Stoomcursus voor starters zonder pedagogisch diploma
Je bent afgelopen jaar gestart als leerkracht of je mag volgend academiejaar starten en je hebt nog geen pedagogisch diploma?
- Deze stoomcursus geeft je een eerste kleine pedagogische basis om met zelfvertrouwen naar je klas te vertrekken.
- Twee dagen helemaal aan het begin van het schooljaar gevolgd door een aantal intervisiemomenten in het eerste trimester.
- Op het menu: pedagogische en didactische handvatten, tips & tricks voor een goed klasmanagement, leerplannen en lesdoelen …
-
Voor iedereen die start als leerkracht in het Kleuter- of Lager Onderwijs en nog geen lerarenopleiding heeft gevolgd maar deze wél komend academiejaar zal starten.
Nog vragen?
- LIO-lab Lager Onderwijs: eve.suykens@kdg.be
- LIO-lab Kleuteronderwijs: lien.deconinck@kdg.be
Wanneer?
Kleuteronderwijs
Lesdagen
- maandag 28/08 van 9-13 u.
- dinsdag 12/09 van 9-13 u.
Intervisie
- dinsdag 26/09 van 18.30-20 u.
- woensdag 4/10 van 16-17.30 u.
- maandag 23/10 van 18.30-20 u.
- woensdag 8/11 van 16-17.30 u.
- maandag 27/11 van 18.30-20 u.
Lager Onderwijs
Lesdagen
- woensdag 23/08 van 9-13 u.
- donderdag 24/08 van 9-13 u.
Intervisie
- woensdag 13/09 van 16-17.30 u.
- woensdag 27/09 van 16-17.30 u.
- woensdag 4/10 van 16-17.30 u.
- woensdag 18/10 van 16-17.30 u.
- woensdag 15/11 van 16-17.30 u.
Praktisch
- Locatie: KdG campus Zuid
- Prijs: Gratis
Voor wie?
- Je hebt nog geen lerarenopleiding gevolgd.
- Je staat wél al voor de klas of je start in schooljaar 23-24.
- Je bent ingeschreven, of van plan om je in te schrijven, voor het Flextraject Leraar Lager Onderwijs of het Flextraject Leraar Kleuteronderwijs van KdG.
Hoe ziet de opleiding eruit?
- Starten in het onderwijs is geen sinecure. Zeker als je zonder pedagogisch diploma voor de klas staat. Met ons LIO Lab bieden we leerkrachten in opleiding een survival-pakket aan pedagogische inhouden dat helpt om je eerste weken als leraar zonder kleerscheuren door te komen.
- In deze opleiding geven we je op een hypersnel tempo een aantal pedagogische en didactische handvatten. Denk daarbij aan algemene didactiek, klasmanagement, gouden weken, leerplannen en lesdoelen, wat is een goede leraar, evalueren …
- Het LIO-lab begint met twee halve lesdagen in augustus. Daarna organiseren we 5 intervisiemomenten gespreid over september, oktober en november, waarbij we steeds je eerste ervaringen in de klas bespreken en samen op zoek gaan naar oplossingen voor problemen die je in je job tegenkwam.
- Deze stoomcursus is een ondersteunend aanbod voor wie binnenkort start in het flextraject Kleuter- of Lager Onderwijs. Zo overbruggen we de periode tussen 1 september wanneer je als LIO-student begint les te geven en de start van de Lerarenopleiding eind september.