Expert en experience classes Event- en Projectmanagement

In de loop van de opleiding heb je de kans om extra vakken te kiezen binnen je specialisatie EPM. Maar je kan ook andere talenten en passies ontdekken en ontwikkelen. Aan jou de keuze. Choose your own colours!

Event- en Projectmanagement Expert
Eventmanagement in, voor en door gemeenten
(
3 studiepunten
)

Steden en gemeenten in Vlaanderen organiseren niet alleen zeer veel zelf, ze zijn ook de gastheer van een pak evenementen. Dit gaat over zowel private evenementen als publieke. Steeds meer steden en gemeenten gaan dit professioneel organiseren. Ze richten een evenementencel in, ze stellen een evenementencoördinator aan, richten digitale loketten in, besteden bepaalde zaken uit aan evenementenbureaus, …
Als eventprofessional is het een meerwaarde om te weten hoe steden en gemeenten omgaan met het verwerken van de aanvragen van evenementen om zo efficiënt mogelijk toelatingen krijgen en mogelijkheden te kennen voor evenementen die je zelf of voor een klant in een stad organiseert. De werking van de steden kennen, maakt het ook gemakkelijker om jezelf aan te prijzen als aanbieder voor evenementen die de stad zelf organiseert. Daarnaast willen we je ook kennis laten maken met de jobs die steden en gemeenten zelf in de aanbieding hebben voor event professionals en waarvoor je straks misschien kan en wil solliciteren.

Artist Method Class
(
3 studiepunten
)

De leercurve van de huiskamer- en de professionele dj. Dj’s zijn alomtegenwoordig en overal te vinden. Je kan als eventmanager je huis niet verlaten of een dj stopt je wel een mixtape in je handen. Om dan te zwijgen over de honderden demo’s die de sociale media en je inbox overspoelen. Wat onderscheidt nu een echte-van een huiskamer-dj? Hoe herken je dit? En, hoe mix je eigenlijk 2 plaatsjes aan elkaar? Wat is beatmixen? Hoe werkt een mengpaneel? Welke materialen vind je in een booth? Waarom gebruikt niet elke dj hetzelfde materiaal? Waarom kan ik niet aan elke dj een verzoekplaat aanvragen? Waar komen die verschillende muziekstijlen vandaan? Wie waren hun meest toonaangevende artiesten? Wat is het verschil tussen een dj-en een liveset? Wat doet een producer? Is elke producer ook dj? In deze expertclass zoeken we een antwoord op deze vragen . Je zet je eerste stappen in de wereld van dj’s en producers.

Audio Productie & montage
(
3 studiepunten
)

Producers, (Radio) spotjes, jingles, filmbedjes, een luisterspel, achtergrondmuziek, Soundscapes, wachtverzachters, begeleidende muziek voor dansoptredens…  Voor een eventmanager is audio nooit ver weg.  Professionele opnamestudio's en muziekhuisen staan altijd voor je klaar.  Maar soms is iets opnemen, knippen en plakken alles wat je nodig hebt en met een paar tools op zak kan je dit makkelijk zelf.  In deze workshop leer je je eigen nummer maken. Je leert hoe je audio moet opnemen en bewerken en je gaat er achteraf creatief mee aan de slag.  Je leert hoe je aan de slag moet gaan met Ableton en maakt als een echte beginnende producer je eerste eigen nummer.

Crowd control
(
3 studiepunten
)

Hoe maak je een noodplan? Wat moet een noodplan allemaal bevatten? Hoeveel uitgangen moet je voorzien op je evenement? Hoe zit het met stewards? Hoe tel je je aantal bezoekers? Wat moet je doen als er paniek uitbreekt op je evenement? Hoe gedraagt een massa zich? Hoe bereid je je voor op het ergste scenario? We schrijven samen een calamiteitenplan in groepjes en je stelt deze voor op het examen.

