Meer informatie over de master Beeldende Kunsten vind je op de website van Sint Lucas Antwerpen.
Toelatingsvoorwaarden
Om te kandideren voor onze masteropleiding heb je het volgende nodig:
- Diploma:
- Academisch bachelordiploma in Beeldende Kunsten (met vertaling in het Nederlands, Frans, Engels of Duits) OF
- Getuigschrift premaster Beeldende Kunsten
Studenten met een professionele opleiding in de beeldende kunst of een academisch bachelordiploma buiten het studiegebied beeldende kunsten (met bijkomende artistieke kwalificaties in de beeldende kunsten) moeten eerst een premasteropleiding met succes afronden.
- Een taalattest niveau B2 van de Nederlandse taal (enkel nodig als je een anderstalige vooropleiding hebt), conform het Europese referentiekader.
- Een artistiek portfolio in de beeldende kunsten voor het intakegesprek.
Ga naar de ondersteunende documenten voor alle details.
Studiekosten
Het inschrijvingsgeld voor een voltijds programma (60 credits) in het academiejaar 2025-2026 is:
- 7529,80 euro voor niet-EER studenten
- 1505,80 euro – vast bedrag
- 100,40 euro – variabel bedrag (per studiepunt)
- 1157 euro voor EER studenten
- 299 euro – vast bedrag
- 14,30 euro – variabel bedrag (per studiepunt)
Het inschrijvingsgeld betaal je jaarlijks. Niet-EER studenten betalen het studiegeld voor 27 juni 2025, 12 u. Bijkomende forfaitaire en opleidingsgebonden kosten zijn hierin niet inbegrepen.
EER of niet-EER?
-
Europese Economische Ruimte (EER): alle 27 EU-lidstaten + IJsland, Liechtenstein en Noorwegen
-
Belgische Studenten zijn EER-studenten en volgen deze procedure
Studiebeurzen
KdG biedt geen beurzen of subsidies aan.
Heb je een Belgische identiteitskaart? Kijk op de website van Vlaanderen voor de mogelijkheden van een studietoelage.
Aanvraagdata
Academiejaar 2025-26: Aanmeldingen gaan open in januari 2025. Tijdens de registratie kan je kiezen tussen de 5 verschillende contexten binnen de masteropleiding. Je kan 1 keer per academiejaar deelnemen aan het intakegesprek.
Door de capaciteit van onze faciliteiten is er slechts ruimte voor een beperkt aantal studenten per context. Het laatste moment in september zal opengesteld worden indien het organisatorisch mogelijk is.
Kandidaat-studenten van buiten de EER worden sterk aangeraden om deel te nemen aan de gesprekken van 13 maart 2025. Kandidaat-studenten van buiten de EER moeten de aanvraag voor hun visum zo snel mogelijk opstarten na het slagen van de toelatingsproef en het intakegesprek. Alleen op die manier heb je voldoende tijd om je visum in orde te krijgen voor de start van de lessen voor het academiejaar 2025-2026.
- 13 maart 2025 – Voor alle studenten
- Uiterste datum voor registratie: 27 februari.
- Uiterste datum voor het inleveren van de opdrachten: 9 maart.
- 27 juni 2025 – Enkel voor studenten die geen visum moeten aanvragen
- Uiterste datum voor registratie: 17 juni.
- Uiterste datum voor het inleveren van de opdrachten: 24 juni.
- 5 september 2025 - Enkel Master Beeldende Kunsten: digitale, sieraad of socio-politieke context (niet meer voor autonome of toegepaste context), voor studenten die geen visum moeten aanvragen. Registraties openen vanaf 1 juli 2025 indien het organisatorisch mogelijk is.
- Uiterste datum voor registratie: 25 augustus.
- Uiterste datum voor het inleveren van de opdrachten: 1 september.
Aanvraagprocedure
Volgende acties verwachten we van je voor de aanvraagprocedure via de online registratie:
- Vul je persoonlijke gegevens in, je gekozen context en onderwijsgeschiedenis
- Upload de ondersteunende documenten
- Attest voor taal en/of diploma in behandeling? Je kan je aanvraag verder invullen en deze uploaden zodra ze beschikbaar zijn.
Zodra we al het bovenstaande hebben ontvangen, is je aanmelding compleet en gaan we na of je aan de toelatingsvoorwaarden voldoet.
