GHLOBO: Grensoverstijgende Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs

Banner INTERREG_GHLOBO_EU

Bekijk de eindrapportage en de tools

GHLOBO staat voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs. Het GHLOBO-project is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs van Karel de Grote Hogeschool (VL) en Curio (NL). Samen willen we onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen in de sectoren zorg, logistiek en energietransitie. Concreet wil GHLOBO sterke hybride leeromgevingen vormgeven, ondersteunen en verduurzamen om zo het leerpotentieel van jongeren te vergroten.

In de Vlaams-Nederlandse grensregio vormt de afstemming tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten een belangrijke uitdaging. Knelpunten op de arbeidsmarkt manifesteren zich niet in het minst in de sectoren verbonden aan de bedrijvigheid in logistiek, de groeiende zorgvraag en de verduurzaming in de bouwsector. Enerzijds hebben ondernemingen in deze sectoren het vaak moeilijk om gekwalificeerde vakmensen aan te trekken. Anderzijds stroomt een grote groep jongeren ongekwalificeerd uit het onderwijs. Door te vertrekken vanuit het gedachtegoed van ‘hybride leeromgevingen’ wil GHLOBO deze afstemming tussen onderwijs en de beroepspraktijk versterken om jongeren meer leerkansen te bieden.

Wat zijn hybride leeromgevingen?

Het GHLOBO-project vertrekt vanuit het ontwerpmodel van ‘hybride leeromgevingen’. Ontwerpmodellen van leeromgevingen op de grens van onderwijs en beroepspraktijk bieden een lens om bestaande leeromgevingen binnen het onderwijs en in de beroepspraktijk (werkplekleren) te analyseren én via co-creatie verder te ontwikkelen. Het model bestaat uit 4 kwadranten die onderwijs en beroepspraktijk op verschillende manier in afstemming brengen met elkaar.

Een sterke hybride leeromgeving verweeft de verschillende kwadranten in het leerproces van leerlingen om zo een optimale vertaalslag naar leerkansen te bieden. In de ontwikkeling van hybride leeromgevingen is het dan ook essentieel dat onderwijsverstrekkers en ondernemingen elkaar voldoende vinden. Het is op deze uitdaging dat het ontwerpmodel van hybride leeromgevingen een evidence-informed kader biedt binnen het GHLOBO-project.

Onderzoekers:

Betrokken onderzoekscentrum: Toekomstgedreven Onderwijs

Looptijd: 1/1/2021 tot 31/12/2022

Financiering:

  • Interreg Vlaanderen-Nederland, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
  • Provincie Noord-Brabant (NL)
  • Provincie Antwerpen (VL)

Projectpartners: 

  • Provincie Antwerpen
  • Curio (NL)

Meer info

Remote video URL

Hoe gaan we concreet aan de slag?

GHLOBO zet in op het versterken van de uitwisseling tussen onderwijs en de beroepspraktijk, verdere afstemming van het bestaande leeromgevingen en investering in aanvullende hybride leeromgevingen. Concreet doen we dat via volgende aanpak in samenwerking met verschillende partners in de Vlaams-Nederlandse grensregio:

1. Lerende netwerken (strategische afwegingen)

Sectoren : zorg, logistiek en energietransitie
Met de uitbouw en ondersteuning van lerende netwerken zet GHLOBO in op de uitwisseling van praktijkervaringen en wetenschappelijke kennis uit Nederland en Vlaanderen. Met de lerende netwerken wilt GHLOBO zo het draagvlak versterken en bestaande leeromgevingen, behoeften en opportuniteiten rond hybride leeromgevingen inventariseren. We doen dit door peer learning activiteiten en workshops te organiseren in samenwerking met kennis- en expertisecentra.

2. Leergemeenschappen (operationele afwegingen)

Sectoren : zorg en logistiek
Via leergemeenschappen voor zorg en logistiek start GHLOBO twee pilootprojecten om échte hybride leeromgevingen op te zetten. Concreet bouwen we voor elk pilootproject een leergemeenschap uit met een selecte groep van professionals en studenten uit onderwijs én beroepspraktijk. In co-creatie ontwikkelt, test en verduurzaamt deze leergemeenschap echte hybride leeromgevingen. 

  • In de provincie Antwerpen loopt er zo een pilootproject voor zorg. Het Kwartier Z van het Gouverneur Kinsbergencentrum (expertisecentrum voor de zorgeconomie) ondersteunt dit pilootproject.
  • In de provincie Noord-Brabant (NL) loopt er een pilootproject voor logistiek. Dit pilootproject wordt gedragen door Curio (beroepsopleider regio West-Brabant, NL). Vanuit de provincie Antwerpen is ook het Havencentrum betrokken. 

3. Behoefteanalyse

Sector : energietransitie
Met een behoefteanalyse onderzoeken we welke ontluikende competentie- en opleidingsbehoeften de Europese Green Deal stelt voor bouw-, elektro, koelings- en warmtetechnieken. We vertalen deze behoeften naar kansen voor nieuwe hybride leeromgevingen rond energietransitie in onze grensregio. Kamp C (centrum voor duurzaamheid en innovatie in de bouw) van de Provincie Antwerpen is sterk betrokken bij deze behoefteanalyse.

Startevent

Kon je er niet bij zijn op het startevent van GHLOBO? Geen nood, we hebben de video-opnames nog!

Remote video URL

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:

  • Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
  • Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.

Contacteer ons vrijblijvend