Music industry today
(
3 studiepunten
)

Vroeger was er één grote aanvliegroute voor muzikaal talent met een aantal bottlenecks. Vandaag kan je als artiest traditionele gatekeepers als rockrally's, radio, pers of labels omzeilen en kan je zelf je muziek wereldwijd verspreiden. Tijdens deze colleges leer je alle relevante actoren kennen in de Vlaamse muziekindustrie en krijg je een goed inzicht in de selectiemechanismen. Daarenboven bekijken we huidige en toekomstige ontwikkelingen en hun commerciële impact voor artiesten. Voor iedereen die de werking (tussenschakels, mechanismen en spanningsvelden) van de muziekindustrie beter wil leren begrijpen.

Podcasting
(
3 studiepunten
)

‘Video killed the radio…’ en bluetooth bracht die radio weer tot leven. Podcasting is hot. Series maken, verhalen vertellen, radio op maat van jouw interesses en voor jouw doelpubliek. Hoe begin je er aan? Wat heb je nodig en waar moet je opletten. Je krijgt zowel technisch als inhoudelijk tips en tricks mee.  Thema begrenzing, audiobranding, opbouw, editing in Audition, technische hulpmiddeltjes, het hoort er allemaal bij. Maar ook de distributie en de promotie van die content speelt mee. De lessen worden gegeven door twee docenten die dit ook buiten KdG in de praktijk brengen. Dat wil wel eens helpen.

Publieke impact van events
(
3 studiepunten
)

Een publieksevenement kost een gemeente vaak handenvol geld, ook al organiseert de gemeente dit evenement niet zelf. De kosten voor het vergunnen, faciliteren of zelf organiseren van publieksevenementen worden vaak verantwoord door de vermeende maatschappelijke en economische impact die deze met zich mee zullen brengen. Maar wat brengt een publieksevenement nu op voor de gemeente? En hoe kan je dit meten? Hoe kan een evenementenorganisator aan een gemeente aantonen dat het wel degelijk de moeite loont om het evenement te vergunnen en liefst ook (financieel) te ondersteunen?

 

Tijdens deze expert class leren de onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool je hoe je met de ontwikkelde meetinstrumenten deze impact relatief snel en eenvoudig kan berekenen, niet enkel nadat het evenement werd georganiseerd (ex post) maar ook op voorhand (ex ante). Meer nog, je zal het zelf ook doen voor een real life publieksevenement naar keuze. Hiervoor zal je samenwerken met de gemeente waarin het evenement zal georganiseerd worden. Hierdoor verwerft deze gemeente niet enkel een first mover advantage door inzichten te verwerven om haar lokaal evenementenbeleid te optimaliseren, maar ook jij als early adopter van deze uit onderzoek ontwikkelde ROI-methodologie voor publieksevenementen. 

Robots for events
(
3 stp
)

Robots zijn efficiënt, correct, vriendelijk, vrolijk én fun.

Meer en meer duiken ze ook op als ingrediënt van een uitgekiende eventstyling.  

Bezoekers van Robotic Events zijn volledig verrast en straffe beelden worden massaal gedeeld. Robotic events bieden trouwens fascinerende mogelijkheden in door covid geplaagde tijden.

Met de expert class Robotic Events etaleren we de creativiteit en veerkracht van de evenementensector. Uitgangspunten zijn meerdere voorbeelden van Robotic Events. 

 

We leren binnen Robotic Events het belang kennen van de nieuwste mogelijkheden van packaging

uitdagende spelelementen vermakelijke of sierlijke hosting en event styling.  

 

We programmeren zelf een robot, slagen de programmering op en voeren via de QR-code deze programmering online uit,  en - mits aanpassingen- ook echt via de robot uit.  

 

Maken ook onderdeel uit van deze expert class: content marketing, social happiness, de begroting van een robotic versus life project, multilingual entertainment en navigatie.  

 

Indien organisatorisch mogelijk werken we projecten van klanten uit waarbij we een robot inzetten voor networking en ontvangst van klanten, als publiek of als personeel, als presentator/moderator, als publiekstrekker...  

Streaming
(
3 studiepunten
)

Webinars, online shows, online lessen,... ze zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. Het lijkt allemaal eenvoudig, maar het blijft een zeer technische gegeven. In deze expert class lichten we een tipje van de sluier. Hoe begin je er aan, wat heb je allemaal nodig om tot een leuke, interactieve online show te kunnen komen. We werken met camera's, licht, geluid, video, stills, ... Wat zijn streaming platforms en hoe gelijken of verschillen ze van elkaar. We gaan werken met OBS als streaming software om alles met elkaar te laten praten. Dit en nog veel meer in een praktijk gerichte Expert Class.