Als je aan de toelatingsvoorwaarden voldoet, word je uitgenodigd voor het intakegesprek. We vragen je om voor aanvang van het gesprek je artistieke portfolio op te sturen.
Na het gesprek krijg je feedback over je aanmelding en inschrijving.
Ondersteunende documenten
We vragen je om de volgende documenten te uploaden in de online registratie:
- Identiteitskaart (voor- en achterkant) of paspoort
- Attest diploma
- Attest taalniveau Nederlands B2 (enkel nodig als je een anderstalige vooropleiding hebt)
- Artistiek portfolio
- Optioneel:
- Als je een Belgische verblijfskaart hebt, upload deze dan ook. Het helpt bij het bepalen van je studiegeld.
- Een APS-certificaat als je je aanmeldt vanuit China.
Diplomavoorwaarde
- Upload je diploma-attest alleen in het Engels, Nederlands, Frans of Duits. Attesten in andere talen moeten vóór indiening worden vertaald door een beëdigd vertaler. Voor de masteropleiding beeldende kunsten komen volgende diploma’s in aanmerking:
- Academisch bachelordiploma (WO bachelor in Nederland) in Beeldende Kunsten (met vertaling in het Nederlands, Frans, Engels of Duits). OF
- Getuigschrift premaster Beeldende Kunsten
Studenten met een professionele opleiding in de beeldende kunst (HBO bachelor in Nederland) of een academisch bachelordiploma buiten het studiegebied beeldende kunsten (met bijkomende artistieke kwalificaties in de beeldende kunsten) moeten eerst een premasteropleiding met succes afronden.
- In de regel accepteren we diploma’s die toegang geven tot een vergelijkbare opleiding in het hoger onderwijs in het land waar ze zijn uitgereikt.
- Als je in afwachting bent van je bachelordiploma, stuur dan een verklaring van de verwachte afstudeerdatum van je huidige onderwijsinstelling mee. Wij hebben je originele diploma-attest nodig voordat je aan je lessen bij KdG begint.
Resultaat en betalingsinstructies
Wij nemen per e-mail contact met je op om het resultaat van de toelatingsproef te bevestigen.
Laatstejaarsstudenten kunnen een voorwaardelijke toelating krijgen - op voorwaarde dat ze hun diploma-attest begin september indienen.
Houd er rekening mee dat het niet-EER studiegeld volledig moet worden betaald vóór 27 juni 2025, 12 u.
Artistiek portfolio
Het portfolio wordt beoordeeld na de diploma- en taalcheck en is tevens het uitgangspunt voor het online intakegesprek.
Portfolio & aandachtspunten:
- Er zijn verschillende soorten portfolio's, variërend van een website tot een digitaal portfolio (bijvoorbeeld in pdf-formaat).
- Motiveer je visie, zorg dat je persoonlijke visie op wat je doet en wilt doen in de toekomst een plek krijgt in je portfolio.
- Maak optimaal gebruik van je sterke punten. Als je je richt op een niche of een heel specifiek domein binnen je ontwerp- of kunstpraktijk, dan is dat zeker iets om te benadrukken.
- Het is altijd beter om vijf goede projecten in je portfolio te hebben dan vijftien middelmatige. Wees dus kritisch over wat je in je portfolio opneemt.
- Zorg ervoor dat je een aantal van je projecten in je portfolio uitwerkt tot cases waarbij het hele proces wordt uitgelegd. Je doorloopt de verschillende fasen van het proces, van de uitdaging tot het resultaat. Dit kan gaan van de eerste schets, verder uitgewerkte voorstellen en een prototype tot het eindproduct of kunstwerk.
Nog vragen over inschrijven?
Contacteer het studenteninformatiepunt (STIP):
- Campus Zuid
Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen, +32 3 613 13 03, stip.zuid@kdg.be - Campus Groenplaats
Nationalestraat 5, 2000 Antwerpen, +32 3 613 16 99, stip.mit@kdg.be - Campus Hoboken
Salesianenlaan 90, 2660 Hoboken, +32 3 613 17 00, stip.wet@kdg.be - Campus Sint Lucas Antwerpen
Van Schoonbekestraat 143, 2018 Antwerpen, +32 3 613 12 01, stip.sla@kdg.be
Meer informatie over de master Beeldende Kunsten vind je op de website van Sint Lucas Antwerpen.