IoTTo: Open connected vehicle data platform

We ontwikkelen een open platform dat voertuigdata realtime ontsluit via IoT. Dit platform doorbreekt gesloten datastructuren en ondersteunt innovatie in de automobielsector en smart city-oplossingen door voertuigdata breed toegankelijk en bruikbaar te maken.

In het kort:

  • Voertuigdata wordt toegankelijk gemaakt via hardware, software en een automatisch ontcijferalgoritme.
  • Gesloten platformen van OEM's vormen een uitdaging voor interoperabiliteit.
  • Handmatig reverse engineering van data belemmert efficiëntie en innovatie.
  • Het platform bevordert de ontwikkeling van slimme toepassingen en realtime datagebruik.

Contact

kris.martens@kdg.be
+32 474917905

  • Duur onderzoek: 1 oktober 2019 - 30 september 2021
  • Onderzoekscentrum Duurzame Industrie
  • Projectpartners: 
    • Mobly
    • Digipolis
    • Telenet
    • Faktion 
    • IS-practice
    • LinkedCar
    • Stad Antwerpen
    • Universiteit Antwerpen

In het IoTTo project ontwikkelde het onderzoeksdomein Duurzame Energie en Mobiliteit en de onderzoeksgroep van de opleiding Multimedia en Communicatietechnologie (MCT) samen met onze partners LinkedCar, Telenet, Software AG en ERA proof of concepts voor zowel hardware, software en een automatisch ontcijferalgoritme die samen realtime ontcijferde voertuigdata via IoT in een open online platform beschikbaar kan stellen.

De innovatie in de automobielsector wint steeds aan vaart. Binnen enkele jaren zijn, door de opkomst van het internet of things (IoT), de meeste wagens connected. Dit wil zeggen dat ze autonoom kunnen communiceren met externe smart city platformen. Echter, een belangrijke uitdaging is het overwinnen van de zogenoemde verticale silo’s. Deze treden op wanneer de OEM’s en ontwikkelaars van zowel hard- als software enkel hun eigen gesloten platformen en datastructuren gebruiken.

Een soortgelijke uitdaging rond het ontsluiten van data, is ook terug te vinden in de automotive wereld zelf. Hedendaagse voertuigen zijn uitgerust met tientallen sensoren, die communiceren via technologieën zoals CAN, OBD, telematica, smartphone apps van de OEM’s zelf. Hoewel deze op zich gestandaardiseerd zijn, is de invulling ervan dat niet. Autofabrikanten delen de ontcijfering niet. Vandaag de dag is de noodzakelijke ontcijfering naar bruikbare signalen dan ook enkel mogelijk via manueel reverse engineering.

Het feit dat data zo moeilijk toegankelijk is en soms zelfs afgeschermd wordt, zowel binnen IoT als automotive, staat innovatie in de weg. Het bemoeilijkt de ontwikkeling van smart (city) oplossingen en toepassingen op basis van (realtime) voertuigdata.

Meer weten of samenwerken?

Je kan bij ons bijvoorbeeld terecht voor:

  • Het ontwikkelen van alternatieve aandrijfsystemen, brandstofsystemen voor alternatieve brandstoffen en emissiemetingen op verbrandingsmotoren.   
  • Analyses van voertuigdata door simulaties en reverse engineering op CAN-bussystemen.   

Contacteer ons vrijblijvend