Wordpress Advanced
(
3 studiepunten
)

Alle facetten om je Wordpress-website professioneel te beheren en te lay-outen komen aan bod.

Tartaar Agency
(
3 studiepunten
)

Tartaar Agency is ons eigen creatief bureau in branding, communicatie en grafische vormgeving. Tijdens het jaar werk je projecten uit voor klanten binnen en buiten de school. Het is de perfecte hub voor studenten die gemotiveerd zijn om in de praktijk bij te leren en ervaring op te doen ter voorbereiding op het werkveld. Je kan ook een kijkje nemen op https://www.kdg.be/tartaar

Communicatieve skills (Experience)
Sidetracking
(
3 studiepunten
)

“To boldly go where no student has gone before…” Sidetracking zet je op een zijspoor en geen dwaalspoor. Verbreed je kennis. Dompel je onder in alles wat Engels is: taal, cultuur en gewoontes. Leer verschillende Engelse accenten. Discussieer mee over stand-up comedy, sitcoms en films. Snuif de Britse cultuur op in Antwerpen. Meet and greet native speakers. Steek de plas over en ga mee op daguitstap naar Londen. Join us!

Spaans 1 'Hola'
(
3 studiepunten
)

¡Hola! Ontdek de Spaanse taal en cultuur! Sla al snel je Spaanse slag in je communicatie met vrienden, collega’s en zakelijke partners!

Spaans 2 'Adelante'
(
3 studiepunten
)

Adelante! Zet een stap verder en treed binnen in de bruisende Spaanse bedrijfswereld! Laat je inspireren door Spaanse merken en producten en verdiep je in de rijke cultuur van de Spaanse steden.

Spaans 3 'Ruta internacional'
(
3 studiepunten
)

Tijd om de internationale toer op te gaan! Verleg je grenzen en vind je weg in de fascinerende wereld van Zuid-Amerika. Scoor met je Spaans!

Storytelling
(
3 studiepunten
)

Vijf essentiële dimensies van Storytelling zijn het verleden, de toekomst, de fouten en de successen. De belangrijkste dimensie is de ontwikkeling van de stem van een bedrijf door zijn verhaal. De cursus zal een model (CAST-model) aanreiken om dat duidelijk te maken en te implementeren. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in verschillende technieken en mogelijkheden om verhalen boeiend te produceren.

Online presenteren
(
3 studiepunten
)

Corona heeft ons leven aardig in de war gestuurd. Een hele impact op ons persoonlijk leven, maar ook op school en op de werkvloer hebben we deze pandemie gevoeld: plots zaten we daar allemaal achter ons scherm. En je hebt het misschien al gemerkt? Maar je kan wat je in real life doet niet zomaar klakkeloos kopiëren naar online. En zo ook “presenteren”. Hoe doe je dat dan, “online presenteren”? Let je publiek wel op? Of zitten ze allemaal Tiktoks en Instagram feeds te bekijken? Hoe grijp én houd je online de aandacht van je publiek? Hoe zet je digitale tools het best in, en hoe kan je ze efficiënt hanteren? En doe je visueel zomaar hetzelfde bij een online presentatie? … Aan de hand van een zelfgekozen onderwerp word je begeleid om tot de ideale online presentatie te komen. Wil jij klaar zijn voor de volgende pandemie? Je toekomstige klanten ook online weten te overtuigen? Je droomjob bemachtigen door te shinen via Teams? Neem dan via deze Expert Class alvast een voorsprong!

Berlijn
(
3 studiepunten
)

Ontdek in 6 weken tijd alles wat je moet weten over de hipste stad van Europa… om er uiteindelijk een volle week te verblijven.

Maak tijdens de lessen diepgaand kennis met dé start-up capital. Verdiep je in een Berlijnse wijk, in je beroepsspecifieke sector, in een niche.

Hoe verbindt deze metropool verleden, heden en toekomst? Hoe speelt Berlijn handig in op de noden van jongeren: (deel)mobiliteit, huisvesting, jobs, shopping, cultuur en ontspanning?

