A safe(r) night out: cocreatief ontwikkelen van communicatiestrategieën voor bewustwording en preventie van SGG

Het onderzoekscentrum Publieke Impact onderzoekt op een cocreatieve manier hoe we effectiever kunnen communiceren over seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG) in het nachtleven. Het doel is om het bewustzijn rond SGG te vergroten zonder dat dit ten koste gaat van de sfeer en het veiligheidsgevoel van uitgaanders. 

In het kort

  • Ondanks de groeiende aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG) in het nachtleven en de verschillende acties om dit te voorkomen, weten we nog te weinig over welke communicatie echt effectief is en wat uitgaanders zelf geloofwaardig en positief vinden.
  • Bestaande acties sluiten niet altijd aan bij wat uitgaanders zelf ervaren en/of verwachten.
  • Uitbaters zijn bezorgd dat communicatie over SGG de ervaring van bezoekers en het veiligheidsgevoel negatief zal beïnvloeden.
  • Dit onderzoek zal in cocreatie met uitgaanders en uitbaters effectieve en gedragen communicatieacties ontwikkelen voor een veiliger nachtleven.
  • Contactpersoon: ann.rousseau@kdg.be
  • Betrokken onderzoekscentrum: Onderzoekscentrum Publieke Impact
  • Financiering: PWO
  • Duur onderzoek: 1 oktober 2024 – 30 september 2026
  • Partners: Sensoa, Stad Antwerpen en Prof. Wim Hardeyns (UGent, vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht)

Probleemstelling

Ondanks de groeiende aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG) in het nachtleven en de inzet van verschillende preventieve communicatieacties, is er weinig inzicht in welke communicatiepraktijken effectief zijn en wat door uitgaanders als geloofwaardig en positief wordt ervaren. Bestaande communicatieacties worden vaak top-down ontwikkeld waardoor ze misschien niet goed aansluiten bij de ervaringen, verwachtingen en noden van jongeren in het uitgaansleven. Steden, gemeenten en uitbaters van uitgaansgelegenheden zijn terughoudend om te communiceren over SGG, uit vrees dat dit het veiligheidsgevoel schaadt of de sfeer kan bederven.  

Er is nood aan cocreatieve en evidence-based aanpak om communicatieacties te ontwikkelen die de bewustwording rond SGG vergroten en tegelijkertijd de bezoekerservaring en het veiligheidsgevoel respecteren.

Onderzoeksvragen

  • Hoe kunnen we samen met uitgaanders en uitbaters van uitgaansgelegenheden effectieve communicatieacties rond SGG cocreatief ontwikkelen?
  • Hoe dragen deze communicatieacties bij aan de sensibilisering en preventie van SGG in het nachtleven, zonder afbreuk te doen aan de bezoekerservaring en het veiligheidsgevoel?

Onderzoeksaanpak

Dit project verloopt in vijf stappen:

  • Stakeholderanalyse: we brengen de belangrijkste spelers in kaart zoals steden, middenveldorganisaties, clubs en cafés.
  • Vooronderzoek: we analyseren bestaande communicatiepraktijken en lopende campagnes en voeren diepte-interviews met stakeholders uit het werkveld.
  • Hybrid Research Community (HRC):  we werken met een diverse groep van uitgaanders (18-25 jaar- samen aan de ontwikkeling van nieuwe communicatiepraktijken.
  • Design thinking: in verschillende stappen (empathize, define, ideate)  verkennen we de ervaringen en noden van uitgaanders rond SGG-communicatie in het nachtleven. We ontwikkelen persona’s en bedenken creatieve ideeën voor communicatieacties zoals posters, video’s en sociale media-campagnes.
  • Validatie: we testen de ontwikkelde ideeën bij stakeholders en bundelen ze in een duidelijke ontwerpnota met bruikbare principes voor communicatie.

Output

  • Een overzicht van werkzame communicatieprincipes voor wie wil communiceren over SGG in het nachtleven
  • Een praktische handleiding voor onderzoekers die jongeren willen betrekken bij maatschappelijk relevant onderzoek.
  • Een whitepaper over het gebruik van een Hybrid Research Community als beleids(voorbereidend) instrument voor steden en gemeenten.
  • Een sterk netwerk van steden, uitbaters en organisaties, dat duurzaam samenwerkt aan een veiliger uitgaansleven.

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij het onderzoekscentrum Publieke Impact bijvoorbeeld ook terecht voor:

  • Onderzoeksdata en expertise over de brede evenementensector.
  • Tools en richtlijnen om jouw evenementen impactvoller te maken.
  • Navormingen en een netwerk van experten.
  • Onderzoek, advies en begeleiding op maat.

Contacteer ons vrijblijvend