiepunten )
Klaar voor een internationale creatieve uitdaging? Volgend academiejaar maakt KdG/XMM officieel deel uit van de International Creative Design Challenge (ICDC). De ICDC is een jaarlijkse designwedstrijd die in 24-25 plaatsvindt in Stuttgart. Samen met studenten van enkele van Europa’s vooraanstaande hogescholen voor visual design en strategie werk je aan een project voor een gerenommeerde opdrachtgever (de Mystery client). De andere hogescholen zijn IADE uit Portugal, Hanzehogeschool uit Groningen, Algebra uit Kroatië en Fachhochschule der Medien uit Stuttgart.
Tijdens voorgaande edities hebben studenten gewerkt aan projecten voor Adidas en Vogue. In de wandelgangen vallen alvast namen als Porsche, Mercedes of Bosch als mogelijke klanten voor de komende editie.
Event (Experience)
Music Industry today
(3 studiepunten)
Vroeger was er één grote aanvliegroute voor muzikaal talent met een aantal bottlenecks. Vandaag kan je als artiest traditionele gatekeepers als rockrally's, radio, pers of labels omzeilen en kan je zelf je muziek wereldwijd verspreiden. Tijdens deze colleges leer je alle relevante actoren kennen in de Vlaamse muziekindustrie en krijg je een goed inzicht in de selectiemechanismen. Daarenboven bekijken we huidige en toekomstige ontwikkelingen en hun commerciële impact voor artiesten. Voor iedereen die de werking (tussenschakels, mechanismen en spanningsvelden) van de muziekindustrie beter wil leren begrijpen.
Communicatie skills (Experience)
Hoe presenteer je online?
(3 studiepunten)
Corona heeft ons leven aardig in de war gestuurd. Een hele impact op ons persoonlijk leven, maar ook op school en op de werkvloer hebben we deze pandemie gevoeld: plots zaten we daar allemaal achter ons scherm. En je hebt het misschien al gemerkt? Maar je kan wat je in real life doet niet zomaar klakkeloos kopiëren naar online. En zo ook “presenteren”. Hoe doe je dat dan, “online presenteren”? Let je publiek wel op? Of zitten ze allemaal Tiktoks en Instagram feeds te bekijken? Hoe grijp én houd je online de aandacht van je publiek? Hoe zet je digitale tools het best in, en hoe kan je ze efficiënt hanteren? En doe je visueel zomaar hetzelfde bij een online presentatie? … Aan de hand van een zelfgekozen onderwerp word je begeleid om tot de ideale online presentatie te komen. Wil jij klaar zijn voor de volgende pandemie? Je toekomstige klanten ook online weten te overtuigen? Je droomjob bemachtigen door te shinen via Teams? Neem dan via deze Expert Class alvast een voorsprong!
Creative writing
(3 studiepunten)
Soms willen we meer dan alleen maar zakelijk schrijven. En soms willen we zelfs meer dan creatief zakelijk schrijven. Wie een passie heeft voor verhalen en taal kan in deze expert class kijken hoe dat talent aan te scherpen.
Praktijkgericht, open schrijven en leren van elkaar. Hoe pak je bepaalde problemen aan? De verteller, het perspectief, de personages, de dialoog, en nog veel meer.
Creative writing gaat niet enkel over fictie, het gaat ook over het ontwikkelen en ontdekken van een narratief in observaties, in presentaties, in echte verhalen en hoe we die nog beter brengen. Storytelling voor gepassioneerden.
Podcasting
(3 studiepunten)
‘Video killed the radio…’ en bluetooth bracht die radio weer tot leven. Podcasting is hot. Series maken, verhalen vertellen, radio op maat van jouw interesses en voor jouw doelpubliek. Hoe begin je er aan? Wat heb je nodig en waar moet je opletten. Je krijgt zowel technisch als inhoudelijk tips en tricks mee. Thema begrenzing, audiobranding, opbouw, editing in Audition, technische hulpmiddeltjes, het hoort er allemaal bij. Maar ook de distributie en de promotie van die content speelt mee. De lessen worden gegeven door twee docenten die dit ook buiten KdG in de praktijk brengen. Dat wil wel eens helpen.