Leef, werk en ontspan als een echte Berlijner. Verblijf 6 nachten in je centraal gelegen studio. Doorkruis van daaruit de stad met de S-Bahn, U-Bahn, fiets en step, of gewoon te voet. Ervaar zelf de dynamiek van deze wereldstad. Ga langs de bekendste plekken, maar volg ook de locals naar de verborgen parels.

Dit is jouw mini-Erasmus binnen handbereik. Kommst du mit?

Creative writing
(
3 studiepunten
)

Soms willen we meer dan alleen maar zakelijk schrijven. En soms willen we zelfs meer dan creatief zakelijk schrijven. Wie een passie heeft voor verhalen en taal kan in deze expert class kijken hoe dat talent aan te scherpen.

Praktijkgericht, open schrijven en leren van elkaar. Hoe pak je bepaalde problemen aan? De verteller, het perspectief, de personages, de dialoog, en nog veel meer.

 

Creative writing gaat niet enkel over fictie, het gaat ook over het ontwikkelen en ontdekken van een narratief  in observaties, in presentaties, in echte verhalen en hoe we die nog beter brengen. Storytelling voor gepassioneerden.

Commerciële skills (Experience)
Het nieuwe avontuur van video marketing
(
3 studiepunten
)

Content- & videomarketing zijn de laatste jaren dé nieuwe heilige graal geworden binnen het marketinglandschap, en terecht. Bedrijven zoeken steeds vaker interne en externe marketing profielen die zelf video's kunnen shooten, weten hoe met agencies te communiceren en hoe zelf een converterende content strategie in elkaar te steken.

In deze expert class ga je van de gekende marketing paden af en leert video- & content expert Ken de Kort je aan de hand van praktijkvoorbeelden en vraagstukken:

  • Wat content marketing en video marketing precies inhouden;
  • Hoe je een video campagne van script tot planning in elkaar zet;
  • Hoe je zelf video's shoot én presenteert - dit wordt met materiaal in de klas zelf geoefend;
  • Hoe reclamebureaus video strategieën ontwerpen;
  • Technieken voor converterende video's;
  • Applicaties & tools om zelf aan de slag te gaan.
Content Marketing
(
3 studiepunten
)

Dé motor achter engagement en bereik op sociale media is content. Hoe zorg je ervoor dat die content in lijn is met je ondernemingsdoelstellingen? Hoe organiseer je jezelf en je organisatie om er voor te zorgen dat je niet ondergesneeuwd geraakt? En belangrijkst van allemaal: hoe maak je die content die aantrekkelijk is en blijft voor je doelgroep.

In deze les krijg je een theoretisch inzicht in goede content marketing, en ga je ook zelf aan de slag met een onderwerp naar keuze.

Trends in social advertising

Wist je dat je ongeveer na elke 7 posts een advertentie te zien krijgt op Facebook? En dat Instagram maandelijks gemiddeld 1 miljard gebruikers heeft? Je zou kunnen zeggen dat adverteren op deze platformen écht wel een gemiste kans is als je hier niet op inspeelt!

In de expert class ‘Trends in social advertising’ leer je de basics wanneer het aankomt op adverteren op de bekendste social media en hun advertentienetwerken. Denk maar aan het Facebook Advertising Network dat te zien is op Facebook en Instagram, maar ook de LinkedIn Marketing Solutions die je op hun beurt voorbij scrollt op LinkedIn.

We bespreken succesvolle cases uit de praktijk, en vertrekken hieruit om de theoretische aspecten achter online advertentiecampagnes onder de knie te krijgen. Gewapend met deze kennis werk je vervolgens zelf een campagne uit en verkoop je die in een pitch, alsof je een digitaal marketing agency bent.

Negotiating skills
(
3 studiepunten
)

Ben je geïntrigeerd door de manier hoe politici onderhandelen? Wil je weten hoe je mensen kan overtuigen van jouw standpunt? Dan is de expert class onderhandelen iets voor jou. Je krijgt een kader mee over onderhandelen en onderhandelingsmethoden en tactieken, we nemen cases van politieke en economische onderhandelingen onder de loep en je gaat uiteraard zelf onderhandelen rond verschillende thema’s.