Debate club
(3 studiepunten)
Commerciële skills (Experience)
Negotiating skills
(3 studiepunten)
Ben je geïntrigeerd door de manier hoe politici onderhandelen? Wil je weten hoe je mensen kan overtuigen van jouw standpunt? Dan is de expert class onderhandelen iets voor jou. Je krijgt een kader mee over onderhandelen en onderhandelingsmethoden en tactieken, we nemen cases van politieke en economische onderhandelingen onder de loep en je gaat uiteraard zelf onderhandelen rond verschillende thema’s.
Na deze expert class zit het onderhandelen je in de vingers en ben je klaar om elke situatie naar jouw hand te zetten. Het examen bestaat uit een schriftelijk examen over de theorie en de cases, aangevuld met een live onderhandeling over een door jou gekozen case.
Start up your business
(6 studiepunten)
Je vindt startups wel knap. Ondernemen ligt je wel. Misschien heb je zelf al een idee. Of ben je juist nog op zoek naar dat gat in de markt waarmee jij straks geld zou kunnen verdienen?
In dit vak vertrekken we letterlijk van ‘geen idee’ en werken we naar een uitgewerkt business concept. Stap voor stap reiken we je de bouwstenen aan die je in staat stellen om je idee te vinden, een eerste ruw concept uit te werken en het kritisch te evalueren. Tenslotte leer je ook je idee te verkopen. Zo ben je helemaal klaar om de nodige betrokkenen te overtuigen.
We kijken meer in detail naar onder andere de financiën en samen met een aantal externe experts proberen we al je vragen te beantwoorden en stomen we je verder klaar voor een mogelijke echte start. Benieuwd wie of wat jou nu nog kan tegenhouden …!
Student agency Tartaar
(3 studiepunten)
Tartaar Agency is ons eigen creatief bureau in branding, communicatie en grafische vormgeving. Tijdens het jaar werk je projecten uit voor klanten binnen en buiten de school. Het is de perfecte hub voor studenten die gemotiveerd zijn om in de praktijk bij te leren en ervaring op te doen ter voorbereiding op het werkveld. Je kan ook een kijkje nemen op https://www.kdg.be/tartaar.
Technische skills (Experience)
Animating infographics
(3 studiepunten)
Een introductie in Animated Infographics. Je krijgt een overzicht van de verschillende methodes om je eigen vectoriële beeldentaal te ontwerpen in Adobe Illustrator en hoe deze te gebruiken in een zelfgemaakte Animated Infographic. We blijven ver weg van de voorgekauwde templates en de tot in den treure toe gebruikte en hergebruikte beeldentaal. We werken aan een aantrekkelijke, wervende en professionele animatie/ presentatie.
Diverse aspecten van Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator) komen aan bod om dit dan praktisch toe te passen binnen digitale animatie (Adobe Animate).
Streaming
(3 studiepunten)
Webinars, online shows, online lessen,... ze zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. Het lijkt allemaal eenvoudig, maar het blijft een zeer technische gegeven. In deze expert class lichten we een tipje van de sluier. Hoe begin je er aan, wat heb je allemaal nodig om tot een leuke, interactieve online show te kunnen komen. We werken met camera's, licht, geluid, video, stills, ... Wat zijn streaming platforms en hoe gelijken of verschillen ze van elkaar. We gaan werken met OBS als streaming software om alles met elkaar te laten praten. Dit en nog veel meer in een praktijk gerichte Expert Class.
Digital arts & creativity
(3 studiepunten)
De verwachtingen voor artificiële intelligentie zijn torenhoog, sinds de ‘slimme’ tekstgenerator ChatGPT de wereld verbaasde met toegankelijke en veelal accurate output. AI is misschien als een rekenmachine voor de creatieve geest. Logistieke of budgettaire beperkingen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Nieuwe technologieën scheppen nieuwe kansen. Zelfs de Beatles maken een comeback dankzij AI. Artificiële intelligentie en ChatGPT zijn onze levens binnengedrongen en zullen er niet meer uit verdwijnen.
Maar wie houdt deze technologie in bedwang? Moeten copywriters, journalisten en muzikanten vrezen voor hun toekomst? Creëert de opmars van artificiële intelligentie net gouden kansen voor creatievelingen? Of haalt het een ganse creatieve industrie onderuit? Volgens sommige experts staat het overleven van de mens op het spel wanneer computers slimmer worden dan wij.
Het is echter niet voor het eerst dat een opkomende technologie zich in een ‘hype’ bevindt. De computer werd eerder al aangezien als revolutionair, een kopie van de mens die onze taken moeiteloos zou overnemen. Technologische evoluties hebben een ingrijpende impact op jobs: sommige zullen daarbij verdwijnen of op zijn minst ingrijpend veranderen, maar er zullen ook nieuwe bijkomen.
Daarom onderzoeken we samen de mogelijkheden binnen een professionele omgeving en zoeken we nieuwe horizonten op door zelf eigen werk te creëren. Wanneer kan technologie een aanvulling, een hulpstuk of zelfs een verlengde van de mens vormen? Maken deze digitale technologieën ons creatief werk (behalve goedkoper) ook beter? Of wordt AI de zoveelste digitale zeepbel, zoals de metaverse of VR?
Fotografie essentials
(3 studiepunten)
Proeven van het licht ga je doen met respectievelijke focus tijdens de weken 2 tem 5 op portret-, ruimte-, event- én productfotografie.
Tijdens de eerste les duiken we in de theorie doorspekt met beelden en tijdens de laatste les belichten we in Photoshop een aantal truken om je portfolio helemaal te pimpen (licht, kleur, saturatie en contrast via masking layers). Één avond trek je het nacht- of caféleven in om net het feeërieke donker te omarmen.
Je experimenteert, durft, poseert en kadreert. Je ontdekt en hanteert de meest relevante technische aspecten van camera en lenzen. Je stelt je model gerust en regisseert. Framing is in deze lesreeks een must!
Idealiter leen of huur je deze 6 weken een fullframe camera met een zoomlens van ongeveer breedhoek (16 à 24mm) voor architectuur en ruimte tot gemiddelde zoom (85 à 105mm) voor portret en product. Losse primelenzen mogen uiteraard ook. Controleer dat je alle functies manueel kan bedienen want dat … is pas métier. Nog vragen? Shoot!
Creatief met AI
(3 studiepunten)
Ontwerp je eigen event decor, visualiseer indrukwekkende campagnebeelden of illustreer je business plan – allemaal rechtstreeks vanaf je laptop. Met geavanceerde AI-tools zoals Midjourney en Firefly tover je jouw innovatieve ideeën om in krachtige visuals die direct de aandacht van potentiële klanten trekken.
In deze workshop maak je kennis met AI-gestuurde beeldcreatie. Je ontdekt snel wat mogelijk is en verkent de ethische en juridische aspecten die hierbij komen kijken.
Na deze introductie ga je niet alleen op een hoger niveau visueel denken, maar leer je ook hoe je effectief communiceert met AI door het gebruik van nauwkeurige prompts. Bovendien ontwikkel je de vaardigheden om de gegenereerde resultaten te verfijnen en aan te passen naar jouw wensen.
Je verlaat de workshop met kant-en-klare afbeeldingen en video's, perfect als moodboards, visuals of prototypes om jouw klanten te overtuigen. Ervaar de kracht van AI en transformeer je creatieve proces.