Na deze expert class zit het onderhandelen je in de vingers en ben je klaar om elke situatie naar jouw hand te zetten. Het examen bestaat uit een schriftelijk examen over de theorie en de cases, aangevuld met een live onderhandeling over een door jou gekozen case.

IT gerelateerd (Experience)
Atelier bewegend beeld
(
3 studiepunten
)

Je leert hoe je een verhaal vertelt aan de hand van bewegende beelden.  We bekijken de basisprincipes van een audiovisueel product: mise en scene, cinematografie, montage en audio en passen dit meteen concreet toe in opdrachten. Zo verken je alle stadia van een videoproductie: van opname over montage tot nabewerking.

We werken in deze lessenreeks met Adobe Premiere (voorkennis is niet vereist). 

Zin in het realiseren van een VLOG of reportage?

Power BI Desktop & Service
(
3 studiepunten
)

Deel inzichten. Laat resultaten zien. Wees de held.

Creëer uitgebreide, interactieve gegevensvisualisaties vanuit meerdere gegevensbronnen en deel belangrijke zakelijke inzichten die het succes bevorderen.

 

Til uw visualisaties naar een hoger niveau en stel iedereen in staat snel gegevensgestuurde beslissingen te nemen. Maak en wijzig gegevensrapporten en dashboards, en werk op eenvoudige wijze samen.

 

Pas de vaardigheden toe die u al hebt van vertrouwde hulpprogramma's, zoals Microsoft Excel, om over te stappen van bouwen naar analyseren en presenteren met minder gegevensvoorbereiding.

Persoonlijke ontwikkeling voor co-managers (Experience)
Project Foresights
(
3 studiepunten
)

Design the Future

Hou je van avontuur en een uitdaging, ben je nieuwsgierig, leergierig, klaar voor een frisse duik in Future Design Thinking? 

Foresight is een uniek, intensief, internationaal en exclusief project dat beroep doet op je creativiteit en nieuwsgierigheid om vanuit duurzame concepten een innovatieve business te ontwikkelen.

De Future Design Thinking method helpt je om toekomstscenario’s te schrijven.  Toekomst denken vereist zowel empathie als creativiteit, en combineert tijdens het proces product design met human behaviour. Het omvat probleemdefiniëring, probleemoplossend denken, teamdiscussies, prototyping en uiteindelijk de beste oplossingen uitwerken.

Innovatieve bedrijven – zoals Apple – werken met Design Thinking’s methoden.

Als extra groeikans : we werken samen in internationale context met buitenlandse studenten.  We communiceren dan ook in het Engels.

Wanneer : lesperiode 2.

Stad in voering
(
3 studiepunten
)

Gedurende zes weken ben je volledig mee met wat er gebeurt in Antwerpen: we pluizen de evenementenkalender uit; bezoeken de culturele hotspots; vinden de meest trendy plekken; en ondervinden aan den lijve hoe de deeleconomie de mobiliteit in de stad verandert.

In zes sessies kom je te weten wat er momenteel leeft in ‘t Stad.

We doorkruisen de Koekenstad en tonen de bekendste plekken, maar ook de verborgen parels komen aan bod. Je verdiept je in een bepaalde niche: pop-up stores, vinylzaken, streetfood, thrift shops, coffee bars, biercafés, escaperooms enz.

We bekijken het aanbod aan concerten, toneel, podiumkunsten, stand-up comedy, tentoonstellingen, enz. We analyseren de media die deze aankondigen. We onderzoeken hoe apps jouw stadsevent kunnen ondersteunen. We ontdekken en evalueren de verschillende transportmogelijkheden: o.a. eigen vervoer, openbaar vervoer, deelauto’s, -fietsen, -steps. We zullen deze ook zelf uitproberen.

Eén voorstelling nemen we onder de loep en zullen we ook -onder voorbehoud- bijwonen. Nadien volgt een grondige analyse van het stuk: promotie / visibiliteit / locatie / recensies en kritieken / succesfactoren / eigen ervaring.