DXC Masterclass
(3 studiepunten)
Join the DXC Technologies Masterclass and Elevate Your Consulting Skills!
Are you ready to dive into the world of consultancy and tackle real business challenges?
Enroll in our exclusive masterclass where you'll work with top facilitators from DXC Consulting and collaborate with diverse teams to implement innovative solutions based on design thinking, big data analytics, intelligent automation, blockchain, and AI.
You'll work on real cases offered by companies and clients of DXC consulting, providing practical solutions to their business challenges.
This hands-on course, consisting of 5 evening sessions and a final presentation, offers you a unique opportunity to gain practical experience, demonstrate leadership, and enhance your professional skills. Don't miss this chance to make your mark and get a head start in your consulting career.
Mandatory attendance is required for a pass/fail score. Secure your spot now and transform your future!
Persoonlijke ontwikkeling voor co-managers (Experience)
Connectez-vous à vous-même
(3 studiepunten)
In deze 6-weekse expertclass ervaar je dat je vooruitgang boekt in je eigen welzijn & stabiliteit en mogelijks ook in het Frans.
Het gaat in deze expertclass niet over excelleren of jezelf profileren. Het gaat over opmerkzaam zijn, pauzes inlassen, leren mediteren met beide voeten op de grond. Dat vraagt openheid, inzet, oefening en tijd.
Positief communiceren
(3 studiepunten)
“Maar luister nu eens naar mij!?” of “Je begrijpt mij niet!”
Hoe vaak krijg jij deze verwijten naar je hoofd geslingerd of zou je het zelf tegen je gesprekspartner willen zeggen? Meer dan we willen, niet?
Communicatie is meer dan 2 personen die elk een monoloog voeren. Wat kunnen we doen om onze communicatie te verbeteren? In deze expert class proef je van verschillende communicatiemethodes zoals oa ‘verbindende communicatie’ en Socratische gesprekken. We staan stil bij begrippen als aandacht, focus, empathie, open mindset, oordelen, ...
Je wordt je bewust van je manier van communiceren en de effecten hiervan.
Wat kan je verwachten?
Korte theorieblokken worden afgewisseld met interactieve en ervaringsgerichte oefeningen. Je gaat aan de slag met vaardigheden als luisteren zonder te oordelen, feedback geven en ontvangen, het herkennen van behoeften, gevoelens en belangen bij jezelf en je gesprekspartner, de kunst om je wensen te vertalen in heldere verzoeken, ...
Josien Jacobs is ervan overtuigd dat positieve communicatie een mindset is die samenwerking bevordert en verbinding creëert.
Wat verwacht Josien Jacobs van jou?
Je enthousiaste aanwezigheid in de les en het respecteren van deadlines voor het inleveren van je wekelijkse opdracht.
Een positieve mindset en heel veel goesting om samen te groeien.
Peer Tutor XMM
(3 studiepunten)
Ben jij een student die al minstens een jaar XMM studeert?
Je staat te popelen om eerstejaarsstudenten te ontmoeten en hen met raad en daad bij te staan?
Je vindt het leuk om anderen verder te helpen, tips & tricks te delen over canvas en intranet, samen te werken met de andere meters/peters van de andere richtingen binnen OM?
Dit is een project dat je zelf vormgeeft zonder les te hebben, het nemen van pro-actieve initatieven is wat we van jou verwachten.
De psychologie achter gedrag
(3 studiepunten)
Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet in bepaalde situaties indien je er voor staat? Komt dit overeen met wat je werkelijk doet in zulke situaties? Kom het samen ontdekken in deze expertclass rond gedrag
In zes sessies ontleden we de meest gangbare inzichten rond menselijk gedrag. We leren hoe we deze inzichten kunnen gebruiken in het werken met anderen.
Sessie 1
Is solliciteren objectief?
Sessie 2
Hoe maken we beslissingen
Sessie 3
Kan ik samenwerken met iedereen?
Sessie 4
Wat motiveert de werkende mens?
Sessie 5
Waarom procrastineren we? Wat kunnen we er aan doen?
Sessie 6
Waarom gedragen mensen zich anders in persoonlijke situaties tegenover professionele situaties?
Verloop
Alle sessies zijn praktisch opgebouwd en doorspekt met beeldmateriaal die de abstracte kennis enigszins visueel maakt. Opdrachten vervolledigen het geheel.
Praktisch: experclass in P4 met maximaal 25 studenten en permanente evaluatie
Docent: Paresh Patel
Berlijn
(3 studiepunten)
Ontdek in 6 weken tijd alles wat je moet weten over de hipste stad van Europa… om er uiteindelijk een volle week te verblijven.
Maak tijdens de lessen diepgaand kennis met dé start-up capital. Verdiep je in een Berlijnse wijk, in je beroepsspecifieke sector, in een niche.
Hoe verbindt deze metropool verleden, heden en toekomst? Hoe speelt Berlijn handig in op de noden van jongeren: (deel)mobiliteit, huisvesting, jobs, shopping, cultuur en ontspanning?
Leef, werk en ontspan als een echte Berlijner. Verblijf 6 nachten in je centraal gelegen studio. Doorkruis van daaruit de stad met de S-Bahn, U-Bahn, fiets en step, of gewoon te voet. Ervaar zelf de dynamiek van deze wereldstad. Ga langs de bekendste plekken, maar volg ook de locals naar de verborgen parels.
Dit is jouw mini-Erasmus binnen handbereik. Kommst du mit?
Organisatie & management (Experience)
Wiskunde voor zalmers
(3 studiepunten)
Wil je na het behalen van je KdG diploma een master opleiding volgen in een economische richting? Dan kan dit zeker via een schakelprogramma op de universiteit. Wiskundig inzicht is hierbij onontbeerlijk. Nooit fan geweest van wiskunde? Je bent zeker niet de enige maar laat dit je vooral niet tegenhouden om je ambities waar te maken. Tijdens deze expert class behandelen we immers op een overzichtelijke en gestructureerde wijze wiskundige begrippen en frissen we je vaardigheden op. Deze opgedane kennis zal je ongetwijfeld van pas komen tijdens je verdere academische loopbaan!
Summer school (Experience)
International summer school
(3 studiepunten)
Volg je in de zomer een cursus of inleefreis dan kan je dit vooraf laten goedkeuren door het opleidingshoofd als expert class.
Meer informatie over het aanbod kan je opvragen bij sven.jacobs@kdg.be.
Schakelprogramma: master
Schakel master Organisatie & Management (UAntwerpen)
Voor wie? Als je droomt om na het behalen van je bachelor een master te halen dan krijg je al tijdens je opleiding de kans om max 3 vakken op te nemen uit het schakelprogramma. Voorwaarden zijn dat je de expert class Wiskunde voor Zalmers opgenomen hebt én dat je minimum 114 stpt behaald hebt in trajectschijf 1 en 2. Jij krijgt van ons de kans om één van deze drie vakken uit het schakelprogramma als expert class op te nemen. De rest kan je eventueel ook al opstarten. Neem contact met de studieloopbaancoördinator via om.slc@kdg.be voor meer info.
Schakel master Meertalige communicatie (UAntwerpen)
Er zijn onderhandelingen bezig om jullie een aanbod te geven in een vervroegd schakelprogramma zoals bij de schakel master Organisatie & Management.
Overweeg je een schakelprogramma op te nemen na het behalen van je bachelor is het altijd een goed idee om de expert class ‘Wiskunde voor Zalmers’ te volgen. Er zijn verschillende schakelprogramma’s waar je als bachelor Organisatie en Management rechtstreekse toegang toe hebt. Neem contact met de studieloopbaancoördinator via om.slc@kdg.be voor meer info.