Tot slot stellen we een handige app samen waarin onze bevindingen overzichtelijk worden weergegeven: de handigste app op jouw smartphone.

Connectez-vous à vous-même
(
3 studiepunten
)

In deze 6-weekse expertclass ervaar je dat je vooruitgang boekt in je eigen welzijn & stabiliteit en mogelijks ook in het Frans.
Het gaat in deze expertclass niet over excelleren of jezelf profileren. Het gaat over opmerkzaam zijn, pauzes inlassen, leren mediteren met beide voeten op de grond. Dat vraagt openheid, inzet, oefening en tijd.

Positief communiceren
(
3 studiepunten
)

“Maar luister nu eens naar mij!?” of “Je begrijpt mij niet!”

Hoe vaak krijg jij deze verwijten naar je hoofd geslingerd of zou je het zelf tegen je gesprekspartner willen zeggen? Meer dan we willen, niet?

Communicatie is meer dan 2 personen die elk een monoloog voeren. Wat kunnen we doen om onze communicatie te verbeteren? In deze expert class proef je van verschillende communicatiemethodes zoals oa ‘verbindende communicatie’ en Socratische gesprekken. We staan stil bij begrippen als aandacht, empathie, ...

Je wordt je bewust van je manier van communiceren en de effecten hiervan.

Wat kan je verwachten?

Korte theorieblokken worden afgewisseld met interactieve en ervaringsgerichte oefeningen. Je gaat aan de slag met vaardigheden als luisteren zonder te oordelen, feedback geven en ontvangen, het herkennen van behoeften, gevoelens en belangen bij jezelf en je gesprekspartner, de kunst om je wensen te vertalen in heldere verzoeken, ...

Josien Jacobs is co-manager van de opleiding Organisatie & Management. Hands-on en voetjes op de grond. Josien is ervan overtuigd dat positieve communicatie een mindset is die samenwerking bevordert en verbinding creëert.

Wat verwacht Josien Jacobs van jou?

  • Je enthousiaste aanwezigheid in de les en het respecteren van deadlines voor het inleveren van je wekelijkse opdracht.
  • Een positieve mindset en heel veel goesting om samen te groeien.
Digital future
(
3 studiepunten
)

Hoe zou de wereld er in 2025-2045 kunnen uitzien? Wat is singulariteit? Hoe zal technologie een invloed uitoefenen op ons en onze maatschappij? Klopt het wat films en series zeggen? Hoe gaan we in de toekomst communiceren? Hoe bewaak je nog je privacy? Wat is AI? In welke producten kunnen we the internet of things verwachten? Wat is blockchain? Wat zijn bitcoin en altcoins? Een discussie-expert class waarin we samen ontdekken welke factoren  de toekomst kunnen bepalen. We bespreken samen AI, singulariteit, privacy, the internet (of things), cities, blockchain, crypto, food, transhumaniteit, social life and media, …

Organisatie & management (Experience)
Digital Accounting
(
3 studiepunten
)

Helemaal mee met de boekhouding van je bedrijf? Op zoek naar betrouwbare klanten en leveranciers? Je eigen boekhouding ingeven, btw-aangiftes doen en jaarrekeningen ontcijferen: jij springt er na deze lessen vlot mee om.

Marktonderzoek
(
3 studiepunten
)

Marktonderzoek gaat over mensen. Of het nu gaat om big data, of uitgepuurde interviews, het geeft je een inkijk in de hearts & minds van de mensen rond je. En hoe meer je mensen begrijpt, hoe beter je hen bereikt en bedient. Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroepen? Hoe ziet hun leefwereld er uit, en welke rol kunnen wij daar in spelen als product, dienst of merk? Hoe kunnen we ze bereiken? En hoe kunnen we een duurzame band met hen opbouwen? Zijn ze ook achteraf tevreden over ons product, dienst, merk, event, of met jou als werkgever, en hebben je campagnes ook echt impact gehad…? Vragen als dit houden merken en bedrijven voortdurend bezig. En goed marktonderzoek kan hen de antwoorden geven. Marktonderzoek is dan ook formalized curiosity: een manier om je wildste en minder wilde ideeën af te toetsen, uit te diepen en concreet vorm te geven. Marktonderzoek brengt zo inzicht in je doelgroep, en structuur in je gedachten. Maar die nieuwsgierigheid is formalized, met regeltjes dus. Alle marktonderzoek is gebonden aan een aantal criteria die bepalen of de data en inzichten relevant en bruikbaar zijn. Goed onderzoek maakt je slimmer, sterker en relevanter. Slecht of fout begrepen onderzoek kan je de bal doen misslaan. In deze expert class krijg je inzicht in wat goed onderzoek is, en wat niet, en ga je zelf ook echt aan de slag.

Wiskunde voor zalmers
(
3 studiepunten
)

Wil je na het behalen van je KdG diploma een master opleiding volgen in een economische richting?  Dan kan dit zeker via een schakelprogramma op de universiteit.  Wiskundig inzicht is hierbij onontbeerlijk.  Nooit fan geweest van wiskunde?  Je bent zeker niet de enige maar laat dit je vooral niet tegenhouden om je ambities waar te maken.  Tijdens deze expert class behandelen we immers op een overzichtelijke en gestructureerde wijze wiskundige begrippen en frissen we je vaardigheden op.  Deze opgedane kennis zal je ongetwijfeld van pas komen tijdens je verdere academische loopbaan! 

Ludique et pratique
(
3 studiepunten
)

Gamestormingsactiviteiten om spelenderwijs (= ludique) de vreemde taal te gebruiken in authentieke en nuttige situaties, gelinkt aan de leefwereld van studenten (= pratique).
Tools en info om je voeling met de Franse taal en cultuur verder te ontwikkelen (films, uitwisselingen, gastronomie, events …)

Wedding planning
(
3 studiepunten
)

Een huwelijk plannen is meer dan enkel een droomlocatie zoeken en wat bubbels aankopen. Een wedding planner organiseert en plant een trouwfeest van A tot Z. Het is een stiel op zich!

In deze expert class die gegeven wordt door weddingplanner Liesbet Patteet en tevens zaakvoerder van Maison des Fêtes, krijg je een combinatie van theorie en concrete oefeningen. In de theorie komen heel wat onderwerpen aan bod zoals de rol van een wedding planner, een correcte behoefteanalyse van het bruidspaar, het opstellen van een planning en budget, de taken van een wedding planner voor, tijdens en na de trouwdag,…

Gedurende de periode ga je in groep werken aan groepsopdrachten. Op het einde van de periode dien je als groep een paper in en geef je een presentatie.

Interesse? Lees alle details in de ECTS-fiche!

Fashion Management
(
3 studiepunten
)

Wat schuilt er achter de glitter and glamour van de modesector? Je ontdekt het verschil tussen haute couture en prêt-à-porter, Dries Van Noten versus Zara. We zoomen in op fashion weeks, uitdagingen binnen deze sector en modejobs. Dit gecombineerd met gastsprekers en een bedrijfsbezoek.

One Day Conference
(
3 studiepunten
)

Je organiseert mee de One Day Conference, editie 5. Tijdens dit netwerkevent krijgen studenten van Office Management de kans om inspiratie op te doen tijdens keynotes en te speeddaten met een honderdtal (!) bedrijven die stages aanbieden. Help jij mee om van dit evenement een nog groter succes te maken?

Ondernemen (Experience)
Antwerp 2050
(
3 studiepunten
)

Antwerpen, onze metropool, wereldstad in miniformaat.  Wil je deze stad  beter leren kennen?  Steek je graag de handen uit de mouwen?  Dan is dit iets voor jou! We gaan samen op pad en gaan op zoek hoe deze stad, in de volgende decennia, iets kan betekenen voor zijn inwoners en zijn bedrijven.  Voor ruimdenkende en vooruitkijkende dromers, die aan de weg willen timmeren, met beide voeten stevig op de Antwerpse straatstenen.

Ondernemen
(
6 studiepunten
)

Je vindt startups wel knap. Ondernemen ligt je wel. Misschien heb je zelf al een idee. Of ben je juist nog op zoek naar dat gat in de markt waarmee jij straks geld zou kunnen verdienen?

In dit vak vertrekken we letterlijk van ‘geen idee’ en werken we naar een uitgewerkt business concept. Stap voor stap reiken we je de bouwstenen aan die je in staat stellen om je idee te vinden, een eerste ruw concept uit te werken en het kritisch te evalueren. Tenslotte leer je ook je idee te verkopen. Zo ben je helemaal klaar om de nodige betrokkenen te overtuigen. 

We kijken meer in detail naar onder andere de financiën en samen met een aantal externe experts proberen we al je vragen te beantwoorden en stomen we je verder klaar voor een mogelijke echte start. Benieuwd wie of wat jou nu nog kan tegenhouden …!

Human Resources (Experience)
De psychologie achter gedrag
(
3 studiepunten
)

Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet in bepaalde situaties indien je er voor staat? Komt dit overeen met wat je werkelijk doet in zulke situaties? Kom het samen ontdekken in deze expertclass rond gedrag

In zes sessies ontleden we de meest gangbare inzichten rond menselijk gedrag. We leren hoe we deze inzichten kunnen gebruiken in het werken met anderen.

Sessie 1

Is solliciteren objectief?

Sessie 2

Hoe maken we  beslissingen

Sessie 3

Kan ik samenwerken met iedereen?

Sessie 4

Wat motiveert de werkende mens?

Sessie 5

Waarom procrastineren we? Wat kunnen we er aan doen?

Sessie 6

Waarom gedragen mensen zich anders in persoonlijke situaties tegenover professionele situaties?

Verloop

Alle sessies zijn praktisch opgebouwd en doorspekt met beeldmateriaal die de abstracte kennis enigszins visueel maakt. Opdrachten vervolledigen het geheel.

Praktisch: experclass in P4 met maximaal 25 studenten en permanente evaluatie

Docent: Paresh Patel

Discover your colour
(
3 studiepunten
)

Schrijf je in voor deze expert class, wanneer je :

  • meer inzicht wil krijgen in je eigen werkstijl
  • anderen hun stijl wil leren herkennen om zo beter samen te werken en te communiceren
  • beter in team wil werken
  • je sneller en effectiever je weg wil vinden in de arbeidsmarkt
  • inzicht verwerft in welke leidinggevende stijl bij je past
  • wil weten hoe je beter kan overtuigen / beïnvloeden.

Deze expert class vraagt je fysieke aanwezigheid, interactie en bijdrage. 

De unieke mix van theorie, discussie en praktijkoefeningen zorgen ervoor dat je al doende leert en zo ook je studiepunten behaalt.  

De expert class is niet geschikt voor zij die niet niet live actief willen bijdragen, leren en uitproberen.

Summer school (Experience)
International summer school
(
3 studiepunten
)

Volg je in de zomer een cursus of inleefreis dan kan je dit vooraf laten goedkeuren door het opleidingshoofd als expert class. 

Meer informatie over het aanbod kan je opvragen bij sven.jacobs@kdg.be.

Schakelprogramma: master
Schakel master Organisatie & Management (UAntwerpen)

Voor wie? Als je droomt om na het behalen van je bachelor een master te halen dan krijg je al tijdens je opleiding de kans om max 3 vakken op te nemen uit het schakelprogramma. Voorwaarden zijn dat je de expert class Wiskunde voor Zalmers opgenomen hebt én dat je minimum 114 stpt behaald hebt in trajectschijf 1 en 2. Jij krijgt van ons de kans om één  van deze drie vakken uit het schakelprogramma als expert class op te nemen. De rest kan je eventueel ook al opstarten. Neem contact met de studieloopbaancoördinator via om.slc@kdg.be voor meer info.

Schakel master Meertalige communicatie (UAntwerpen)

Er zijn onderhandelingen bezig om jullie een aanbod te geven in een vervroegd schakelprogramma zoals bij de schakel master Organisatie & Management.

Overweeg je een schakelprogramma op te nemen na het behalen van je bachelor is het altijd een goed idee om de expert class ‘Wiskunde voor Zalmers’ te volgen. Er zijn verschillende schakelprogramma’s waar je als bachelor Organisatie en Management rechtstreekse toegang toe hebt. Neem contact met de studieloopbaancoördinator via om.slc@kdg.be voor meer info.